دانش و فناوریسبک زندگی

کاهش درد آرتروز زانو با کفش بیومکانیکی

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون نشان می‌دهد پوشیدن کفش‌های بیومکانیکی جدید درد ناشی از آرتروز زانو را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش روند بازار به نقل از ایرنا، این مطالعه با بررسی ۲۲۰ شرکت‌کننده مبتلا به آرتروز شدید زانو نشان می‌دهد کفش‌های بیومکانیکی جدید که با کفی خاصی طراحی شده‌اند، نقش مهمی در کاهش درد آرتروز زانو دارند.
بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد، ‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان‌کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر ایجاد درد، باعث می‌شود بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شود.
از طرفی بیماری آرتروز عامل از بین رفتن غضروف بین مفاصل است، در این حالت مفاصل و استخوان‌ها هنگام حرکت ساییده می‌شوند که با علایمی مانند درد، تورم و سفتی همراه هستند.
کفش‌های بیومکانیکی جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار وارد بر مفاصل زانو را کاهش می‌دهند. کفی این‌کفش‌ها دارای دو لاستیک محدب قابل تنظیم است و کاربر می‌تواند آنان را به گونه‌ای تنظیم کند که فشار وارد بر مفاصل زانو به حداقل کاهش یابد. محققان احتمال می‌دهند کفش‌های بیومکانیکی با ترمیم و تقویت عضلات پا در کاهش درد نقش دارند.
این روش می‌تواند در کاهش درد ناشی از آرتروز لگن و کمر نیز موثر باشد و به تحقیقاتی بیشتری در این زمینه نیاز است.
آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگ ترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند.

شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود. استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت هستند. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلیل بروز آرتروز هستند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به آرتروز زانو مبتلا بودند. استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و انواع مسکن، داروهای رایجی هستند که این افراد برای کاهش درد استفاده می‌کنند که هیچ نقشی در درمان بیماری ندارند.
مطالعات بنیاد آرتریت آمریکا نشان می‌دهد غذاهای سالم شامل انواع غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه و آجیل منجر به کاهش التهاب و درد ناشی از آتریت می‌شوند. از طرفی ادامه این مطالعات نشان می‌دهد وزن تاثیر مستقیمی بر شدت آرتریت دارد. هر یک پاوند کاهش وزن (معادل ۰.۴۵ کیلوگرم)، فشار بار اضافی وارد شده به زانو را حدود ۴ پاوند کاهش می‌دهد.
بنابراین کاهش وزن و دستیابی به سایز متعادل قدم مهمی برای کاهش درد ناشی از آرتروز و آرتریت است. ‌
نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین JAMA منتشر شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا