اقتصادی

نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در جریان سفر رییس‌جمهور به سه کشور آفریقایی بازار‌های جدیدی برای فعالان اقتصادی گشوده شد و شاید بتوان گفت آفریقا سرزمین فرصت‌های جدید است و دولت سیزدهم می‌کوشد این فرصت‌ها را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کند.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت صبح امروز در جمع خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم، بیان کرد: شرکت‌های صنعتی در خرداد امسال به نسبت مدت مشابه گذشته ۲.۱ رشد تولیدات صنایع بزرگ را داشتیم و از ۱۳ صنعت منتخب ۱۲ صنعت به نسبت خرداد گذشته رشد مثبت داشتند. این متغیرها حاکی از بهبود فضای تولید است و نرخ بیکاری فصل بهار به ۸.۲ درصد کاهش یافت و نسبت به سال گذشته ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور اضافه شده است.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ شاغلان رقم خورده است. در حوزه فارغ‌التحصیلان نیز ۱.۱ درصد کاهش بیکاری را داشتیم. هم‌چنین اشتغال ناقص نسبت به بهتر سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تجارت خارجی کشور عنوان کرد: در جریان سفر رییس‌جمهور به سه کشور آفریقایی بازار‌های جدیدی برای فعالان اقتصادی گشوده شد و شاید بتوان گفت آفریقا سرزمین فرصت‌های جدید است و دولت سیزدهم می‌کوشد این فرصت‌ها را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کند و غفلت ۱۱ ساله از این بازارها را خاتمه دهد. بازار آفریقا بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار دارد که سهم تجارت ایران در پایان دولت قبل ۶۰۰ میلیون دلار بوده است و این عدد در دولت سیزدهم به ۱.۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و امیدواریم این عدد به سقف بسیار بالاتری برسیم.

خاندوزی هم‌چنین اظهار داشت: هفته گذشته کمیسیون مشترک ایران و چین برگزار شد و توافقات مشخصی بر روی پروژه‌ها انجام شد و توافقات بین روسای جمهور دو کشور وارد مرحله جدیدی شد و در ماه‌های وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وقایع و تعاملات بین‌المللی و کنترل تورم از طریق سقف نقدینگی، درباره اکثر بازارهای اصلی کشور یه عنوان مشخص در دارایی‌های کشور، ارز و خودرو در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری خواهیم بود که به محض نهایی شدن آمارها، توضیحات لازمه را خواهیم داد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اقدامات دولت برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی گفت: بیش از ۶۳ هزار برگه مطالبه خانه خالی صادر شده و حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان ارزشِ این میزان مالیات است و تمرکز بر کسانی بوده که دو واحد خالی به بالا دارند تلاش کردیم اخذ مالیات را شروع کنیم.

خاندوزی درباره اعطای سهام به متولدین سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ اعطای سهام به متولدین این سال در نظر گرفته شده بود که بیش از نیمی از آن تخصیص یافته است؛ وزارت اقتصاد فرایند اجرایی را انجام می‌دهد و بعد از فراخوان سه‌ماهه‌ی اول و دوم سال ۱۴۰۱، ماه‌های بعدی انجام خواهد گرفت. نکته اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ چنین پیش‌بینی انجام نشده اما با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشتیم تا منابعی اختصاص یابد. ان‌شاءالله بعد از این تخصیص، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره برنامه دولت درخصوص گرفتن مالیات از برخی افراد مشهور در فضای مجازی خاطر نشان کرد: تمرکز دولت تاکنون بیشتر بر شناسایی بوده و ۵۵۰ چهره با درآمد بالا شناسایی شدند که ۱۲۳ نفر از آنان ۲۳۰۰ میلیارد تومان واریز درآمد داشتند. این درآمد برای دولت با درآمد بقیه مردم تفاوتی ندارد و احکام قانونی مجلس برای همه گروه‌ها باید اجرا شود.

سخنگوی اقتصادی درباره برنامه دولت درخصوص کاهش نرخ تورم در برنامه هفتم تصریح کرد: مجموعه‌ای از اقدامات را در قالب بسته مهار تورم و رونق تولید در نظر گرفته‌ایم‌. در عوامل کوتاه‌مدت موفقیت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز مهم خواهد بود و در دیگر عوامل کنترل رشد نقدینگی در دستورکار است. پنج برنامه ذیل عنوان مهار تورم در دستورکار ستاد اقتصادی دولت است؛ بازمهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه بدهی‌های دولت، کاهش ناتراضی شبکه بانکی کشور، کاهش ناتراضی‌های حوزه انرژی و هم‌چنین اتخاذ سیاست پولی فعال است. امیدواریم اولین گزارش عملکرد این بسته را در نشست بعدی سخنگوی اقتصادی ارائه کنیم.

خاندوزی درباره عملکرد دولت سابق در حوزه اقتصادی کشور عنوان کرد: مسأله اساس دولت قبل نیست؛ سال‌های زیادی سیاست‌گذاران اقتصادی اصلاحات ساختاری اقتصاد را به تعویق انداختند و این موجب انباشت مکرر مشکلاتی بود که می‌توانست تبدیل به چالش نشود. تلاش دولت سیزدهم بر خاتمه دادن به تصمیمات سال‌های گذشته است. اگر جامعه ما در حوزه برق در تابستان با ناتراضی مواجه است و برخی صنایع در تأمین برق با ناتراصی مواجه هستند و یا در زمستان برخی درباره گاز مشکل دارند، آیا چیزی غیر از این است که ما میراث‌دار گذشتگان هستیم؟ امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی بکار گرفته می‌شود؛ این عدد به اندازه کل بودجه عمرانی است.

وی گفت: ضعف نظارتی که در بانک‌ها و این ناتراضی‌ها چیزی جز مشکلاتی است که از گذشته ایجاد شده است؟ مشکل مردم در دسترسی به مسکن ارزان‌قیمت میراث کوتاهی‌های گذشته است و ما باید آن را جبران کنیم. اگر مردم درباره بسیاری از اقلام کالاهای اساسی به‌حق اعتراض دارند، و اینکه کشور وابسته به نهاده‌های دامی بود، به علت تصمیمات گذشتگان است. بخش مهمی از مشکلات امروز ناشی از بی‌تصمیمی‌ها و عدم اصلاح ساختارهاست. درخواست ما از مجلس این است که کمک کنند تا برنامه هفتم اصلاحات ساختاری و ناتراضی‌های سال‌های گذشته باشد. مردم بیش از اینکه منتظر صرفاً بیان علل این اتفاقات باشند، منتظر اقدام و عمل و حل مشکلات از سوی مسئولان هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره حواشی حکم رئیس اتاق بازرگانی گفت: با توجه به اینکه وزیر صمت مسئولیت ریاست شورای نظارت بر اتاق بازرگانی را دارند، اجازه دهید ایشان اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا