سیاسی

چین خواستار آتش‌بس روسیه و اوکراین و مذاکرات صلح شد

چین در پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای که روز جمعه منتشر شد خواستار آتش‌بس و مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه شد.

به گزارش روند بازار به نقل از همشهری آنلاین، می‌گوید:در جنگ روسیه و اوکراین که یک سال پیش آغاز شده است، موضعی بیطرف دارد، اما در عین حال گفته است «دوستی نامحدودی» با روسیه دارد و بر خلاف کشورهای غربی عنوان تهاجم را برای جنگ روسیه و اوکراین به کار نبرده یا از آن انتقاد نکرده است. چین غرب را متهم کرده است که این معارضه را تشدید کرده است و با تامین سلاح برای اوکراین «آنش جنگ را شعله‌ورتر می‌کند.»

طرحی که وزارت خارجه چین منتشر کرده است، عمدتا بازتاب‌دهنده مواضع از مدت‌ها پیش بیان‌شده این کشور است و بعید به نظر می‌رسد روسیه یا اوکراین قبول کنند که پکن نقش میانجی را ایفا کند.

این پیشنهاد خواستار احترام گذاشتن به «حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها» شده است، اما نمی‌گوید قلمرویتصرف‌شده بوسیله روسیه چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این پیشنهاد همچنین خواستار پایان‌دادن به تحریم‌های «یکجانبه» بر ضد روسیه شده و به طور غیر مستقیم از گسترش ناتو انتقاد کرده است و همچنین تهدید استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را محکوم می‌کند.

این طرح ۱۲ ماده‌ای علاوه بر درخواست احترام به استقلال کشورها و پایان دادن به تحریم‌های روسیه اقداماتی برای جلوگیری از حمله غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی، ایمن نگهداشتن تاسیسات هسته‌ای، برقراری کریدورهای انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان و تضمین صادرات غلات شده است که اختلال آن به تورم قیمت‌های جهانی غذا انجامیده است.

این طرح صلح همچنین خواستار پایان دادن به «ذهنیت جنگ سرد» شده است که اصطلاح استانداردی است که چین برای هژمونی آمریکا و حفظ اتحادهایی مانند ناتو به کار می‌برد.

در این طرح پیشنهادی آمده است:‌«‌دیالوگ و مذاکرات تنها راه‌های حل‌های عملی برای بحران اوکراین هستند.» این طرح بدون اینکه جزئیاتی ارائه دهد می‌گوید «چین به ایفای نقشی سازنده در این رابطه ادامه خواهد داد.»

چین روز پنجشنبه هنگام رای‌گیری یک قطعنامه غیر الزام‌آور در مجمع عمومی سازمان ملل که از روسیه خواسته است به خصومت‌ها در اوکراین پایان دهد و نیروهایش را عقب بکشد، رای ممتنع داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت آمریکا قضاوت درباره این پیشنهاد را محفوظ نگه می‌دارد، اما اتحاد چین با روسیه به معنای آن است که این کشور یک میانجی بیطرف نیست. او گفت:‌«ما به چیزی جز یک صلح عادلانه و بادوام علاقمند نیستیم..اما درباره اینکه پیشنهادهایی مانند این راهی سازنده به سمت جلو باشند، تردید داریم.»

آمریکا اخیرا ادعا کرده است که چین ممکن است در حال آماده شدن برای فراهم آوردن کمک نظامی به روسیه باشد، اما چین می‌گوید این اتهامی است که هیچ شاهدی در تایید آن وجود ندارد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این ادعا «چیزی جز افترا و تهمت» نیست و به «انتشار گسترده اطلاعات گمراه‌کننده در این باره بر ضد چین اشاره کرد.»

اشاره این سخنگو به گزارش مجله آلمانی اشپیگل بود که در آن ادعا شده بود ارتش روسیه در حال مذاکره با یک یک تولیدکننده کوچک چینی پهپاد برای دریافت «اجزا و اطلاعات» لازم برای ساختن حدود ۱۰۰ پهپاد انتحاری کوچک در ماه است.

این پیشنهاد در هنگامی مطرح می‌شود که روابط آمریکا و چین بر سر موضوع تایوان، اختلافات درباره تجارت و فناوری، حقوق بشر و فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی به طور بی‌سابقه‌ای به پایان‌ترین حد خود رسیده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه با سی‌ان‌ان گفت نخستین واکنشش به این پیشنهاد این بود که «این طرح می‌تواند در ماده اولش متوقف شود: احترام گذاشتن به حاکمیت همه کشورها.»

البته سالیوان همچنین یادآور شود که رای ممتنع چین در سازمان ملل به قطعنامه محکوم‌کننده روسیه و دیدار وانگ یی، وزیر خارجه چین از کشورهای اروپایی در دیدار اخیرش از این قاره نشان می‌دهد «چین در تلاش است که این ایده را مطرح کند که همه مواضعش با روسیه یکی نیست.»

به نقل از: آسوشیتدپرس پکن

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا