فرهنگیکسب و کار

کسب مدال طلای مسابقات بین‌‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها IFIA توسط سید سپهر ارشادی

سید سپهر ارشادی، مدال طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها، ویژۀ اعضای فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) را کسب کرد.

به گزارش روند بازار، سومین دوره مسابقات بین‌المللی مخترعان و مبتکران، ویژه اعضای INV، در تاریخ ۲۰ لغایت ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ برابر با ۲۹ لغایت ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، با حضور بیش از ۸۳۰ اختراع از ۳۶ کشور جهان مانند کانادا، آمریکا، استرالیا، اندونزی، بریتانیا، مراکش، ایران، ترکیه، قطر، بحرین، لبنان، لهستان، روسیه، هنگ کنگ، برزیل، مالزی، تایلند، امارات متحده عربی، چین و… برگزار گردید. معیارهای اعضای هیئت داوران در نظر گرفتن جنبه های مختلف و مهم هر اختراع و نوآوری نظیر بررسی میزان تقاضای عمومی، اقتصادی و به مقرون به صرفه بودن، دوست دار محیط زیست بودن و غیره بود. مفتخریم اعلام نماییم آقای سید سپهر ارشادی مخترع جوان ایرانی، در این دوره از مسابقات بین‌المللی فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA)، موفق به کسب مدال طلای جهانی شد.

مخترع سید سپهر ارشادی متولد ۲۷ شهریور ۱۳۷۱ در تهران، مدرک دیپلم خود را در رشتۀ ریاضی و فیزیک گرفت و سپس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتۀ مهندسی معماری تحصیل کرد. وی بعد از فارغ‌التحصیلی در زمینۀ طراحی و معماری مشغول به فعالیت شد که می‌توان به پروژه‌های اجرا شده و طرح‌های او اشاره داشت. همچنین مقالات ISI و کتاب‌هایی درباره معماری از ایشان در داخل و خارج کشور منتشر شده است.

آقای سید سپهر ارشادی، مخترع روکش صنعتی ترکیبی چندلایۀ پلی‌استر متراکم جامد است. این اختراع که در سازمان ثبت اختراعات ایران و در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ثبت شده، عملکرد و خواصی مشابه با پوشش بدن جانداران دارد.

با ارزیابی بدیع بودن این اختراع، طبق مصوبۀ اعضای کمیتۀ اجرایی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان (IFIA)، به پاس قدردانی از اقدام متفکرانۀ مخترع و منفعت او برای بشریت، لقب Inv به ایشان اعطا گردید و آقای سید سپهر ارشادی به‌عنوان عضوی از IFIA شناخته شد. سید سپهر ارشادی مدال طلای سومین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها ویژه اعضای INV  IFIAرا به‌دست آورد. این مخترع ایرانی همچنین در چهل‌وهشتمین دورۀ نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی اختراعات ژنو سوئیس در سال ۲۰۲۳، مدال نقره و دیپلم افتخار مسابقات جهانی مخترعین را کسب کرده است.

اختراع آقای ارشادی از ترکیب چندلایه با خصوصیات متفاوت، با الهام از ترکیب و چندلایگی بخش‌های دستگاه پوششی بدن جانداران مانند پوست و با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف آنها طراحی و ساخته شده است؛ محصولی زیست تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت که با محیط‌زیست سازگار است.

در ترکیب چندلایۀ روکش صنعتی اختراع شده، از پلی‌استر متراکم جامد استفاده شده است. لازم به ذکر است که پلی‌استر متراکم جامد، نوع جدیدی از پلی‌استر با ساختاری تقویت شده است که برای اولین بار حاصل شده و حداکثر تراکم و سختی را در خانوادۀ پلی‌استرها دارد. خاصیت‌هایی که از این نوع پلی‌استر به‌دست آمده، تأثیر بسزایی در کارکردهای هوشمندانۀ روکش صنعتی دارد و بازدهی پلی‌استر را در صنعت به‌میزان چشمگیری افزایش داده است.

سید سپهر ارشادی، مدال طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها، ویژۀ اعضای فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) را کسب کرد.

روکش صنعتی دارای خاصیت خودترمیم‌شوندگی است و درصورت هرگونه تخریب، قسمت تخریب شده می‌تواند در کوتاه‌ترین لحظه ترمیم شود و با حفظ و بازیابی خواص به حالت اولیه باز گردد و خود را بهبود بخشد. خودترمیم‌شوندگی بارها می‌تواند در روکش صنعتی رخ دهد. همچنین قابلیت اضافه شدن مکرر لایۀ خود‌ترمیم‌شونده به ساختار روکش صنعتی به‌صورت مجزا وجود دارد. این محصول عمر بسیار طولانی خواهد داشت و در پایان، از ترکیب آن تنها لایه‌ای باقی می‌ماند که قابل تجزیۀ زیستی است.

ترکیب چندلایه با وجود خواص ارتقایافتۀ پلی‌استر متراکم جامد، روکش صنعتی را از انواع مقاومت‌ها در برابر تأثیرات فیزیکی و شیمیایی برخوردار کرده و باعث نفوذناپذیری آن در برابر حالت‌های مختلف ذرات خارجی شده است که همراه با نقش‌های ایمنی مهم در محافظت، می‌تواند به‌عنوان انواع عایق در درازمدت مورد استفاده قرار گیرد. محصول اختراع شده با دارا بودن خواص مکانیکی مختلف، قابلیت استفادۀ چندگانه در صنعت با رویکردهای گوناگون را دارد.

با پیوستگی قوی، وزنی سبک، چسبندگی و شکل‌پذیری بالا، می‌توان رفتارهای متفاوت را در برابر تحمل و انتقال نیرو برای کاربردهای پوششی و غیرپوششی مورد نظر در آن ایجاد کرد و تمامی خواص و قابلیت‌ها را مطابق با نیازها تنظیم نمود و از آن در ابعاد و ضخامت‌های مختلف، رنگ و طرح‌های گوناگون با ظاهری خاص و اجرایی آسان، استفاده کرد. اینها تنها بخشی از ویژگی‌های این اختراع است؛ محصولی بدون حساسیت‌زایی و ایمن برای استفادۀ حداکثری و بهداشتی که از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است.

درحال‌حاضر، آقای سید سپهر ارشادی در کنار گسترش اختراع خود، در پی ساخت و ثبت طرح‌ها و ایده‌های جدید دیگری است که برای این مخترع جوان آرزوی موفقیت داریم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا