اقتصادی

چگونه بازارها را می‌توان رام کرد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند «اقتصاد ایران برای کنترل نوسانات در بازارهای مختلف به یک سلسله سیاست‌های انقباض پولی نیاز دارد.»

روند بازار – به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «بازارها چگونه رام می‌شود؟ » این سوال این روزهای اقتصاد ایران است. از سال ۹۰ تاکنون، سه بار اقتصاد ایران دچار عدم تعادل‌هایی شده است که در نهایت باعث شده که نرخ دلار این روزها بالای ۲۱ هزار تومان، سکه بالای ۱۰ میلیون تومان و طلای ۱۸عیار به بالای یک میلیون تومان صعود کند. بازار مسکن هم بماند که چند برابر شدن قیمت‌ها منجر به این شده که بنا به گزارش‌های رسمی، قیمت متوسط هر واحد مسکونی به حدود ۲۱ میلیون تومان رسیده است. در این میان، در بازار خودرو، دیگر پراید را با قیمت‌هایی کمتر از ۸۰ میلیون تومان نمی‌توان خرید.

این روند باعث شده که این سوال در ذهن عموم مردم و بسیاری از تحلیلگران قرار گیرد که بازارها را چگونه می‌تواند آرام و رام کرد؟ اگرچه در روزهای گذشته عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی وعده داده که «قیمت دلار پایین می‌آید و قیمت ۲۴ هزار تومان واقعی نیست. »

اقتصاد_ایران

تغییر سیاست‌ها به سیاست‌های انقباض پوالی

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرد: «اقتصاد ایران برای کنترل نوسانات در بازارهای مختلف به یک سلسله سیاست‌های انقباض پولی نیاز دارد و باید بتواند در بازارهایی که حداقل مدیریت آن دست دولت است، سودآوری آن‌ها را مدیریت کند. »

وی افزود: «کسی که وارد بازار بورس می‌شود، همین‌که بیشتر از تورم سود کند، یعنی بورس کار خود را کرده و توانسته بخشی از نقدینگی جذب کند و از دارایی افراد در مقابل تورم محافظت کند. »

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «این در حالی است که وقتی در یک عدم تعادل در یک فصل ۱۴۸ درصد سود در یک بازار می‌دهید، یعنی دو عدم تعادل جدی به جامعه نشان می‌دهید؛ هم در اقتصاد واقعی و هم در اقتصاد بازارهای موازی که دارندگان دارایی تلاش خود را کنند تا عقب‌افتادگی را جبران کنند. »

قاسمی متذکر شد: «بر این اساس، یک سلسله سیاست‌های انقباض پولی، مدیریت حاشیه سود و به طور مشخص در بازار بورس، بازارها را آرام می‌کند، ولی ما هنوز رکود را خواهیم داشت. »

وی در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که چشم‌انداز بازارها چنین دیده می‌شد، در اردیبهشت‌ماه نرخ سود بانکی ۱۵ درصد شد؟ تصریح کرد: «هدفمند این اتفاق افتاد تا بازار سرمایه رونق پیدا کند. »

این کارشناس اقتصادی گفت: «می‌گویند ما برای مقابله با رکود چنین کاری را کرده‌ایم، ولی مگر رکود با یک سلسله سیاست‌های پولی رفع می‌شود؟ »

قاسمی عنوان کرد: «رکود اقتصاد ایران ناشی از تحریم است. مگر در سال‌های گذشته در رکود نبودیم. رکود اقتصاد ایران حتی ناشی از کرونا نیست، کرونا، رکود را تشدید کرده است. »

وی تصریح کرد: «سیاست‌های پولی انبساطی در شرایط تحریم منجر به رونق نمی‌شود، بلکه سفته‌بازی را افزایش می‌دهد. در اقتصاد ایران، تحریم و سیاست‌های انبساط پولی به شدت در حال لطمه زدن هستند. »

ابزار حفظ دارایی افراد

در این میان، مجید سلیمی‌بروجنی، تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: «بخشی از ریسک‌های سیاسی و نیز نا اطمینانی‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، باعث خواهد شد که دارندگان دارایی به سمت بازارهای مختلف که احتمال سودآوری دارند، بروند و به هر میزان نگرانی‌ها کاهش پیدا کند، وضعیت بازارها آرام خواهد بود. »

وی افزود: «عامل مهمی که باعث می‌شود افراد وارد بازارهای گوناگون شوند، ترس از دست دادن ارزش پول‌شان است. به همین دلیل تلاش می‌کنند با وارد شدن به بازارهای گوناگون، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. »

این تحلیلگر اقتصادی پیشنهاد کرد: «در این شرایط، دولت و بانک‌مرکزی می‌تواند نسبت اوراقی همچون اوراق مصون از تورم منتشر کند تا بخشی از دغدغه این گروه از افراد را پوشش دهد و در عین حال، این موضوع حجم تقاضا در بازارها را کاهش خواهد داد. »

سلیمی‌بروجنی متذکر شد: «به عبارتی، سیاست‌گذار با استفاده از ابزارهای مختلف می‌تواند مانع از اثرگذاری ریال بر بازارهای دارایی شود. »

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا