کسب و کار

کاربرد سختی گیر برج خنک کننده چیست؟

کاربرد سختی گیر در برج خنک کننده به این منظور است که با تشکیل جلبک و رسوبات در برج خنک کننده به دلیل استفاده پیوسته از آب  کولینگ تاور همواره درمعرض رسوب، جلبک و خوردگی است. با استفاده از سختی گیر برج خنک کننده می توان از انجام این عوامل جلوگیری کرد. کار برج خنک کننده یا کولینگ تارو سرمایش آب کندانسور چیلر و یا آب مدارهای فرآیندهای تولید به کار میرود.گردش آب در دستگاه بوسیله پمپ انجام می‌شود. در کولینگ تاور‌های مدارباز یا به اصطلاح ( تر ) آب مستقیما با هوا در تماس است و جریان هوا باعث سرد شدن اب می‌شود.

در مواردی که آب دارای املاح باشد، در مسیر کارکرد برج خنک کننده به دلیل تبخیر آب در گردش این املاح به مرور زمان بیشتر شده و در این مواقع میزان سختی آب افزایش می یابد. این املاح به مرور زمان برروی قطعات برج خنک کننده رسوب کرده و سبب خوردگی و فرسودگی آن می‌شود و برای از بین بردن سختی آب از سختی گیر برج خنک کننده استفاده می‌شود.

چگونگی ایجاد رسوب در برج خنک کننده

زمانیکه آب به درجه ای از حرارت میرسد و در مجاورت با هوا و تبخیر و درنتیجه غلیظ شود تشکیل رسوب غیر محلول باعث مشکلات جدی در تاسیسات ساختمانی می‌شود. اگر چه این رسوبا ممکن است تشکیل پوشش محافظی دهد که باعث کاهش خوردگی شود، اما باعث کاهش ضریب انتقال حرارت و افزایش افت فشار می‌شود. بیشترین رسوبی که در تاسیسات تشکیل می‌شود کربنات کلسیم است که تشکیل آن به فاکتورهایی چون غلظت، قلیایت، دما و… بستگی دارد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث خوردگی قطعات مختلف در سیستم‌های تاسیساتی می‌شود که مهمترین آن اکسیژن محلول در آب می باشد. با استفاده از سختی گیر برج خنک کننده این عوامل را کاهش دهید.

مشکلاتی که رسوب در برج خنک کننده ایجاد می کند

باعث افت فشار حرارت می‌شود: لایه‌های رسوب بر روی دیواره‌های برج خنک کننده عایق محسوب می‌شود و به طور تقریبی هر یک میلیمتر رسوب گرفتگی می تواند حدود ۱۵درصد افت انتقال حرارت ایجاد نماید.

گرفتگی نازل و پکینگ و افت دبی و فشار در برج خنک کننده: رسوب در کولینگ تاور باعث بسته شدن پکینگ ها و نارل ها در کولینگ تاور و در نتیجه افت دبی و فشار خواهد شد.

خوردگی : لایه‌های رسوبی می توانند سبب آسیب دیدن بدنه و کاهش عمر مفید آن شوند.

افزایش تعمیر و نگهداری: رسوب گرفتگی استهلاک و نیاز به تعمیرات را افزایش می دهد.

افزایش مصرف انرژی و گازی‎های گلخانه ای: افت راندمان حرارتی ناشی از رسوب گرفتگی به معنای میاز به مصرف بیشتر سوخت و در نتیجه تولید آلاینده‌های بیشتر می باشد.

 کارکرد سختی گیر برج خنک کننده

سختی گیر برج خنک کننده دستگاه مهمی است برای تصفیه آب که هدف آن حذف یون‌هایی از قبیل کلسیم و منیزیوم از آب می باشد. دستگاه سختی گیر آبی نرم را در اختیار صنایع مختلف که شامل صنایع غذایی، نساجی، رنگرزی، چرم سازی، شستشو، دستگاه‌هایی حرارتی و برودتی، ساخت بتن و …. قرار داده می‌شود. سختی گیر برج خنک کننده یک دستگاه استوانه ای عمودی است. جنس بدنه این دستگاه به صورت فایبرگلاس و فلزی است. سختی گیر برج خنک کننده یکی از مهم ترین دستگاه‌های تصفیه آب در  این سیستم است.

ترکیبات منیزیوم و کلسیوم موجود در آب سخت با استفاده از سیستم سختی گیر کولینگ تاور با ترکیبات سدیم و پتاسیوم جایگزین می شوند. به همین سبب سختی آب کم شده و باعث نرم شدن آب می شوند. انجام این روند توسط سختی گیر برج خنک کننده  در نهایت موجب بالا رفتن عمر برج خنک کننده میشود. در سیستم کاری کولینگ تاور آب تمامی نقاط ذکر شده توسط سختی گیر تامین می‌شود. این سیستم موجود در برج خنک کننده سختی گیر برج خنک کننده است که ساختار اصلی آن رزین می باشد. وقتی آب سخت از لایه‌های رزینی عبور می کند، یون‌های محلول در آن دیگر قادر به تبادل یونی نخواهد بود. سیستم‌های سختی گیر برج خنک کننده عموما با تصفیه شیمیایی آب ساختمان و تغییر در ساختار آب توسط رزین‌های سدیمی مخصوص، با هزینه اندکی آب کاملا نرمی را برای مصارف صنعتی و برج‌های خنک کننده فراهم می کنند.

سختی گیر برج خنک کننده دستگاه مهمی است برای تصفیه آب که هدف آن حذف یون‌هایی از قبیل کلسیم و منیزیوم از آب می باشد.

عمده ترین کاربرد سختی گیر

نرم کردن آب صنایع مانند دیگ‌های بخا ، برج خنک کننده ، مبدل‌های حرارتی

حذف سختی آب چاه، حذف سختی آب سطحی، حذف سختی آب شور

نرم کردن آب مصرفی صنایع رنگسازی و رنگرزی

اطلاعات فنی سختی گیر

بدنه از جنس فایبرگلاس

رزین ها از دو نوع هیدرولایت و پرولایت

مخزن نمک از جنس پلی اتیلن

شیر ها دستی ، اتوماتیک حهت شستشو

لوله کشی از جنس گالوانیه، pvc  و یا پلی اتیلن

مزایای استفاده از سختی گیر برج خنک کننده

سختی گیر برج خنک کننده باعث کاهش رسوب گرفتگی در اجزای مختلف داخلی مانند: پکینگ ها، نازل ها، لوله ای ورودی وخروجی سیستم می‌شود.

هزینه‌های مربوط به کولینگ تاور کاهش می یابد با استفاده از سختی گیر برای جلوگیری از رسوب

سختی گیر برج خنک کننده عمر قطعات داخلی که با آب در ارتباط هستند را افزایش می دهد.

با نصب سختی گیر برج خنک کننده سرویس و شستشو این سیستم که هزینه زیادی دارد کاهش پیدا میکند.

سختی گیر برج خنک کننده باعث افزایش راندمان کولینگ تاور و بهبود عملکرد دمایی برج خنک کننده

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا