اقتصادی

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا

روند بازار به نقل از ایسنا نوشت: به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم اینکه در طول یک هفته اخیر روند قیمت‌ها در بازار جهانی صعودی بود اما به دنبال کنترل بازار ارز و کاهش نرخ آن در بازار قیمت سکه و طلا نیز کاهش چشمگیری داشت.

مسعود یزدانی  در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، اظهار کرد: با وجود اینکه در ابتدای هفته قیمت انس جهانی تقریبا پایین بود اما در پایان هفته افزایش ۷۰ دلاری داشت اما به دلیل اینکه در داخل بازار ارز کنترل و  دلار ارزان شد، قیمت سکه و طلا نیز کاهش چشمگیر در کشور داشته است. ضمن اینکه بازار نیز بسیار آرام بوده است.

نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: باتوجه به اینکه در جهان هیچ پدیده خاصی نشان نمی‌دهد که قیمت انس جهانی بخواهد رفتاری عکس داشته باشد و با وجود همه‌گیری کروناویروس و تعطیلی تمامی بورس‌ها و تجارت‌ها، در بازارهای جهانی، اکثر تجار جهانی رو به معاملات طلا  آورده‌اند؛ به همین دلیل انس جهانی احتمالا تا زمانی که کرونا هست، افزایشی پیش خواهد رفت؛ اما چنانچه بازار ارز به همین شیوه مدیریت شود، می‌توان گفت قیمت‌ها در داخل کشور پایین‌تر هم خواهد آمد.

وی در رابطه با تغییرات قیمتی در طول هفته اخیر، گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با کاهش ۸۴۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. قیمت هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان است که به ترتیب نیم سکه ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۷۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۸۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته‌اند.  

روند قیمت سکه

یزدانی افزود: همچنین هر مثقال طلا با کاهش ۵۱۱ هزار تومانی، چهار میلیون و ۱۶۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۹۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند که هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به ابتدای هفته ۱۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همانطور که اشاره شد انس جهانی نیز با افزایش ۷۰ دلاری، ۱۸۸۱ دلار و ۷۰ سنت را به عنوان آخرین قیمت  ثبت شده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۹۵۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه است؛ تصریح کرد: این در حالی است که حباب هر قطعه سکه در ابتدای هفته در حدود ۸۰۰ هزار و۴۰۰ تومان بوده است و علیرغم کاهش قیمت‌ها حباب سکه بیشتر شده است. اگر در بازار فروش عادی باشد، هیچگاه حباب ایجاد نمی‌شود اما زمانی که تقاضاها از حالت عادی خارج شود، به بازار سفته‌بازی تبدیل می‌شود، حباب بر روی قیمت سکه ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد بازار، چندان بازار منطقی نیست.

 در ابتدای هفته‌ای که گذشت، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید  ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد. نیم‌سکه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه  میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشتند. علاوه بر این قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۹ هزار و ۹۰۰ تومان و هر مثقال طلا چهار میلیون و ۶۷۸ هزار تومان بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا