اجتماعی

کرونا در آبان دوبرابر مرگبارتر از مهر بود

پاندمی در هفته گذشته در ایران بسیار شدیدتر شد.

فردا آبان سیاه کرونایی به پایان می‌رسد، ماهی که در آن شیوع کووید-۱۹ در ایران به اوج خود رسید و تا روز پایانی آن ۱۱۸۰۷ نفر کشته و ۲۶۲۵۳۳ نفر با ابتلا به بیماری در خطر مرگ قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: ببینید | خبر مهم مینو محرز: واکسن کرونای ساخت ایران، جهان را شوکه می‌کند!

ایران در یک ماه گذشته روزهای وحشتناکی از پاندمی را گذراند، هفته‌ای چند روز رکورد غمگین مبتلایان و قربانیان کرونا شکسته می‌شد و تیتر «سیاه‌ترین روز کرونایی در ایران» به خبری تکراری در روزنامه‌ها و رسانه‌ها تبدیل شد. در آخرین هفته هم این روند ادامه پیدا کرد و باز هم اعداد بیشتری از کرونا در کشور دیده‌ شدند.

عدد مرگ در هفته‌ای که گذشت؛ ۳۲۹۶ زندگی

در هفت روز گذشته به طور میانگین هر روز ۴۷۰.۸ جان در اثر ابتلا به کرونا به پایان رسید در حالی که در روزهای قبل از آن رکورد بیشترین قربانیان کرونا در کشور ۴۶۲ نفر بود. از سوی دیگر این رکورد هم هفته پیش شکسته شد و حالا به جای ۲۱ آبان، ۲۶ آبان سیاه‌ترین روز کرونایی کشور است، روزی که متاسفانه احتمالا هفته بعد باز هم تغییر می‌کند.

مقایسه وضعیت هفت روز گذشته با اولین روزهای پاییز نشان می‌دهد که روند ترسناک کرونا در ایران همچنان ادامه دارد و هنوز شب نمودار مرگ به سمت کاهش حرکت نکرده است و تعداد قربانیان کرونا ۱۶۰ نفر بیشتر از هفته پیش بود. اگرچه به نظر می‌رسد که روند افزایشی شیب این نمودار اندکی کاهش پیدا کرده است.

هفته پیش در مجموع ۳۲۹۶ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کردند.

آبان؛ دوبرابر مرگبارتر از مهر

شاید اعلام روزانه آمار باعث شده که تغییرات ترسناک این اعداد مشخص نشوند، اما مقایسه اعداد مرگ مهر و آبان ماه نشان می‌دهد که وضعیت در یک ماه گذشته به شدت بدتر و نزدیک به دوبرابر مرگبارتر شده است. در یک ماه گذشته ۱۱۸۰۷ نفر بخاطر ابتلا به کروناویروس فوت کردند، در حالی مهر ماه ۶۶۵۶ نفر قربانی این ویروس شده بودند. گفتنی است مهرماه هم قبل از آبان مرگبارترین ماه کرونایی کشور بود.

عدد احتمال مرگ در هفته‌ای که گذشت؛ ۸۸۵۳۲ نفر

همچنین در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹ آبان آمار مبتلایان کووید- ۱۹ هم بع شدت افزایش پیدا کرد و روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان رکورد تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور شکسته شد. به طور میانگین ۱۲۶۴۷.۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند. افزایش این عدد یعنی احتمالا عدد مرگ باز هم در هفته‌های بعدی بیشتر می‌شود.

مقایسه وضعیت این بازه زمانی با هفته‌های قبلی نشان می‌دهد که وضعیت ابتلا به کروناویروس در کشور همچنان صعودی است و حتی شیب این نمودار هم افزایش پیدا کرده است. تعداد مبتلایان نسبت به هفته قبلی ۱۶۸۸۳ نفر افزایش داشته است.

هفته پیش در مجموع ۸۸۵۳۲ نفر به کووید-۱۰ مبتلا شدند.

ابتلای ۲۶۲هزار نفر به کووید-۱۹ در آبان ماه

به طور کلی در آبان ماه ۲۶۲۲۵۳ نفر به کروناویروس مبتلا شدند و ۴.۴۹ درصد این افراد در اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند. در مهرماه ۱۱۴۵۳۷ نفر به کرونا مبتلا شده بودند و ۵.۸ درصد آن‌ها فوت کرده بودند. این یعنی اگرچه درصد مرگ‌ومیر کرونا در کشور در آبان ماه کاهش پیدا کرد اما در این مدت تعداد مبتلایان بیش از دوبرابر شد.

ایران در وضعیت قرمز

شرایط استان‌های کشور هم مانند هفته‌های گذشته است و همه مناطق درگیر پاندمی هستند.

وضعیتنام استانردیف
قرمزتهران۱
قرمزاصفهان۲
قرمزقم۳
قرمزآذربایجان شرقی۴
قرمزخراسان جنوبی۵
قرمزقزوین۶
قرمزلرستان۷
قرمزاردبیل۸
قرمزخوزستان۹
قرمزکرمانشاه۱۰
قرمزکهگیلویه و بویراحمد۱۱
قرمزبوشهر۱۲
قرمززنجان۱۳
قرمزایلام۱۴
قرمزخراسان رضوی۱۵
قرمزچهارمحال و بختیاری۱۶
قرمزالبرز۱۷
قرمزآذربایجان غربی۱۸
قرمزمرکزی۱۹
قرمزکرمان۲۰
قرمزخراسان شمالی۲۱
قرمزهمدان۲۲
قرمزیزد۲۳
قرمزسمنان۲۴
قرمزمازندران۲۵
قرمزگیلان۲۶
نارنجی و زردگلستان۲۷
قرمزکردستان۲۸
نارنجی و زردهرمزگان۲۹
نارنجی و زردفارس۳۰
نارنجی و زردسیستان و بلوچستان۳۱

توجه: این‌ها تنها اعداد نیستند

با افزایش آمار کروناویروس در ماه‌های گذشته در ایران و جهان شاید مشاهده نمودارهای بالا صرفا به اعدادی تلخ برای افراد در میان اخبار روزانه تبدیل شود.

ساختار ذهن آدم هم در این رابطه نقش دارد، سایت نشنال جئوگرافیک در این رابطه می‌نویسد: «محققان می‌گویند مغز ما برای درک اعداد بزرگ سیم‌کشی نشده است. همچنین ما در حال هضم تلفات کروناویروس در میان دریایی از نگرانی‌های دیگر مثل مساول اقتصادی،  انخابات، تغییرات نحوه کار، روند آمزش فرزندان و … هستیم.»

دیوید کسیل، متخصص سوگواری در لس‌آنجلس در این رابطه می‌گوید:  «ظرفیت محدود ذهن انسان و میلمان به اجتناب نباید به ما اجازه بدهد که هیچ فعالیتی در راستای بهتر شدن شرای انجام ندهیم. بی‌حسی نباید منجر به فرار ما از مشکل شود.»

براین اساس برخلاف آنچه سیم‌کشی ذهن برایمان تعریف می‌کند، رکوردهای روزانه کرونا صرفا اعداد نیستند بلکه هر کدام به شکل جدا یک زندگی‌ست که به پایان رسیده.

نیو صدر: خبرآنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا