اجتماعی

چند نفر تاکنون درکشور واکسن دریافت کرده‌اند؟

امروز اخبار تلخ کرونایی از جان باختن تعداد زیادی از هموطنان بر اثر این بیماری مانند روزهای گذشته منتشر شد و در این میان، برخی خبرها از جمله واردات واکسن توسط بخش خصوصی یا اعلام آمادگی روسیه برای صادرات ۶۰ میلیون دوز واکسن به کشور ما چشم انداز امیدوار کننده را ساخت.

روند بازار – کرونا ابعاد سیاسی هم یافته است. این را می توان از محتوای خبری برداشت کرد که درباره نشست رسانه ای سخنگوی دولت منتشر شده است. روایت علی ربیعی از اختلاف رئیس جمهور و وزیر بهداشت در مهار کرونا شکل تازه ای از جنبه های سیاسی کرونا را آشکار کرد. ربیعی گفت: جنس ویروس کرونا و این بیماری، آنچنان پیچیده است که به طور طبیعی در مسیر مبارزه با آن، نظرهای علمی و اجرایی متفاوتی مطرح می شود. به همین خاطر و با توجه به اینکه کرونا، یک مشکل کلان و در سطح ملی است، دولت یک ستادی برای کنترل و مقابله با کرونا تعریف و تعیین کرد تا همه تصمیمات نهایی در ‌آن ستاد اتخاذ بشود.

ولی بدون توجه به این جزییات، ویروس کرونا همچنان قربانی می گیرد و هنوز به عنوان یک اورژانس بین المللی بهداشتی از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد نظر دانشمندان و مسئولان بهداشت بین المللی است.

این ویروس همچنان با نهایت قدرت در ایران پیش می تازد و به تعداد مرگ و میر مبتلایان می افزاید.امروز مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، موارد جدید ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها در شبانه روز گذشته اعلام کرد.

طبق اعلام این مرکز از دیروز تا امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۳۶۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۸۱۰ هزار و ۵۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.

۴ هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

تازه ترین آمار مبتلایان کرونا/وضعیت قرمز در ۳۰۱ شهر کشور

واکسیناسیون عمومی چطور پیش میرود؟

مسئله واکسیناسیون هم بخش مهمی از اخباری است که افکار عمومی درباره کرونا مورد توجه قرار می دهد. در بین اخبار امروز مربوط به واکسیناسیون سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت هم بسیار مورد توجه بود. او گفت: مجموعه دولت، ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور از ابتدا به خرید واکسن خارجی آنهم بطور انبوه معتقد بودند. به خاطر همین، ما جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن از کوواکس ثبت‌نام کردیم، منابع ارزی‌اش هم تهیه شد اما در مرحله انتقال پول، بخاطر محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی، با مشکل مواجه شدیم و نوبت‌مان را از دست دادیم وگرنه امروز ۱۶ میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس وارد کشورمان شده بود.البته با رایزنی‌های فراوان و تلاش وزارت خارجه مان، این مشکل بالاخره رفع شد و تحویل واکسن ها آغاز شده است و به زودی همه آن واکسن‌ها وارد می‌شوند.

سخنگوی دولت گف: موضوع خرید واکسن برای دولت بسیار مهم است و رئیس‌جمهور دستور داده از همه ظرفیت‌های ملی برای واردکردن واکسن، استفاده شود برای همین ضمن آنکه بخشی از وزارت خارجه، به طور مشخص در راستای دیپلماسی سلامت فعال شده است، اعلام شد که بخش خصوصی هم می‌تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند.  امروز هم برخی در بخش خصوصی موفق شده‌اند و خبر دارم که اقدامات خوبی صورت گرفته است.   در همین زمینه طبق اعلام مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تا کنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن را وارد کنند.

او گفت:  همچنین بخشی از پولهایمان در عراق به خرید واکسن اختصاص یافته و انتظار داریم دولت عراق اهتمام بیشتری برای انتقال بقیه پول ایران داشته باشد. امیدواریم که بهانه مجوز اُپَک هم برداشته شده باشد.  این روزها سفرای ما در کشورهای روسیه، هند، سوئیس، چین و کره جنوبی تماما فعال‌ند، مردم عزیز ما بدانند ما با نابرابری مضاعف روبرو بودهایم، یکی نابرابری جهانی در توزیع واکسن میان کشورها و دیگری نابرابری مضاعف ناشی از تحریم ها. با این حال مطمئنم تلاش های صورت گرفته، به زودی به ثمر می نشیند. همچنین سخنگوی دولت اعلام کرد ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک روسیه از اواخر اردیبهشت وارد کشور می شود.

حتی امروز باز هم رئیس جمهور تاکید کرد واکسیناسیون عمومی در راس همه اقدامات دولت قرار دارد.

ولی واکسیناسیون کرونا امروز حاوی اخبار بسیار مهمی درباره واردات بخش خصوصی بود. آنطور که خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده اعضای این اتاق توانستند پس از مذاکرات با طرفهای خارجی، قرارداد خرید و واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا را منعقد کنند. اوگفت: این واکسن ها با هدف تزریق به کارکنان بخش های تولیدی وارد می شود و شرکت های وارد کننده نیز هیچ منفعت اقتصادی از واردات این واکسن ها نخواهند داشت.

یک عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران قیمت این واکسن ها را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد. ناصر ریاحی اضافه کرد: تقبل این هزینه بیشتر به نفع کارفرما و خطوط تولید است، زیرا اگر یک کارگر حتی یک روز هم سرکار نیاید خسارت آن بیشتر از قیمت تمام شده واکسنی است که به کارگر تزریق می‌شود ضمن این که اگر یک کارگر به کرونا مبتلا شود کارفرما مجبور است از کل نیروی کار خطوط تولید آزمایش کرونا به عمل بیاورد که به مراتب هزینه آن چند برابر هزینه واکسن است.

همین سخن باعث شد که ناگهان برخی اشخاص موضعگیری کنند. موضعگیری هایی که قبلا هم از سوی برخی افراد اعلام شده بود. مانند دکتر مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی که در نامه ای به وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از شبکه بهداشتی در انجام واکسیناسیون کرونا در کشور، در عین حال درباره مباحث مطرح شده پیرامون ورود بخش خصوصی به عرصه واکسن کرونا گفت: از درگیر کردن بخش خصوصی، به شدت پرهیز شود، چه در امر خرید واکسن و چه در امر توزیع و حتی تزریق آن که متأسفانه خطر رانت‌خواری و سوء‌استفاده‌های کلان در خرید، فساد در حمل و نگهداری و نیز کیفیت واکسن خریداری شده بسیار زیاد خواهد بود.

گویی این اعتراضات به گوش مسئولان اتاق بازرگانی رسیده است چون پس از مدتی خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در رشته توییت خود تاکید کرد این واکسنها به صورت رایگان به کارگران تعلق می گیرد و واحدهای صنعتی می توانند از این باکس وارداتی برای واکسینه کردن رایگان کارگران خود استفاده کنند.

به جز اتاق تهران، حتی یکی از مسئولان شهرداری هم تلویحا اعلام کرد این سازمان خود را برای واردات واکسن آماده می کند. مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران درباره واردات واکسن توسط این مجموعه گفت: هزینه واکسن، نظارت بر واردات واکسن و برندهایی که مورد تایید وزارت بهداشت است شفاف‌سازی شود.

با وجود این تدارکات و تمهیدات، آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد تعداد افراد واکسینه شده در کشور حتی به نیم میلیون نفر هم نرسیده است. یعنی حدود ۵ درصد از جمعیت کشور تاکنون واکسینه شده اند.

خبرنگار: امید سلیمی بنی: خبرآنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا