اجتماعی

کارتل های دارویی نمی گذارند درمان از دارو به سمت دیگری برود

وزیر بهداشت گفت: توان این را داریم که تولیدات سلامت و درمان خود را صادر کنیم با این حال همراهی مردم ضروری است و به گفته مقام معظم رهبری هر حرکتی بدون همکاری مردم تداوم نخواهد داشت.

به گزارش روند بازار، چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با محوریت صنعت سلامت و اهمیت تحقیق و توسعه بنگاهی امروز در محل پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رویداد. گفت: اهمیت دادن به شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان امروز مورد تاکید رییس جمهور و اعضای هیأت دولت است.

وی افزود: شبکه وسیعی از شرکت های دانش بنیان می توانند فناوری های نو را در کشور و دنیا ایجاد کنند با این حال این مجموعه ها امروز در تجاری سازی ایده ها با مشکل رو به رو هستند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مردم فکر می کنند زمین، سکه و ارز ثروت است اما این مدل سرمایه گذاری تورم زاست و باید این فرهنگ را در مردم ایجاد کرد که ثروت یعنی تولید و سرمایه های خرد باید جذب تولید شود. مسئولین ما نیز باید توجه داشته باشند تولید کالاهای سلامت محور به اندازه تولید دیگر کالاها ارزش دارد.

عین اللهی اضافه کرد: نیروی انسانی مهم ترین سرمایه مورد نیاز برای تولید است و کشور ما در تامین این نیرو مشکل ندارد. اکنون ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در همه مقاطع مشغول عستند اما اینها به تقویت تولید نینجامیده چون این نیروی انسانی نیز به جذب منابع برای تولید دارد.

وی گفت: توان این را داریم که تولیدات سلامت و درمان خود را صادر کنیم با این حال همراهی مردم ضروری است و به گفته مقام معظم رهبری هر حرکتی بدون همکاری مردم تداوم نخواهد داشت.

وزیر بهداشت یادآور شد: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که متاسفانه تعداد زیادی تنها مقاله تولید می کنند که مشکلی از کشور برطرف نمی کند این درحالی است که توان این را داریم که مرجعیت علمی پیدا کنیم زیرا قوی ترین حوزه سلامت را در منطقه داریم و از کشورهای منطقه برای درمان به ایران می آیند. در سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر از خارج از کشور برای درمان به ایران آمدند و ۲۸۰ مرکز گردشگری سلامت در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعالند که ۲۳ درصد از اقتصاد دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند.

عین اللهی تاکید کرد: با این حال نکته کلیدی اینست که سلامت و درمان تنها منحصر به دارو نیست و کارتل های دارویی نمی گذارند درمان از دارو به سمت دیگری برود، دومین تجارت دنیا بعد از نفت دارو است اما استراتژی سلامت فقط دارو نیست و می توان راهکارهای دیگری برای درمان اتخاذ کرد از جمله این راهکارها سلول های بنیادی است.

وی افزود: امروز سوییس بر پایه شرکت های دارویی اقتصاد خود را پیش می برد و نشان می دهد دارو می تواند پایه اقتصاد باشد.

وی یادآور شد: نسل سوم و چهارم دانشگاهها کارآفرین و حلال مشکلات صنایع هستند؛ باید به سمت تولید مواد اولیه و تولید تمام عیار پیش برویم و در تولید از نیاز به واردات فاصله بگیریم. در ایران ۱۴۴۴ شرکت دانش بنیان در حوزه دارو داریم که شمار کمی در حوزه مکمل ها کار می کنند اما در داروخانه ها در از مکمل است آیا نیاز به این اندازه از مکمل وجود دارد.

همچنین ویتامین ها را می توان با مواد غذایی تامین کرد این اندازه نیاز به مکمل های ویتامینی نیست اولویت ما داروهای اساسی است و باید برحسب نیازها در تولید کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به بخش خصوصی پرداخت و اظهار کرد: ۶۰ درصد تولیدات سلامت محور در بخش خصوصی انجام می شود و ما خواستار حضور بخش خصوصی در این زمینه هستیم و تقاضا داریم در حوزه تامین نیازها تولید خود را پیش ببرند.

وی همچنین گفت: در سوریه با وزیر بهداشت این کشور به توافق رسیدیم و تمام داروهای ما را قبول دارند و این توافقات تنها به سوریه خلاصه نمی شود. کیفیت و قیمت مناسب داروهای ما سبب شده در کشورهای دیگر فروش خوبی داشته باشد و قابل رقابت است. در زمینه تولید تجهیزات پزشکی هم توانمند بوده ایم و حتی به مالزی صادرات داشتیم.

عین اللهی همچنین به اختصاص ۶۸ همت تسهیلات به حوزه سلامت خبر داد و درباره ایرادات وارد به قیمت‌گذاری دستوری گفت: در قیمت‌گذاری براساس قانون می توان رفتار کرد قانون اینست که قیمت‌گذاری دارو با سازمان غذا و داروست و اگر قانون تغییر کند ما تمکین می کنیم، توجه داشته باشید که در موضوع قیمت دارو با بیمه ها طرف هستیم و بیمه ها هم باید بتوانند هزینه تا را پرداخت کنند در غیر این صورت هزینه پرداخت به بیمار محول می شود. بیمه ها بزرگترین مشکل در زمینه قیمت‌گذاری داروها هستند.

وی در نهایت از نوسازی صنایع دارو به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت: به روز رسانی این صنایع به ارتقای کیفیت داروها می انجامد و بازگشت مطلوبی دارد و در این زمینه به همکاری وزارت صمت نیاز داریم.

منبع
خبرگزاری ایلنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا