کسب و کار

کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز

کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز از جمله مشکلات رایجی بوده که ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد.  بسیاری از کاربران بعد از نصب ویندوز،  نمی توانستند از بخش تاچ پد و یا حتی موس استفاده کنند و دچار مشکل می شدند.  ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین راه کارها برای رفع این مشکل آشنا کنیم تا موس لپ تاپ خود را مجددا به کار بیاندازید.

تاچ پدی که در بخش پایینی لپ تاپ قرار دارد وظیفه موس را بر عهده می گیرد که برخی بدون دکمه و برخی به همراه دو دکمه مجزا طراحی شده اند. از طریق تاچ پد کاربران می توانند در میان منوها جابجا شده و هر بخشی را نیاز دارند کلیک کنند.

بهترین لپ تاپ اپل  را در وبسایت ما ببینید.

علت کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز چیست؟

کار نکردن موس دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از علت‌ هایی که کاربران پس از نصب ویندوز نمی توانند از موس استفاده کنند،  نصب نبودن درایوهای سیستمی است. اگرچه درایو موس به شکل پیش فرض بر روی دستگاه نصب شده اما در هنگام نصب ویندوز ممکن است تغییر کرده و یا حذف شده باشند که در این صورت به جای استفاده از موس با تاچ پد خود لپ تاپ، می توانید یک موس سیمی به لپ تاپ متصل کنید و از طریق آن اقدام به نصب درایو و یا عیب یابی بپردازید.

یک روش تست سلامت موس این است که دکمه Numlock را بزنید.  با این کار چراغ مربوطه بر روی کیبورد باید روشن و خاموش شود. چنانچه متوجه تغییرات در بخش خاموش و روشن کردن این بخش شدید، سیستم عامل شما ایرادی ندارد.

اگر با مشکل کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز مواجه شدیم باید چه اقدامی انجام دهیم؟

  • راه اندازی مجدد لپ تاپ

قبل از این که بخواهید اقدامی برای رفع مشکل کار کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز انجام دهید،  سعی کنید یک مرتبه دستگاه را ریستارت کنید. بسیاری از مشکلات با ریستارت کردن لپ تاپ رفع می شوند و نیازی به اقدامات دیگر نیست. چنانچه با ریستارت کردن لپ تاپ مجددا مشکل تاچ پد یا موس را داشتید، مراحل دیگر را طی کنید.

  • نصب کردن درایو موس

اقدام مهمی که کاربران بعد از نصب ویندوز باید انجام دهند، نصب کردن درایوهای ضروری است. همانطور که گفته شد در صورت نصب نبودن درایوها ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. برای این کار می توانید از نرم افزارهای قدرتمندی همچون Easy drive  استفاده کنید اما چگونه؟  اگر تاچ پد شما از کار بیفتد شما نمی توانید با لپ تاپ هیچ اقدامی انجام داده و تنها راه کاری که برایتان وجود دارد، استفاده از موس های سیمی و یا بیسیم است.  با اتصال موس سیمی به پورت های یو اس بی می توانید به راحتی با آن در میان منوها جابجا شده و اقدام به نصب نرم افزارهایی کنید که درایوهای نصب نشده و آپدیت نشده را شناسایی و نصب می کنند. بعد از این کار یک برنامه نصب کننده درایو را دانلود و نصب کرده و از طریق آن سعی کنید درایوهای موس را نصب و یا آپدیت کنید. با این کار پس از راه اندازی مجدد لپ تاپ،  شما به راحتی می توانید از موس و یا تاچ پد آن استفاده کنید.

  • روشن کردن دکمه اختصاصی

در بسیاری از لپ تاپ ها یک دکمه اختصاصی برای فعال سازی و غیر فعال سازی بخش تاچ پد وجود دارد که در صورت خاموش بودن ممکن است شما نتوانید از تاچ پد استفاده کنید. دکمه فعال سازی تاچ پد معمولا با ترکیب کلید fn می باشد که در لپ تاپ های مختلف متفاوت است. اما به طور معمولا شما می توانید با فشردن کلید F5 و یا F9 به همراه FN، بخش تاچ پد را فعال کنید.

  • جداسازی وسایل جانبی

هر وسیله جانبی که از طریق پورت USB به لپ تاپ متصل شده باشد ممکن است باعث اختلال در بخش تاچ پد شود. کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز ممکن است به همین مسئله مربوط شود بنابراین سعی کنید تمامی وسایل جانبی که به لپ تاپ متصل است را جدا کرده و یک مرتبه دستگاه را ریستارت کنید.

همچنین توصیه میکنیم مقاله بهترین لپ تاپ برای رندرینگ را در وبسایت وی آی پی لیست ببینید.

کار نکردن موس لپ تاپ

روش های دیگر عیب یابی موس و تاچ پد لپ تاپ

از علت‌ های دیگری که می تواند باعث از کار افتادن موس یا تاچ پد شود اعمال و یا تغییر تنظیمات این بخش است.

برای اطمینان بهتر است یک موس به شکل یو اس بی به دستگاه متصل کنید و سپس بر روی دکمه استارت بزنید. حال در قسمت جستجو عبارت change mouse Settings را زده و وارد تنظیمات موس شوید.

شما باید در پنجره باز شده Mouse Properties به دنبال تنظیمات تاچ پد بگردید و پس از یافتن آن این اطمینان را پیدا کنید که گزینه Enable touchpad تیک دار و فعال است. چنانچه این گزینه فعال نبود، تیک مربوط به آن را زده و در نهایت Apply و OK را بزنید.

یک راهکار دیگر برای رفع مشکل کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز وجود دارد و آن هم استفاده از تنظیمات BIOS و یا CMOS است.  بهتر است لپ تاپ را خاموش کرده و پس از روشن کردن وارد بخش بایوس شده و تنظیمات این بخش را بررسی کنید.

خرابی فایل های سیستمی از علت‌ های دیگر کار نکردن تاچ پد و موس است.  اگر تمامی تنظیمات را بر روی موس اعمال کرده و موس شما از کار افتاده است،  دو راه حل در پیش روی شما وجود دارد. یکی تعمیر سیستم عامل از طریق dvd و یا usb که اقدام به نصب ویندوز کرده اید و دومی نصب مجدد سیستم عامل است.

اگر تمامی راه های ذکر ‌شده را برای برطرف کردن مشکل کار نکردن موس لپ تاپ بعد از نصب ویندوز را طی کرده و هنوز مشکل دارید،  احتمال این که بخش سخت افزاری موس دچار مشکل شده باشد وجود دارد. در چنین شرایطی بهترین کاری که می توانید انجام دهید، سپردن لپ تاپ به دست یک متخصص حرفه ای است تا با بررسی دقیق، علت کار نکردن موس یا تاچ پد را پیدا کرده و مشکل را رفع کند.

مطلب بهترین لپ تاپ برای دانشجویان پزشکی ممکن است برای شما جذاب باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا