اقتصادی

کارنامه تجارت ۱۴۰۲

آمارهای رسمی از رشد ۲.۶ درصدی ارزش تجارت خارجی ایران در سال گذشته حکایت دارد؛ اتفاقی که رقم تجارت بین‌المللی کشور را به بیش از ۱۵۳ میلیارد دلار رسانده است.

به‌گزارش روند بازار، بعد از افول کرونا، تجارت خارجی ایران به‌طور مستمر قد کشیده و باوجود تحولات نامساعد در بازارهای جهانی و محدودیت‌های ظالمانه تحریم، به مدد دیپلماسی اقتصادی فعال، تاکنون این رشد متوقف نشده است؛ براساس آخرین آمارها، مجموع ارزش دادوستد ایران با جهان در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶ درصد افزایش به ۱۵۳میلیاردو۱۷۰ میلیون دلار رسیده و با احتساب صادرات نفت، تراز تجاری کشور ۲۰ میلیاردو ۶۱۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

کارنامه تجارت ۱۴۰۲

طبق اعلام گمرک ایران، ۸۶میلیاردو۸۹۰ میلیون دلار از تجارت خارجی کشور در سال گذشته به صادرات کالا، نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی اختصاص داشته و در مقابل ۶۶میلیاردو۲۸۰ میلیون دلار مربوط به واردات بوده است. براساس آمارها، در سال گذشته از مجموع صادرات کشور، حدود ۳۵ میلیاردو۸۷۰ میلیون دلار ناشی از فروش نفت، یک‌میلیاردو۲۹۳ میلیون دلار حاصل صادرات خدمات فنی و مهندسی و ۳۷۰میلیون دلار، ارزش صادرات برق کشور بوده است.

در بخش صادرات کالا نیز ۱۳۶میلیون‌و۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۹میلیاردو۳۳۰ میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان به‌لحاظ وزن ۹.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته اما از نظر ارزش با کاهش ۸.۹ درصدی مواجه بوده است.

در سوی دیگر تجارت خارجی ایران در سال گذشته، ۳۹میلیون تن کالا به ارزش ۶۶میلیاردو۲۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان به لحاظ وزن ۴.۴ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده و از نظر ارزش نیز با رشد ۹.۸ درصدی مواجه شده است.

درمجموع، بررسی آمارهای گمرک حاکی از این است که در سال گذشته، بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق، کسری تراز تجاری کشور به منفی ۱۶ میلیاردو ۸۷۰ میلیون دلار رسیده اما این شاخص با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق، به مثبت ۲۰.۶میلیارد دلار رسیده است.

کارنامه تجارت ۱۴۰۲

منبع
همشهری آنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا