کسب و کار

چگونه باید مهریه را به اجرا بگذاریم

یکی از سوالات متداولی که از ما پرسیده می شود این است که چگونه باید مهریه را به اجرا بگذاریم تا بدون مشکل حق و حقوق خود را از همسرمان دریافت نماییم.

اینکه پس از منعقد شدن عقد تمام مهریه به زن می رسد و او مالک مهریه خواهد بود توسط قانون حقوقی و شرعی اثبات شده است. اما اینکه چگونه بتوانید این حق را مطالبه نمایید تا بدون مشکلات بتوانید تمام حق خود را دریافت کنید متفاوت می باشد.

قبل از هر چیز توصیه اکید داریم تا حتما وکیل باتجربه مهریه به خدمت بگیرید و یا از مشاورین معتبر حقوقی و وکلای با سابقه مشورت بگیرید تا از بوجود آمدن مشکلات آینده پیشگیری کرده و هم هزینه های کمتری برای تنظیم دادخواست انجام دهید.

در ادامه به ترتیب مراحل را برای پاسخ به سوال ” چگونه باید مهریه را به اجرا بگذاریم ” بازگو می کنیم.

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

پیش از شروع مراحل اجرا گذاشت مهریه بهتر است مدارک مورد نیاز را بشناسید تا آمادگی بهتری داشته باشید.

  1. سند ازدواج یا عقدنامه معتبر
  2. کارت شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی
  3. داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی جهت قرار دادن در پرونده

اگر دسترسی به سند ازدواج ندارید می توانید به دفترخانه محل ازدواج مراجعه کرده و یک رونوشت از عقد نامه خود درخواست کنید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه دوندگی بسیار می خواهد و نسبت به مقدار مهریه مکانی که باید دادخواست برای آن تنظیم کنید متفاوت خواهد بود.

در زیر سه روش به اجرا گذاشت مهریه را تویح می دهیم

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی از راحت ترین و در عین حال کم هزینه ترین روش ها که به صورت غیر قضایی می باشد صدور اجرائیه ی ثبتی به جهت مطالبه کردن مهریه است.

این روش که در مواد ۹۲ و ۹۳ قانون اساسی آورده شده است می توانید بدون مراجعه به دادگاه و فقط داشتن مدارکی که در بالا اشاره کردیم و مراجعه به اداره اجرای ثبت ، حقوق خود که همان مهریه است را مطالبه نمایید.

این روش سرعت بالایی هم دارد زیرا پس مراجعه و ثبت درخواست به صورت کتبی ظرف ۴۸ ساعت اقدام می کند و به همسرتان فرصت می دهد تا ظرف ۱۰ روز آینده مهریه شما را پرداخت کند.

نحوه اجرا مهریه در شورای حل اختلاف

زمانی که مهریه شما کمتر از ۲۰ میلیون تومان است می بایست دادخواست مهریه خود را به شورای حل اختلاف برده و از آنجا اقدام به مطالبه مهریه نمایید.

زمانی به این دادگاه مراجعه نمایید که پیش از آن دعوی طلاق صادر نشده باشد.

اجرا مهریه از طریق دادگاه

اچنانچه مهریه شما بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد می بایست برای تنظیم دادخواست به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را ارائه دهید.

پس از آن دادخواست شما به دادگاه خانواده ارجاء داده می شود و مراحل رسیدگی پرونده را در آنجا می بایست پیگیری نمایید.

در مرحله اول باید درخواست توقیف اموال همسر را بدهید تا نتواند اموالش را به غیر انتقال دهد.

زمانی که از طریق دادگاه قصد پیگیری مهریه خود را دارید بهتر است از وکیل با تجربه استفاده کنید تا بتوانید نتیجه بهتری را در دادگاه بدست آورید.

انتخاب وکیل مهریه در این پرونده ها می تواند هزینه ها را کاهش دهد و امکان پیروزی شما در دادگاه را افزایش داده و

استرس و اضطراب را ازتون دور خواهد نمود.

چگونه باید مهریه را به اجرا بگذاریم تا هزینه کمی داشته باشد ؟

برای اینکه بتوانید هزینه کمتری برای اجرا گذاشتن مهریه داشته باشید باید با یک وکیل خوب مشورت کنید تا بهترین راه ها را جلوی پای شما قرار دهد.

اگرچه می توانید هزینه دادگاه را از همسرتان دریافت نمایید اما وکیل می تواند این هزینه ها را کاهش دهد و با پیشنهاد هایی که میدهد سرعت انجام مراحل قانونی را بیشتر نموده و کمک می کند تا هم در زمان صرفه جویی نموده و هم هزینه های دادخواست را کاهش دهید.

اگر نیاز به وکیل پایه یک دادگستری دارید می توانیید با شماره های ما تماس حاصل نموده و از مشاورین ما بهترین وکیل منطقه خود را درخواست نمایید. دا در کمترین زمان بتوانید وکیل موردنظرات را پیدا کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا