اقتصادی

کاهش قیمت دلار در روز تعطیل بازار

بازار ارز در بیشتر روزهای هفته جاری تعطیل بوده است اما قیمت دلار تحت تاثیر معاملات پشت خطی و اقدامات بازارساز نوسانانی داشته. دلار در روزهای گذشته وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شده است اما به نظر می‌رسد امروز معاملات غیرقانونی فردایی روندی کاهشی دارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار این روزها با وجود تعطیلی بازار همچنان نوسان دارد. در هفته‌ای که رو به پایان است، بازار ارز تنها دو روز دوشنبه و سه‌شنبه به صورت رسمی فعال بوده است؛ پیش از آن تعطیلات محرم و در ادامه هم به بهانه گرما، بسیاری از بازارها تعطیل بوده‌اند. اما قیمت دلار در این روزها، نوسان داشته و روند صعودی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که دلار تحت تاثیرات معاملات پشت خطی و سیگنال‌های بازارساز وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد.

امروز هم با وجود تداوم تعطیلی بازار، معاملات غیرقانونی فردایی در حال انجام است اما قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفته و میان کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی در نوسان است. البته نشانه‌های کاهش قیمت دلار دیروز هم از میانه‌های روز مشخص بود اما دلار مدت کوتاهی وارد کانال پایین‌تر شد و دوباره به سطح ۵۰ هزار تومانی بازگشت. امروز اما دوباره روند قیمتی ارز آمریکایی، نزولی شد.

نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر

قیمت دلار روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد و پیش از تعطیلات کشور به بهانه گرما، به ۵۰۰۷۰ تومان رسیده و بیشترین و کمترین قیمت نیز ۵۰۳۰۰ و ۴۹۶۵۳ تومان بود.

همچنین بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، روز سه‌شنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹۶۵۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۹۶۵۰ و ۵۰۳۰۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی فردایی هم با قیمت ۵۰۲۵۰ تومان انجام شد.

روز گذشته نیز با وجود تعطیلی بازار، معاملات فردایی دلار ادامه داشت. شروع معاملات در روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد با قیمت ۵۰۱۵۰ تومان بود و کف و سقف قیمت به ۵۰ هزار و ۵۰۱۵۰ تومان رسید. قیمت آخرین معامله غیرقانونی فردایی نیز ۵۰۰۸۰ تومان بود.

امروز اما معاملات فردایی دلار روند کاهشی را ادامه داده به گونه‌ای که قیمت ارز آمریکایی به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشته و به حدود ۴۹۹۸۰ تومان رسیده است.

سیگنال‌هایی برای قیمت دلار

برخی از کارشناسان معتقدند بازارساز با خبردرمانی و کنترل بازار قیمت دلار را سرکوب می‌کند و بدون این فشارها نرخ ارز می‌تواند روند افزایشی بگیرد. در روزهای گذشته نیز برخی سیگنال‌ها مانند آغاز روند شکایت برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده و تعطیلی کانون صرافان روند قیمت دلار را صعودی کرد. اما تعطیلات و رکود بازار و احتمالا کاهش تاثیر سیگنال‌های افزایشی، روند بازار را نزولی کرد.

با وجود این به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در ادامه سال و با دیدگاه بلندمدت باید انتظار رشد قیمت دلار را داشته باشیم. به عنوان مثال آنها به تئوری‌های قدرت خرید نسبی که ارزش نسبی دلار را می‌توان از دل این مدل استنتاج کرد اشاره می‌کنند. یا از مدل تراز ارزی که برآیندی است از عرضه و تقاضای ارز الگو می‌گیرند که کماکان در حالت کسری تراز قرار داریم.

اما امروز هم سیگنال‌هایی که می‌تواند روی بازار ارز اثرگذار باشد صادر شده است. برای مثال، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره چگونگی پرداخت بدهی عراق به ایران گفت: ما از نزدیک با بغداد در ارتباط هستیم تا اطمینان یابیم که این پول مطابق با تحریم‌های ایالات متحده به ایران منتقل می‌شود (ایسنا).

رصد هم به نقل از او گزارش داده است: «می توانم علاقه مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از پول ایران را تایید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود. این یک گام مهم برای خروج این پول از عراق است زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می کند. این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد. از این پول تنها در اهداف غیر تحریمی و بشر دوستانه می شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.»

در خبر دیگری ایسنا نوشته است: لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای بی‌اساس مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین مدعی شد که استفاده از این پهپادها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، جمعی از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا با طرح ادعای نفوذ ایران در مراکز مذهبی ایالات متحده نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

باید منتظر ماند و دید که آیا روز شنبه، ۱۴ مرداد و پس از بازگشایی بازار ارز، این سیگنال‌ها بر قیمت دلار اثر می‌گذارند یا خیر.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا