چگونه هویه سوخته را تعمیر کنیم (تعمیر هویه)

هویه یکی از ابزار و وسایل مهم صنعت الکترونیک است و در فرایند لحیم کاری از آن استفاده می‌شود. برای آنکه این دستگاه برقی با مشکلی مواجه نشود، نیاز به نگهداری درست و استفاده درست است. اما نگهداری درست به معنی همیشه سالم ماندن نیست. هویه نیز به مانند بسیاری از وسایل دیگر با مشکلاتی مواجه شده و دچار خرابی می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. 

در صورتی که هویه شما نیاز به تعمیر دارد، بهتر است آن را به دست متخصصان و کارشناسان خبره‌ای بسپارید که با انواع هویه و نحوه تعمیر آن، کاملا آشنایی دارند. 

فروشگاه اینترنتی آوازک با بیش از ۴۰ سال سابقه در زمینه تجهیزات الکترونیکی، صوتی و … و دارا بودن نمایندگی برندهای معتبر ایرانی و بین المللی در زمینه تجهیزات الکترونیک و ابزار لحیم کاری است و در صورتی که نیاز به تعمیر هویه داشتید می‌توانید روی کارشناسان آن حساب ویژه باز کنید. کافیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ تماس بگیرید. 

اما چگونه می‌توان هویه را تعمیر کرد؟ در ادامه مطلب راه‌هایی برای تعمیر هویه بیان شده است.

معرفی ساختار هویه

برای تعمیر هویه ابتدا باید ساختار آن را شناخت. هویه به عنوان وسیله‌ای برای ذوب سیم لحیم و اتصال قطعات به هم استفاده می‌شود. برای لحیم کاری علاوه بر هویه نیاز به روغن لحیم نیز هست. هویه در دو مدل تفنگی و معمولی تولید شده و مصارف مختلفی دارد. قطعات هویه شامل دسته، المنت، و نوک هویه می‌شود. المنت اصلی ترین قسمت هویه است که حرارت را ایجاد کرده و به نوک هویه منتقل می‌کند. المنت هویه از طریق انرژی الکتریکی گرم می‌شود و احتمال آسیب دیدن و سوختن آن نیز وجود دارد. نوک هویه نیز از جمله قسمت‌هایی است که باید در نگهداری آن دقت کرد. برای نگهداری از نوک هویه بعد از کار آن را تمیز کنید. برخی از مدل‌های هویه دارای نوک قابل تعویض هستند و هنگامی که نوک آن خراب شود می‌توانید آن را تعویض کنید.

علت خراب شدن هویه

هویه یک وسیله برقی است و احتمال خرابی و سوختن آن زیاد است. اگر هنگام لحیم کاری زمان طولانی هویه را روشن نگه‌ دارید، المنت آن می‌سوزد. بنابراین هنگام کار آن را طولانی مدت روشن نگذارید.

تعمیر هویه سوخته

تعمیر هویه سوخته کار سخت و دشواری نیست و به راحتی می‌توان آن را تعمیر کرد. خرابی هویه معمولا به دو علت رخ می‌دهد، یا المنت آن سوخته است یا سیم اتصال آن دچار مشکل شده است. ابتدا به بررسی سیم‌های هویه بپردازید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. به این منظور لازم است هویه را باز کنید و نگاهی به اتصالات سیم‌ها بیندازید. اگر اتصالات سیم‌ها دچار مشکل شود جریان برق به خوبی به سمت المنت هدایت نشده و گرمای مورد نیاز تولید نمی‌شود. همچنین نگاهی به دوشاخه آن بیندازید، برای اینکار دوشاخه هویه را باز کرده و اتصال درست و کامل سیم برق به دوشاخه را بررسی کنید.

اگر سیم‌ها سالم بودند به سراغ بررسی المنت بروید. در صورتی که  المنت با مشکل مواجه شود به اصطلاح گفته می‌شود که هویه سوخته است؛ در واقع المنت سوخته و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. برای تعمیر هویه بهتر است به دنبال یک المنت هم سایز و هم توان بروید و آن را تعویض کنید. معمولا قطعات هویه به راحتی در بازار پیدا می‌شود و شما می‌توانید المنت مناسب را پیدا کنید. البته تعویض المنت نیز لازم است به درستی انجام شود. به این منظور حتما از اتصال صحیح المنت در هویه مطمئن شوید. اگر المنت هویه لحیم کاری به درستی به سیم‌ها متصل نشود، گرما به خوبی منتقل نشده و لحیم کاری به درستی انجام نمی‌شود. اگر بعد از تعمیر هویه و تعویض المنت همچنان هویه کار نکرد، دیگر آن هویه قابل تعمیر نیست.

تعمیر هویه تفنگی

همان طور که گفته شد یکی از انواع هویه، هویه تفنگی است. به علت استفاده آسان این مدل جز مدل‌های پرطرفدار هویه است. بعد از چند سال استفاده از هویه تفنگی، این دستگاه معمولا دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. با تعمیر هویه تفنگی، این دستگاه دوباره به مانند اول کار کرده و می‌توان مجدد از آن استفاده کرد. اگر هویه سوخته از نوع هویه تفنگی است، احتمال زیاد المنت آن دچار مشکل شده و لازم است آن را تعویض کنید.

بررسی سیم‌ها

اگر هویه را به برق وصل کردید و روشن نشد، در اولین قدم دوشاخه آن را بررسی کنید. به این منظور پیج دوشاخه را باز کرده و از سالم بودن اتصالات دوشاخه مطمئن شوید. سپس به بررسی سیم المنت بپردازید. اگر اتصال سیم با المنت از بین رفته باشد، هویه کار نخواهد کرد. برای بررسی نهایی سیم‌ها المنت را باز کرده و روی دستگاه دیگری آن را امتحان کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. اگر المنت گرم شد مشکل از سیم‌ها است اما در صورتی که المنت گرم نشد، لازم است آن را تعویض کنید.

نحوه تعویض المنت هویه سوخته

ساختار انواع مختلف هویه به هم شبیه است و به راحتی می‌توان آنها را تعمیر کرد. در ساختار هویه، جریان برق از المنت عبور کرده و بعد از گرم شدن المنت، گرما به نوک هویه می‌رسد و با استفاده از سیم لحیم و روغن لحیم کاری اتصالات لحیم می‌شود. بنابراین هنگام اتصال المنت به سیم باید دقت کرد تا اتصالات به خوبی انجام شود. بهتر است تعمیر این دستگاه به دست فرد دارای تخصص و تجربه انجام شود. بنابراین اگر هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارید، خودتان دست به کار نشوید.

برای تعویض المنت هویه سوخته، بعد از  باز کردن پیچ هویه و جدا کردن المنت برای تهیه المنت جدید اقدام کنید. توجه کنید که المنت قبلی شما دارای چه قدرتی است تا امنت جدید نیز در همان قدرت وات انتخاب شود. به عنوان مثال اگر المنت ۴۰ وات بوده حتما المنت جدید نیز باید ۴۰ وات تهیه شود. به اندازه المنت نیز باید توجه کنید. المنت‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. بهتر است المنت قبلی را با خود همراه داشته باشید تا المنتی مشابه آن را تهیه کنید. امروزه المنت‌های تقلبی و با کیفیت پایین در کنار مدل‌های اصلی قرار گرفته‌اند، سعی کنید از محصولات باکیفیت استفاده کنید تا مدت زمان طولانی‌تری عمر کند.

توان هویه

دمای ایجاد شده توسط هویه متفاوت است و این تفاوت به توان المنت آن برمی‌گردد. توان هویه با نشان W نمایش داده می‌شود. هویه‌ها معمولا توانی بین ۴۰ تا ۲۰۰ وات دارند و این دما بسته به نوع استفاده تعیین می‌شود. به عنوان مثال برای لحیم کاری و مونتاژ از هویه با توان ۳۰ یا ۴۰ وات، برای اتصال قطعات الکترونیک از هویه ۶۰ و برای لحیم کاری کانکتور و سیم از هویه با توان ۱۰۰ وات استفاده می‌شود.

تعویض نوک هویه

اگر نوک هویه دچار آسیب شده نیز می‌توانید آن را تعمیر کنید تا عملکرد بهتری را تجربه کنید. برخی از مدل‌های هویه دارای نوک قابل تعویض هستند، در صورتی که هویه شما نیز نوک قابل تعویض دارد آن را تعویض کنید.

نگهداری از هویه

برای افزایش عمر هویه لازم است به خوبی از آن نگهداری کنید. همان طور که گفته شد یکی از موارد مهم روشن نگه ‌نداشتن طولانی مدت هویه است، این امر موجب سوختن المنت می‌شود. بنابراین هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید و بعد از خنک شدن دوباره آن را روشن کنید.

هنگام کار با هویه و سیم لحیم دقت کنید تا سیم هویه در مقابل حرارت قرار نگیرد و دچار سوختگی نشود. به این منظور می‌توانید از پایه هویه استفاده کنید و فضای امنی را برای آن ایجاد کنید تا احتمال افتادن و سوزاندن هویه به صفر برسد. همچنین نوک هویه را بعد از هربار کار کردن تمیز کنید تا طول عمر طولانی‌تری داشته باشد.

در کنار مراقبت از هویه از خود نز مراقبت کنید و هنگام کار ماسک استفاده کنید تا بو و بخار لحیم کاری وارد بدنتان نشود. همچنین برای حفظ سلامت چشم می‌توانید از عینک ایمنی استفاده کنید.

خرید تجهیزات اصل و باکیفیت

اگر هویه سوخته‌تان را نمی‌خواهید تعمیر کنید و قصد خرید هویه جدید دارید، برای خرید هویه حتما یک برند معتبر و باکیفیت را انتخاب کنید. اگر از برندها و هویه‌های غیر اصل و با کیفیت پایین استفاده کنید، لازم است هر چند وقت یکبار آنها را تعویض کنید و هزینه شما بالا می‌رود. هویه باکیفیت طول عمر بسیار بالایی دارد.

 برای لحیم کاری و کار با هویه نیز از وسایل و تجهیزات اصل و باکیفیت استفاده کنید. استفاده از وسایل باکیفیت به مانند روغن لحیم کاری، کیفیت کار را افزایش می‌دهد. برای خرید هویه و وسایل و تجهیزات جانبی این کار می‌توانید به سایت آوازک بروید و خریدی راحت و آسان را تجربه کنید. در سایت آوازک امکان خرید تمام ابزار لحیم کاری مانند هویه، سیم لحیم، روغن لحیم، نوک هویه، المنت هویه و قلع کش وجود دارد. همچنین شما می‌توانید پاسخ سوالات خود را به صورت ۲۴ ساعته با تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ از گروه آوازک جویا شوید.

کلام آخر در باب تعمیر هویه 

هویه یک ابزار برقی است که برای اتصال قطعات از آن استفاده می‌شود. هویه دارای دسته عایق برای گرفتن در دست، المنت برای ایجاد حرارت و نوک فلزی برای ایجاد اتصالات است. این دستگاه برقی نیز به مانند سایز لوازم برقی ممکن است دچار خرابی شود. با تعمیر هویه می‌‌توان مجدد از آن استفاده کرد. خرابی هویه معمولا به دلیل سوختن المنت آن است و برای تعمیر آن لازم است المنت هویه سوخته را تعویض کرد. هنگام تعویض المنت حتما المنتی هم سایز و هم وات را انتخاب کنید و همچنین هنگام اتصال دقت داشته باشید که المنت به خوبی به سیم‌ها متصل شود. انرژی الکتریکی در المنت تولید گرما کرده و گرما به سمت نوک هویه می‌رود و در کنار سیم لحیم و روغن لحیم فرایند لحیم کاری انجام می‌شود.

خروج از نسخه موبایل