فرهنگی

چک کردن گوشی همسر چه حکمی دارد؟ / نظر ۵ مرجع تقلید

همه زوج‌ها در طول زندگی مشترک خود؛ برای یک بار هم شده تلفن همراه همسر خود را چک کرده‌اند. اما پنج مرجع تقلید، چک کردن گوشی تلفن همراه همسر را جایز نمی‌دانند.

به گزارش روند بازار، بعضی از افراد فکر می‌کنند زندگی مشترک به این معناست که میان آن‌ها و همسرشان نباید هیچ‌گونه حریم خصوصی وجود داشته باشد و به همین دلیل گوشی همسر خود را چک می‌کنند تا از تمامی امور یکدیگر با خبر باشند.

با وجود اینکه برخی از همسران ادعا می‌کنند در زندگی مشترک رعایت حریم خصوصی معنایی ندارند. اما نظر مراجع تقلید با این افراد متفاوت است و به نظر آ‌ن‌ها تلفن همراه جزو وسایل شخصی هر فرد به حساب می‌آید.

نظر پنج مرجع تقلید

توصیه قرآن درباره تجسس

در آیه ۱۲ از سوره حجرات صراحتا از کسانی که ایمان آورده‌اند می‌خواهد که از تجسس در امور دیگران برحذر باشند: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از بسیاری گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید.»

مفسران از این آیه این برداشت را داشته‌اند که ظن بی‌دلیل به دیگران و تهمت زدن ناروا به آن‌ها گناه است و تبعات بسیاری بدی برای شخص و دیگران دارد. تفحص در امور دیگران به ویژه آن‌هایی که خود شخص اراده بر پنهان‌سازی آن‌ها دارد جایز نیست و نباید در صدد فاش کردن آن‌ها برآییم.

تجسس به دلیل خوف معصیت در چه مواردی جایز است؟

اگر نشانه‌ها انکارناپذیر از گناه در رفتار یکی از زوجین باشد یا در گذشته یکی از زوجین سابقه‌ای از بی وفایی و خیانت را در زندگی مشترک داشته باشد زمینه برای ایجاد این نوع خوف در طرف مقایل ایجاد می‌شود.

در احادیث و روایات باز هم ابتدا به رد ظن بد سفارش شده است. اما اگر این خوف با دلایل بسیار محکم همراه باشد تنها آن بخشی که اطمینان می‌رود را می‌توان بررسی کرد.

البته علمای برتر همچنان تاکید بر گفتگو در این زمینه دارند و تصرف مال به بهانه این بررسی را جایز نمی‌دانند. آن‌ها می‌گویند که در صورت اقدام به این کار با یک ظن بد و بدون دلیل قاطع شخص دچار گناه تجسس در امور دیگران می‌شود.

با توجه به نظرات مراجع تقلید به نظر می‌رسد که همسران باید در این زمینه خوددار باشند. سوءظن را در خودشان از بین ببرند. اگر مورد آزار دهنده‌ای در رفتار همسرشان دیدند در یک موقعیت مناسب و در آرامش در باره آن به گفتگو بپردازند.

منبع: ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا