اجتماعی

کارانه ۳۰۰ میلیونی پزشکان همچنان وجود دارد

کارانه پزشکان، یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه سلامت است که باعث شده اختلافات فراتر از جامعه پزشکی برود و سایر نیروهای کادر درمان را نیز درگیر این موضوع کند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، کارانه ای که پزشکان بابت خدمتی که انجام می‌دهند، شامل تمامی جامعه پزشکی و همه رشته‌های پزشکی می‌شود. اما، فقط آن دسته از رشته‌های پزشکی، از کارانه‌های نجومی برخوردار می‌شوند که اعمال جراحی و…، انجام می‌دهند و صرف نسخه نویسی نمی‌تواند برای آنها کارانه قابل توجهی به همراه داشته باشد.

کارانه ها از کجا سروصدا به پا کرد

با اجرای طرح تحول سلامت در سال ۹۳، به یکباره شاهد رشد نجومی دریافتی‌های برخی از پزشکان بودیم که همین موضوع با واکنش‌های زیادی مواجه شد. به طوری که گفته می‌شد برخی از پزشکان تا ۳۰۰ میلیون تومان کارانه دریافت می‌کردند. البته این اعداد و ارقام، هیچ وقت به طور قطعی از سوی وزارت بهداشت تأیید نشد، اما به اختلافات دامن زد و باعث شد تا سایر نیروهای حوزه سلامت، از وضعیت پرداختی‌ها به شدت گلایه مند شوند.

یک مصوبه جنجالی

حالا و پس از گذشت ۸ سال از جنجال کارانه‌های نجومی، هیأت وزیران مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که جای گله و اعتراض شده است.

هیأت وزیران در اجرای مصوبه شورای حقوق و دستمزد در خصوص تغییر سقف پرداختی کارانه به پزشکان، سقف دریافتی کارانه پزشکان شاغل در مناطق برخوردار را در سال ۱۴۰۱ و صرفاً به مدت یک سال، مبلغ ۱,۲۰۰ میلیون ریال تعیین کرد.

همچنین به موجب این مصوبه، در موارد خاص و ضروری برای برخی از پزشکانی که خدمات برجسته ارائه می‌نمایند، با نظر وزیر بهداشت، سقف کارانه قابل افزایش است.

فهرست این افراد باید توسط وزارت بهداشت برای سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال شود.

علاوه بر این، به منظور ایجاد انگیزه خدمت‌رسانی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته (شهرهای الف و ب) کارانه پزشکان در این مناطق فاقد سقف خواهد بود.

برخی از پزشکان معتقدند که مصوبه اخیر هیأت وزیران تبعیض آمیز است.

حال اینکه کدام پزشکان در فهرست وزیر قرار خواهند گرفت، جای سوال است. زیرا، وزیر بهداشت می‌تواند انتخاب کند که کدام پزشکان در تهران و دیگر کلانشهرها، از کارانه بالایی برخوردار شوند.

هنوز کارانه ۳۰۰ میلیونی وجود دارد

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در بحث کارانه پزشکان، همچنان شاهد پارتی بازی و تنگ نظری هستیم. زیرا، کارانه پزشکان شاغل در مناطق دوردست و محروم کشور، باید به گونه‌ای باشد که رضایت جامعه پزشکی را فراهم کند.

وی با عنوان این مطلب که گروه خاصی از کارانه‌های چند ده میلیونی برخوردار می‌شوند، افزود: برای اینکه پزشکان در مناطق محروم و دورافتاده کشور حضور داشته باشند، می‌بایست از هر نظر تأمین شوند. به طوری که باید هزینه‌های رفت و آمد آنها نیز پرداخت شود.

خسرونیا ادامه داد: وقتی یک پزشک در بیمارستان از صبح تا بعد از ظهر مشغول خدمت است، می‌بایست کارانه یکسان با سایر پزشکان در همان بیمارستان دریافت کند. در صورتی که این طور نیست و می‌بینیم که یک پزشک ۲ میلیون تومان کارانه می‌گیرد و پزشک دیگری، چندین برابر او دریافت می‌کند. در حالی که هر دو، یک مسیر را برای پزشک شدن طی کرده اند.

وی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت از نحوه دریافتی کارانه پزشکان مطلع است، گفت: متأسفانه کسانی بیشترین کارانه را می‌گیرند که کار آنها را رزیدنت‌ها انجام می‌دهند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اذعان به این موضوع که هنوز کارانه‌های ۳۰۰ میلیونی وجود دارد، افزود: در هیچ کجای دنیا، کارانه پزشکان به این شکل که در ایران پرداخت می‌شود، وجود ندارد و این یک تبعیض است.

چه کسانی بیشترین کارانه را می‌گیرند

موضوعی که در بحث کارانه پزشکان وجود دارد و همواره با ابهامات زیادی همراه بوده است، این است که کدام پزشکان هستند که کارانه‌های چند ده میلیونی می‌گیرند. ضمن اینکه، تصور جامعه از پزشکان این است که این گروه درآمدهای کلان دارند و تافته جدا بافته از جامعه هستند. در صورتی که چنین نبوده و اغلب پزشکان در سطح متوسط جامعه قرار دارند و کمتر از ۱۰ درصد آنها از درآمدهای نجومی برخوردارند.

در موضوع کارانه پزشکان نیز، گفته می‌شود که پزشکان دست به تیغ، بیشتر از سایر همکاران خود، کارانه می‌گیرند.

در همین حال، پزشکان شاغل در مناطق محروم که متحمل بیشترین سختی‌ها و مشکلات هستند، می‌بایست از حمایت ویژه ای برخوردار شوند تا مناطق محروم و کم برخوردار از حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص خالی نشود.

مهاجرت پزشکان

شاید یکی از علل مهاجرت پزشکان، همین نگاه‌های تبعیض آمیز در حوزه سلامت باشد. اینکه یک پزشک از کارانه ۳۰۰ میلیونی برخوردار باشد و کارانه همکار او کمتر از ۳۰ میلیون تومان باشد، می‌تواند انگیزه ماندن در کشور را کم رنگ کند. زیرا، سطح مالی و اقتصادی اکثریت جامعه پزشکی همطراز سایر احاد جامعه است و هستند پزشکانی که درآمد ماهانه آنها از یک پیک موتوری و راننده آژانس هم کمتر باشد. در عین حال، معدود پزشکانی هستند که دریافتی‌های نجومی دارند و همین موضوع به محل گلایه و اعتراض تبدیل شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا