اقتصادی

کاهش قیمت طلا و سکه تمام / نیم‌سکه وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شد

قیمت طلا و سکه امروز و در شرایط تعطیلی بازار روند کاهشی دارد اما نیم‌سکه با افزایش قیمت وارد کانال ۱۶ میلیون تومانی شده و ربع سکه نیز به کانال بالاتر رفته است. امروز قیمت دلار در بازار داخلی نزولی و نرخ انس صعودی بوده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز، پنجشنبه ۱۲ مرداد، قیمت طلا و قیمت سکه تمام در شرایطی که بازارها تعطیل هستند، بر اساس اعلام برخی منابع اندکی کاهشی است. روز گذشته هم بازار در تعطیلات بود اما روند افزایشی قیمت دلار و معاملات پشت خطی بازیگران بزرگ، قیمت‌ها را در بازار طلا نیز صعودی کرد. امروز اما نرخ ارز نزولی است و طلا و سکه نیز کاهش حدودی قیمت را تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که روند قیمت‌ها در بازار جهانی طلا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بر عکس بازار داخلی بوده. دیروز نرخ انس کاهشی و امروز افزایشی است.

قیمت طلا و انواع سکه در بازار امروز

در بازار داخلی، بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر، نرخ طلا در روندی نزولی به دو میلیون و ۳۸۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است؛ حدود ۱۴ هزار تومان کمتر از دیروز.

آخرین نرخ سکه امامی نیز در لحظه تنظیم این خبر نزولی و ۲۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است؛ حدود ۱۷ هزار تومان کمتر از دیروز. همچنین نرخ سکه بهار آزادی در روندی کاهشی، به ۲۶ میلیون تومان رسیده که این نرخ حدود ۹ هزار تومان کمتر از دیروز است.

از سوی دیگر در آخرین روز کاری هفته، نیم سکه با قیمت ۱۶ میلیون تومان معامله می‌شود؛ ۳۸ هزار تومان بیشتر از دیروز.

امروز ربع سکه نیز ۳۸ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و با نرخ ۱۱ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

اما سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز گذشته شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

روند افزایشی قیمت انس

امروز اما بر خلاف روز گذشته، قیمت جهانی طلا روند افزایشی دارد. البته بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. کارشناسان نسبت این اثرگذاری را ۷۰ درصد برای دلار و ۳۰ درصد برای طلای جهانی می‌دانند.

این روزها اونس روندی نوسانی دارد. طلای جهانی در ۳۰ روز گذشته حدود ۱.۰۱ درصد رشد قیمت داشته است.

امروز قیمت طلا در بازارهای جهانی بر خلاف روزهای گذشته صعودی است. اونس در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود ۱,۹۳۶.۱۴ دلار رسیده است.

اما دلیل نوسانات قیمت انس چیست؟ کاهش رتبه اعتباری برتر دولت ایالات متحده در مواجهه با وخامت مالی احتمالی طی سه سال آینده، از AAA به AA+، در کنار انتظارات کاهش شدید در بخش داده‌های ADP باعث تضعیف دلار در برابر انس جهانی طلا شده است. از سوی مقابل اما تحلیلگران احتمال پرایس شدن داده‌های اشتغال را بالا ارزیابی می‌کنند.

کاهش قیمت طلا و سکه تحت تاثیر بازار ارز

برخی از کارشناسان معتقدند بازارساز با خبردرمانی و کنترل بازار قیمت دلار و به دنبال آن طلا را سرکوب می‌کند و بدون این فشارها نرخ ارز و طلا می‌تواند روند افزایشی بگیرد. در روزهای گذشته نیز برخی سیگنال‌ها مانند آغاز روند شکایت برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده و تعطیلی کانون صرافان روند قیمت دلار را صعودی کرد. اما حالا تعطیلات و رکود بازار و احتمالا کاهش تاثیر سیگنال‌های افزایشی، روند بازار را نزولی کرده است. در بازار طلا و سکه هم امروز روند قیمتی بر خلاف سطح جهانی، کاهشی است. البته نیم‌ و ربع سکه بر خالاف سکه تمام، افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی نیز در خصوص روند قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به نوسانات قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز از همین نوسانات پیروی می‌کند. سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، حباب بزرگ‌تر و در ریزش‌ها حباب کوچکتر می‌شود.»

وی به همبستگی قیمت دلار با بازار طلا اشاره کرد و افزود: «وقتی قیمت دلار پایین می‌آید، شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود. در ریزش‌های دلار ریزش شدیدتری در طلا داریم و دلیل آن هم حباب در بازار فلز زرد است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر سد سیاستگذار نباشد، دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد، افزود: «مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند. در شرایط رکود بازارها نیز موضوع تخریب یک بازار و جهش بازار دیگر نوسانات قیمتی را به همراه دارد.»

سیگنال‌هایی برای بازارهای مالی

اما امروز هم سیگنال‌هایی که می‌تواند روی بازار ارز و به دنبال آن طلا و سکه اثرگذار باشد، صادر شده است. برای مثال، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا درباره چگونگی پرداخت بدهی عراق به ایران گفت: ما از نزدیک با بغداد در ارتباط هستیم تا اطمینان یابیم که این پول مطابق با تحریم‌های ایالات متحده به ایران منتقل می‌شود (ایسنا).

رصد هم به نقل از او گزارش داده است: «می توانم علاقه مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از پول ایران را تایید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود. این یک گام مهم برای خروج این پول از عراق است زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می کند. این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد. از این پول تنها در اهداف غیر تحریمی و بشر دوستانه می شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.»

در خبر دیگری ایسنا نوشته است: لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای بی‌اساس مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین مدعی شد که استفاده از این پهپادها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، جمعی از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا با طرح ادعای نفوذ ایران در مراکز مذهبی ایالات متحده نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

باید منتظر ماند و دید که آیا روز شنبه، ۱۴ مرداد و پس از بازگشایی بازارها، این سیگنال‌ها بر قیمت دلار و قیمت طلا اثر می‌گذارند یا خیر.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا