اقتصادی

چین بزرگترین صادرکننده خودرو در دنیا شد

انجمن خودروهای سواری چین اعلام کرد صادرات خودروی این کشور ۶۲ درصد در ۲۰۲۳ افزایش یافته و به رکورد ۳.۸۳ میلیون رسیده است، یعنی بالاتر از ۳.۵ میلیون خودروی صادر شده از سوی ژاپن

به گزارش روند بازار به نقل از رویترز، انجمن خودروهای سواری چین اعلام کرد این کشور ژاپن را در ۲۰۲۳ به عنوان بزرگترین صادر کننده خودروی دنیا پشت سر گذاشته است.

به نظر می‌رسد بزرگترین بازار خودروی دنیا برای اولین بار در ۲۰۲۳ تبدیل به بزرگترین صادر کننده خودرو هم شده باشد. این انجمن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد صادرات خودروی چین ۶۲ درصد افزایش یافته و به رکورد ۳.۸۳ میلیون رسیده است. اطلاعات گمرک ژاپن نشان می‌دهد صادرات خودروهای سواری در این کشور ( به‌جز خودروهای کارکرده) در ۱۱ ماه ابتدایی ۲۰۲۳ برابر با ۳.۵ میلیون خودرو بوده است.

تخمین زده می‌شود کل صادرات خودروی چین در سال گذشته میلادی به ۵.۲۶ میلیون دستگاه با ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار رسیده باشد. این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود کل صادرات خودروی ژاپن برابر با ۴.۳ میلیون دستگاه باشد.

افزایش نفوذ چین در خارج از کشور باعث شگفتی برخی دولت‌هایی شده که نگران پیامدهای آن در صنعت خودروسازی داخلی خود هستند.

کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر تحقیقاتی در مورد خودروهای برقی ساخت چین و یارانه‌هایی که ممکن است دریافت کرده باشند به راه انداخت. دولت بایدن هم قصد دارد تعرفه واردات کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی را افزایش دهد.

انتظار می‌رود برندهای داخلی در کل فروش چین ۶۳ درصد در ۲۰۲۴ نسبت به ۵۶ درصد سال گذشته افزایش یابد. بیشتر رشد فروش خودروهای چین مربوط به بخش خودروهای برقی بوده است.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا