اقتصادی

کاهش هم‌زمان صادرات و واردات در فروردین ماه ۹۸

نگاهی به مبادلات بازرگانی کشور در فروردین ۹۸ نشان می‌دهد صادرات با کاهش ۱۸.۲۵ درصدی ارزش دلاری و واردات با کاهش ۷.۶۵ درصدی ارزش دلاری روبرو شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، مجموع مبادلات بازرگانی کشور فروردین ماه سال ۹۸ نشان می‌دهد که در صادرات و واردات با کاهش روبرو شد.

در یک ماهه نخست سال ۱۳۹۸، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات ا ز محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۸.۵۲۸ میلیون تن و به  ارزش ۲.۵۴۷ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، افزایشی ۷.۶۶ درصدی در وزن و کاهشی ۱۸.۲۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۷.۷۵ درصدی در وزن و کاهشی ۷.۶۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه به مدت مشابه سال ۱۳۹۷، به ارقام ۲.۰۸۳ میلیون تن و ۲.۳۳۴ میلیارد دلار رسیده است. 

*صادرات

اقلام عمده

اقلام عمده صادرات طی یک ماهه نخست سال ۱۳۹۸، شامل «میعانات گازی» به ارزش ۳۴۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۳.۶۷ درصد، «سایر روغن‌های سبک و فراورده‌ها بجز بنزین» به ارزش ۱۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۷۶ درصد، «پروپان مایع شده» به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۶۵ درصد، «متانول» به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار و سهم ۳.۹۴ درصد، «محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد غیر ممزوج با سطح مقطع مربع یا مستطیل» به ارزش ۹۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۵۲ درصد، بوده است.

کشورهای عمده 

عمده صادرات کشور طی یک ماهه نخست سال ۱۳۹۸، به کشورهای مذکور در جدول ذیل، صورت گرفته است. 

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی، در حدود ۲۹۹ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴.۰۶ درصد، کاهش داشته است. 

*واردات 

اقلام عمده 

اقلام عمده وارداتی طی یک ماهه نخست سال ۱۳۹۸، شامل «برنج» به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸.۳۸ درصد، «ذرت دامی» به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۲۶ درصد، «کنجاله سویا» به ارزش ۹۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۲۰ درصد، «کره بسته‌بندی شده به صورت بسته‌های بیش از ۵۰۰ گرم» به ارزش ۹۱ میلیون دلار و سهم ۳.۹۰ درصد و «لوبیای سویا» به ارزش ۷۵ میلیون دلار و سهم ۳.۲۳ درصد بوده است. 

کشورهای عمده 

کشورهای عمده طرف معامله به لحاظ ارزش در یک ماهه نخست سال ۱۳۹۸، عبارتند از: 

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی، در حدود ۱.۱۲۱ دلار بوده که نسبت به سال قبل، حدود ۱۴.۲۹ درصد در ارزش دلاری کاهش داشته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا