اقتصادی

کاهش ۳۰ درصدی جمعیت دام کشور

علیمرادی فعال صنعت دامداری با انتقاد از قیمت گذاری دستوری می گوید: وقتی هزینه تولید بالا و ظرفیت ژنتیکی دام پایین است، افزایش قیمت گوشت طبیعی است اما دولت با فشار می خواهد قیمت را پایین نگه دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از تحلیل‌بازار، در حالی که دامداران کشور با مشکلاتی همچون گرانی نهاده و بالا بودن هزینه های تولید مواجه هستند، کارشناسان معتقدند برای رهایی از این شرایط بهترین راهکار این است که از نژادهای اصلاح شده پرتولید در دامداری های کشور بهره گرفته شود.

حسن علیمرادی، مدیر عامل یک مجموعه فعال در حوزه صادرات و واردات دام اصلاح نژاد شده، در گفتگو با بازار می گوید: در واقع دام های اصلاح شده ظرفیت ژنتیکی بسیار بالایی دارند و با کمترین خوراک بیشترین تولید را دارند و از این منظر برای دامدار صرفه اقتصادی دارد. به عنوان مثال این دام های اصلاح شده سالانه ۴۰۰ لیتر شیر می دهند در حالی که دام بومی ما نهایتا ۳۰ کیلوگرم شیر می دهد.

تفاوت فاحش خوراک مصرفی دام های اصلاح نژاد شده با دام بومی کشور

علیمرادی افزود: از سوی دیگر در مورد صرفه جویی که در مصرف خوراک می شود نیز نکته قابل تامل اینکه در دام های اصلاح شده که از اروپا می آید، به ازای هر ۵ کیلو خوراک یک کیلو وزن زنده می گیرد در حالی که در دام های بومی برای گرفتن یک کیلو وزن، ۱۵ کیلو خوراک مصرف می شود. بنابراین با این محدودیت ‌های منابع و همچنین ارزی که وجود ندارد باید برویم به سمت اینکه نژاد هایی داشته باشیم که پر تولید باشد.

او افزود: مساله مهم اینجا است که وقتی در خوراک صرفه جویی بشود در نهایت به منافع ملی کشور کمک می شود.

این فعال صنعت دامداری همچنین در پاسخ به این سوال که نگاه دولتمردان به وارد کردن دام های اصلاح نژاد شده خارجی چگونه است، گفت: دولتمردان متاسفانه در روزمرگی گیر کرده اند و نمی‌تواند در حوزه صادرات و واردات دام برنامه ریزی منظمی داشته باشند. یعنی به دلیل این مشغله ها، تحریم ها و مسائلی از این قبیل باعث شده که نتوانند به مساله اصلی که برنامه ریزی و سیاست گذاری درست است نائل شوند.

علیمرادی افزود: در حال حاضر واردات دام زنده از کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی انجام می شود البته فرقی ندارد از چه کشوری باشد و صرفا بستگی به نژاد دام دارد. مساله اینجا است که این دامها اصلاح نژاد شده اند و به کشور وارد و سپس در کشور تولید انجام می‌دهیم. چرا که بحث اصلاح نژاد یک فرآیند ۲۰ساله است و این موضوع هم کار دولت‌ ها است نه دامداران چون هزینه بر است و زمان بر است.

یک فعال صنعت دامداری: وقتی هزینه های تولید بالا است و ظرفیت ژنتیکی دام پایین است افزایش قیمت گوشت طبیعی است اما دولت با فشار می خواهد قیمت را پایین نگه دارد و نتیجه آن تعطیلی دامداری ها است

او در خصوص اصلاح نژادی که در کشور صورت می گیرد نیز گفت: تقریبا در ایران چیزی به نام اصلاح نژاد نداریم در نتیجه دامی که در آن طرف ۷۰ سال زمان برای اصلاح نژاد آن صرف شده را وارد می‌کنیم و در اختیار دامداران پیشرو قرار می دهیم تا تولید انجام شود.

این فعال صنعت همچنین در خصوص مهمترین مشکلاتی که دامداران از ابتدای سال با آن مواجه هستند نیز گفت: مهمترین چالش دامداران بحث دخالت دولت در قیمت گذاری ها است. یعنی الان می بینیم قیمت گوشت در بازار بالا است در حالی که از آن طرف برای دامدار هم تولید نمی صرفد.

او با تاکید بر اینکه وقتی هزینه های تولید بالا است و ظرفیت ژنتیکی دام پایین است قطعا قیمت گوشت افزایش می یابد افزود: با این وجود دولت فشار می آورد که قیمت ها را پایین بیاورد بنابراین دامدار چاره ای ندارد که یا واحد خود را تعطیل کند و یا قیمت را افزایش دهد. در حالی که اگر دولت دخالت نکند قطعا شرایط بهتر می شود.

او افزود: به عبارت ساده تر تنها راه بسامان شدن بازار گوشت و دام این است که دولت دخالت خود را قطع کند. چون تنها در این شرایط است که بازار در نهایت متعادل می شود، عرضه و تقاضا بر بازار و قیمت ها حاکم می‌ شود و پس از یک مدت روی یک قیمت متعادل می ماند.

کاهش ۳۰ درصدی جمعیت دام کشور

این فعال صنعت دامداری همچنین در خصوص آنچه می توان برای بازار دام زنده و گوشت قرمز طی ماه های آینده پیش بینی کرد، گفت: همانطور که می دانید سال قبل قیمت دام بسیار کاهش یافت و چون دولت حمایتی نکرد، دامداران دام های خود را راهی کشتارگاه ها کردند به نحوی که می توان گفت ۳۰ درصد دام کاهش یافته است.

او ادامه داد: با این تفاسیر با این روندی که در بازار و نهاده ها داریم بسیاری از دامداران دامداری های خود را جمع کردند و این امر موجب می ‌شود که افزایش قیمت دیگری را شاهد باشیم؛ یعنی با تمام شدن فصل گرما و طی ۴-۵ ماه آینده یک افزایش قیمت مجدد در نرخ گوشت خواهیم داشت.

علیمرادی در خصوص اینکه گفته می شود واردات گوشت طی هفته های اخیر موجب شکسته شدن قیمت ها می شود، نیز گفت: بحث واردات گوشت هم که مطرح می ‌شود به نظر من صحت ندارد چون منابع ارزی برای تخصیص و واردات وجود ندارد. از سوی دیگر قیمت های بین المللی هم به نحوی نیست که بتوانند به راحتی وارد کنند. لذا به جای اینکه این پول ها را در بازارهای خارجی هزینه کنند می توانند آن را در اختیار دامداران قرار بدهند و حمایت کنند و از این طریق قیمت گوشت داخلی را کاهش دهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا