اقتصادی

قیمت گوشت قرمز اعلام شد/ کاهش سرانه مصرف گوشت را ارزان می‌کند؟

قیمت گوشت قرمز در خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد. با توجه به افزایش زایش‌ها در این فصل و عرضه گوشت وارداتی در بازار، بازار گوشت کشور اشباع شده است. از سوی دیگر کاهش سرانه مصرف هم اتفاق افتاده که احتمالاً در نهایت عرضه‌کنندگان را ناچار به کاهش قیمت کند.

به گزارش روند بازار، قیمت گوشت قرمز در خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد. امروز دام زنده به قیمت ۳۴۹ هزار تومان به ازای هرکیلو‌گرم به فروش می‌رسد. داده‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که ران ممتاز گوسفندی ۸۳۰ هزار تومان و ران بدون استخوان گوسفندی ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

گوشت نیم‌شقه گوسفندی پنج کیلوگرمی، ۷۳۵ هزار تومان، گوشت خورشتی گوسفند بدون استخوان و بدون چربی، ۵۸۶ هزار تومان و ماهیچه گوسفندی یک کیلوگرمی، ۶۷۰ هزارتومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.

سردست گوسفندی ممتاز با قیمت ۸۴۰ هزار تومان و بسته شقه گوسفندی ۱۰ کیلوگرمی هم با قیمت ۷۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

قلوه‌گاه گوسفندی سنگسر و شهمیرزاد  به قیمت ۱۹۹ هزار تومان، ران گوسفندی به قیمت ۷۴۰ هزار تومان و گوشت شقه گوسفندی هم با قیمت ۶۱۵ هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.

راسته مغز گوسفند سنگسر و شهمیرزاد، ۵۸۶ هزار تومان و راسته با استخوان گوسفند سنگسر و شهمیرزاد، ۳۵۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و همینطور قیمت گردن گوسفندی در بازار 550 هزار تومان است.

در این میان، مغز ران بدون استخوان گوسفندی قیمت بیشتری نسبت به دیگر انواع گوشت دارد. چرا‌که این نوع گوشت به قیمت یک میلیون و ۶۸۹ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

میزان تولید گوشت قرمز در استان تهران چقدر است؟

جبرئیل برادری، رئیس جهاد کشاورزی استان تهران، درباره وضعیت تولید ماهانه گوشت در تهران در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد که ماهانه ۴۷۰۰ تن گوشت قرمز در استان تهران تولید می‌شود. از این مقدار، ۷۰ درصد گوشت گوساله و مابقی گوشت گوسفندی است.

او درباره ثبات بازار عنوان کرد که علاوه بر تولید کافی دام سنگین در کشور و استان، واردات هم به ثبات قیمت گوشت قرمز گوساله کمک کرده و بازار به ثبات رسیده است.

وی اشاره کرد که گوشت منجمد گوساله به قیمت ۳۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو‌گرم، در تمامی میادین میوه و تره‌بار تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.

وضعیت عرضه گوشت قرمز در استان‌ها

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت عرضه گوشت قرمز عنوان کرد که  در استان‌هایی مانند تهران، البرز، قم و خراسان، گوشت قرمزگرم وارداتی در بازار عرضه می‌شود. اما در دیگر استان‌ها علاوه بر گوشت گرم وارداتی، گوشت منجمد هم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

رئیس شورای تأمین دام کشور، درباره قیمت گوشت تصریح کرد که گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازاری، با توجه نوع و قطعات گوشت بین ۳۱۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان و گوشت گرم وارداتی هم به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.  لاشه بره نر با استخوان هم ۴۷۵ هزار تومان و لاشه گوساله هم به قیمت ۴۳۰ هزار تومان، در بازار عرضه می‌شود.

اشباع بازار، قیمت گوشت قرمز را کاهش می‌دهد؟

 پوریان علت افزایش قیمت گوشت قرمز را کمبود عرضه دام به بازار دانست و اشاره کرد که درحال حاضر، زایش‌های بهاری افزایش پیدا کرده است. افزایش زایش‌ها در عرضه این محصول در بازار تاثیر مثبت می‌گذارد. فصل بهار و تابستان، دام به صورت گسترده عرضه می‌شود. از طرفی در بازار تقاضا هم کاهش پیدا می‌کند. گوشت‌های وارداتی هم در کنار گوشت تولید داخل، در بازار عرضه شده است. این باعث شده بازار گوشت کشور اشباع شود. پیش‌بینی می‌شود به دنبال افزایش عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

‎‌‌‌بر اساس این گزارش، عرضه گوشت تولید داخل و گوشت وارداتی باعث شده بازار این محصول اشباع شود. به دنبال کاهش تقاضا، احتمال کاهش قیمت این محصول در بازار وجود دارد.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا