کسب و کار

کاربرد انواع نبشی و ناودانی در صنعت و ساختمان

آیا از قیمت نبشی و ناودانی و کاربرهایشان در بازار فولاد چیزی می‌دانید؟ فکر می‌کنید نرخ آن‌ها بر هزینه تمام‌شده ساختمان چقدر تاثیرگذار باشد؟

از جمله مقاطع مهم و کاربردی در دنیای قطعات فولادی، نبشی و ناودانی‌ها هستند که هر۲ آن‌ها در شمار پروفیل‌های باز محسوب می‌شوند. کاربرد گسترده این عناصر، خواه‌ناخواه موجب نوسانات قیمتی‌شان خواهد شد.

اگر موافق باشید، در این مقاله، با بررسی کاربردها و قیمت این ۲ مقطع فولادی، زمینه آشنایی شما را با ‌آن‌ها فراهم کنیم.

نبشی را بیشتر بشناسید

قبل از بررسی کاربرد و قیمت نبشی، بیایید ابتدا یک تعریف مختصر از این محصول فولادی بخوانیم. نبشی‌ها پروفیل‌هایی با سطح مقطع عمودبرهم‌ یا شکل حرف لاتین‌ L است.

ضرورت وجود آن‌ها در پروژه‌های صنعتی، عمرانی و ساختمانی، امری انکارناپذیر است. این فرآورده‌ها از لحاظ شکل ظاهری، نحوه تولید و همچنین استفاده،‌ انواع مختلفی دارند و به‌شکل مرکب یا منفرد مورد استفاده واقع می‌شوند.

زمینه‌های کاربری، مهم‌ترین عامل موثر در قیمت نبشی

نبشی‌ها بسته به شکل ظاهری، به ۲ نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند. از لحاظ جنس نیز، در دسته‌های آلومینیومی، گالوانیزه و فولادی قرار می‌گیرند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

گفتیم که به‌دلیل تنوع این کالا در زمینه‌های کاربری، قیمت آن نیز تحت‌تاثیر قرار دارد و مدام درحال نوسان است. اگر بخواهیم کلیتی از کاربردهای این محصول را بگوییم، بهتر است بدانید که نبشی‌ها جهت مقاومت‌بخشی به سازه دربرابر نیروهای خارجی استفاده می‌شوند.

در واقع جهت دستیابی به هدف استقامت سازه از نبشی‌کشی استفاده‌ می‌شود. لیست مختصری از کاربردهای این قطعه را در ادامه می‌خوانید.

  • ساخت انواع سقف‌های شیروانی
  • ساخت انواع چارچوب و پایه‌های ستونی
  • ساخت پلکان
  • ساخت دکل
  • به‌کارگیری در سازه‌های فولادی با هدف مهار نیروهای وارده به ستون
  • ساخت دکل انتقال نیرو
  • نبشی‌کشی دیوارهای ساختمان و آسانسور
  • ساخت ساپورت لوله در نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی
  • ساخت خرپاها و ستون‌های به‌کاررفته در سازه

 

شناخت انواع نبشی

سایر عواملی که بر قیمت نبشی تاثیرگذارند

درحال‌حاضر نرخ فرآورده‌های فولادی، دوران پرنوسان خود را می‌گذراند و افت‌وخیزهای بازار فولاد، اجازه نمی‌دهد نرخ ثابتی را برای این مقاطع در نظر بگیریم.

به‌جز کاربرد نبشی‌ها، عوامل دیگری در قیمت این کالا دست دارند که برخی از آن‌ها جهانی و برخی نیز، داخلی هستند. به‌طور مثال، قیمت تمام‌شده شمش‌های فولادی، جنگ، نرخ ارز، طلا، نفت و حوادث طبیعی و غیرطبیعی از شاخصه‌های نوسان‌ساز جهانی هستند.

از طرفی دیگر، میزان عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، قیمت سوخت و حقوق کارکنان، از عوامل داخلی تاثیرگذار بر مقاطع فولادی است. در این راستا می‌توانید با مراجعه به سایت فولادینو که بهترین مرجع برای استعلام قیمت نبشی و دیگر مقاطع فولادی است، می‌توانید لیستی از هزینه‌های روز این محصول را در اقصی‌نقاط دنیا به‌دست بیاورید.

 

 

معرفی اجمالی مقاطع ناودانی

ناودانی‌ها یکی دیگر از فرآورده‌های مهم در صنعت فولاد هستند که به‌روش نورد گرم تولید می‌شوند. در نگاه اول به‌ ناودانی‌ها شما شاهد سطح مقطع افقی یا ۲ بال عمودبرهم هستید.

این محصولات به‌دلیل ویژگی‌هایی همچون مقاومت درمقابل تنش‌های فولادی، اشغال فضایی اندک، سرعت نصب بالا و وزن سبک، از اهمیت ویژه‌ای در صنعت و ساختمان برخوردار است. در بخش بعد با بررسی کاربردهای آن، به صحت گفته ما خواهید رسید.

کاربردهایی که علاوه‌بر قیمت نبشی، قیمت ناودانی را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

بسته به نیاز صنایع مختلف به ناودانی‌ها و نقش‌های کاربری مختلفی که انواع این محصول ایفا می‌کنند، می‌توان ناودانی‌ها را در دسته‌های مختلفی رده‌بندی کرد.

به‌عنوان مثال، ناودانی‌ها براساس فرآیند تولید، در ۲ مدل نوردشده و پرسی وجود دارند. از لحاظ شکل ظاهری در انواع ساده، مشبک، سبک و سنگین ساخته می‌شوند و از نظر جنس، می‌توان آلیاژهای گوناگونی را به‌عنوان سازنده برای آن در نظر گرفت.

همین موضوع سبب شده که از ناودانی‌ها به‌عنوان پایه و قاب در صنایع متعدد استفاده‌‌ شود‌. کلیتی از کاربردهای این محصول را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • ساخت چارچوب‌ها
  • ساخت ماشین‌آلات
  • ساخت تشکیلات دریایی
  • معماری بناها
  • قفسه‌های فولادی
  • تجهیزات صنعتی
  • ساخت شاسی خودرو

آیا قیمت ناودانی هم مانند قیمت نبشی، از عوامل متفرقه تاثیر می‌پذیرد؟

افزون بر زمینه‌های کاربری انبوه که مسلما بر قیمت مقاطع بی‌تاثیر نیست، معیارهای دیگری هم وجود دارند که هزینه ناودانی را دستخوش تغییرات مکرر می‌کند‌.

برخی از این معیارها قابل پیش‌بینی هستند و می‌توان تاثیر آن را بر روند آینده قیمت محصول ارزیابی کرد و گروهی دیگر، غیرقابل‌ پیش‌بینی است و نمی‌توان ادعایی راجع‌به تاثیر آن‌ها بر آینده قیمت کالا داشت‌.

آشنایی با کاربردهای ناودانی

نیاز صنایع وابسته، قیمت مواد اولیه، هزینه حمل‌ونقل، نرخ ارز و دلار و ظرفیت تولیدی کارخانه، همگی عواملی هستند که نرخ‌ روز قطعات فولادی را تعیین می‌کنند. مثلا قیمت ناودانی در سایت فولادینو، همان نرخ روز کالاست که شما آن را مشاهده می‌کنید.

در حقیقت، استعلام قیمت ناودانی در فولادینو یا فولادسازان راه ابریشم، قابلیتی است که امروز، پیشرفت تکنولوژی و راه‌اندازی وبسایت‌ها در اختیار ما قرار داد و سعی کرد با ارائه اطلاعاتی جامع و به‌روز در این زمینه، سهمی در ایجاد شفافیت بازار فولاد داشته باشد.

چرا تحلیل و بررسی قیمت نبشی و ناودانی مهم است؟

با توجه به موارد استفاده فراوان از مقاطع فولادی، افراد فعال در صنایع وابسته به این مقاطع، در تلاش هستند تا از جدیدترین نرخ این محصولات آگاهی یابند.

پیگیری آن‌ها باعث می‌شود که بتوانند در مناسب‌ترین زمان ممکن و با مدیریت نوسانات فولاد، دست به خرید بزنند. اگر شما نیز از علاقه‌مندان حوزه فولاد هستید یا به‌دلیل فعالیت شغلی خود نیاز دارید که از نرخ دقیق این کالا اطلاع یابید، می‌توانید از داده‌هایی که سایت فولادینو در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنید.

سنجش و پیش‌بینی بازار آهن به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه، به افراد کمک می‌کند تا توانایی تحلیل بازارهای فولادی را پیدا کرده و تصمیم مناسبی را برای خرید این مقاطع اتخاذ کنند.

فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن

جمع‌بندی

حالا که به اهمیت بررسی قیمت نبشی و ناودانی و کاربردهای گسترده آن دست یافتید، شاید بهتر باشد بگوییم که محصولات آهنی و فولادی، تاثیر بی‌همتایی در دنیای امروز ما دارند. شما به هر سمتی که بنگرید، وسایلی را می‌بینید که ساخته‌شده از همین قطعات هستند و رفاه و راحتی بسیاری را برای زندگی ما به ارمغان آورده‌اند. نبشی و ناودانی‌ها، ۲ نمونه رایج فرآورده‌های فولادی هستند که ویژگی‌های شکل‌پذیری، جوش‌پذیری، مقاومت دربرابر حرارت، تنش و فشارهای وارده، سختی و ضدزنگ‌بودن آن‌ها، سبب شده که شاهد وجود انبوه این قطعات در حوزه‌های مختلف ساخت‌وساز باشیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا