اقتصادی

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف بستنی

رییس اتحادیه فروشندگان بستنی، آب میوه و کافی شاپ خاطر نشان کرد: افزایش قیمت بستنی و نوشیدنی‌ها در کافی‌شاپ‌ها، ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان مصرف این خوراکی‌ها را در تابستان امسال کاهش داد.

به گزارش روند بازار، محسن مبرا در گفت‌وگو با ایلنا، با تایید خبر افزایش قیمت بستنی، افزود: قیمت بستنی متاثر از نرخ مواد اولیه از جمله شیر، خشکبار و …. است. پسته و گردو جزو دو خشکبار اصلی پرمصرف در این صنف محسوب می‌شود از این‌رو نرخ آنها در قیمت نهایی بستنی تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به کاهش قیمت موز در بازار، گفت: بالا بودن قیمت مواد اولیه مصرفی در کافی‌شاپ‌ها به خصوص محصولات وارداتی مانند قهوه به دلیل نوسان‌های نرخ ارز، قیمت نوشیدنی‌های گرم را در این واحدهای صنفی افزایش داده است.

رئیس اتحادیه بستنی، آب میوه و کافی شاپ با بیان اینکه هزینه‌های صنف بیشتر از درآمد آنها شده است، افزود: افزایش قیمت بستنی و نوشیدنی‌ها در کافی‌شاپ‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان مصرف این خوراکی‌ها را در تابستان امسال کاهش داد و میزان مراجعه مردم به این واحدها ریزش کرده است.

به گفته این فعال صنفی؛ اگر قیمت‌ها روند متعادلی داشته باشند بخشی از درآمد مصرف کنندگان در بازار خوراکی هزینه می‌شود و اما گرانی‌ها به همه صنوف آسیب وارد کرده و ما نیز از این اصل مستثنی نیستیم.

مبرا شیوع بیماری کرونا را عامل مهم در تعطیلی واحدهای صنفی عنوان کرد و افزود: نوسان‌های قیمتی باید مهار شود تا این صنف بتواند به ثبات برسد. همچنین ضرایب مالیاتی که برای صنف ما تعیین شده است فشار مضاعفی را به فعالان این حوزه وارد کرده و امیدواریم که با تمهیدات در نظر گرفته این ضرایب متعادل شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ‌نامه‌ای از سوی اتحادیه برای فروش آب‌میوه، بستنی و سایر نوشیدنی‌های گرم در کافی شاپ‌ها به واحدهای صنفی ارائه می‌شود؟ گفت: خیر؛ اتحادیه نرخ‌ مصوب برای کافی‌شاپ‌ها ندارد و این واحدهای صنفی قیمت‌ها را بنا به درجه‌بندی، کیفیت محصولات و سرویسی که به مشتریان ارائه می‌دهند نرخ‌ها را تعیین می‌کنند.

بنا به اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی، آب میوه و کافی‌شاپ؛ در قیمت قهوه‌ها، کیفیت و برند آنها متفاوت است از این‌رو نرخ قهوه عرضه شده از سوی کافی‌شاپ‌ها متغیر است.

گفتنی است؛ بنا به مشاهدات میدانی قیمت یک کیلو بستنی پسته‌دار ویژه کیلویی ۱۳۰ هزار تومان است و نرخ هر اسکوپ بستنی بین ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان است که این عدد نسبت به ماه گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا