اقتصادی

کد رهگیری مسکن رایگان است

کد رهگیری معاملات مسکن رایگان است اما برخی از آژانس‌های مسکن برای اعطای کد رهگیری هزینه جداگانه‌ای از مردم دریافت می‌کنند. رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: مردم بابت دریافت کد رهگیری نباید مبلغی بپردازند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تعداد معاملات انجام شده مسکن در تهران کاهش یافته است. در تیر امسال ۵٫۱ هزار معامله انجام شده که نسبت به خرداد افت ۰٫۶ درصدی و نسبت به تیر پارسال کاهش ۶۳٫۹ درصدی داشته است.

با این حال اما آژانس‌های مسکن با هر نوع معامله از مردم مبالغ متفاوتی را به بهانه کد رهگیری دریافت می‌کنند. آیا دریافت پول بابت کد رهگیری قانونی است؟
رئیس اتحادیه املاک تهران به تجارت‌نیوز گفت: کد رهگیری مانند مُهر زدن آژانس‌های املاک در قراردادهاست. یعنی آنها باید کد رهگیری را بدون هیچ هزینه اضافی به مردم ارائه بدهند.

مصطفی قلی خسروی توضیح داد: دریافت پول بابت تحویل کد رهگیری به معامله‌گران غیرقانونی است و مطالبه پول اضافی برای دریافت کد رهگیری معنایی ندارد.

او بیان کرد: آژانس‌های املاک بابت هر نوع معامله تنها حق دارند ۹ درصد مالیات همراه با ارزش افزوده را دریافت کنند. بنابراین کد رهگیری از قدیم الیام رایگان بوده و هست.

بازار مسکن همچنان راکد است

براساس گزارش ایسنا در شهریور امسال معاملات مسکن راکد بوده و چنگی به دل نزده است. علت رکود در بازار مسکن چیست ؟ معامله‌گران گفتند همزمانی چند عامل از جمله تغییر دولت، وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، کاهش قیمت سیمان و فولاد، طرح دولت برای ارایه زمین و مصالح ارزان قیمت و برنامه شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده، بازار را در شرایط انتظار قرار داده است.

براساس گزارش معاملات مسکن در تیر ماه امسال بیشترین واحد‌هایی که معامله شده نیز تا پنج سال ساخت بوده و منطقه پنج تهران با سهم ۱۴٫۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.

در تیر امسال متوسط قیمت یک متر مربع خانه در تهران به نرخ ۳۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد ۱٫۳ درصد رشد کرده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰٫۴ و ۹٫۶ درصادی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا