فرهنگی

کشورهای مختلف در کجای رقابت اسکار ۲۰۲۳ هستند؟

تلاش برای انتخاب بهترین فیلم هر کشور به‌عنوان نماینده حضور در رقابت اسکار بین‌المللی هر سال شوری در کشورهای مختلف برمی‌انگیزاند؛ اما همه کشورها این مسیر را یکسان طی نمی‌کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، فهرست کشورهایی که نماینده خود را برای حضور در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرده‌اند، تا این لحظه تنها دربرگیرنده نام ۵ کشور است-ایرلند، سوئیس، کره، تایوان و اوروگوئه- اما به این معنی نیست که دیگر کشورها به این امر بی‌توجه باشند.

جایزه بهترین فیلم خارجی زبان که از سال ۲۰۱۹ به بهترین فیلم بین‌المللی اسکار تغییر نام داده از ۱۹۵۶ اهدا می‌شود و هر سال شوری در کشورهای مختلف جهان برای معرفی بهترین‌های خود ایجاد می‌کند.

برای شرکت در نود و پنجمین دوره اسکار نیز شرط شرکت فیلم‌های منتخب این است که در فاصله یکم ژانویه ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ در کشور خود اکران شده باشند. زمان معرفی نماینده هر کشور تا ۳ اکتبر (۱۱ مهر) است.

در این میان کشورهای مختلف زمان‌بندی کرده‌اند تا پیش از پایان موعد مقرر فیلم‌های منتخب خود را به اسکار معرفی کنند.

در حالی که برخی از کشورها چون آکادمی هنر و علوم سینمایی آرژانتین و فدراسیون فیلم هند زمانی تعیین نکرده و تنها از فیلمسازان دعوت کرده‌اند تا فیلم‌های خود را هر چه زودتر برای بررسی ارسال کنند، بیشتر کشورها زمانی برای دریافت فیلم‌ها برای بررسی تعیین کردند و برخی دیگر نیز حتی فهرست اولیه فیلم‌های خود را اعلام کرده‌اند.

مرکز سمعی و بصری کرواسی ۷ جولای را برای بررسی تعیین کرده بود، اما هنوز فیلمی از سوی این کشور انتخاب نشده است.

مرکز فیلم لیتوانی ۱۱ جولای را برای معرفی فیلم‌ها تعیین کرده بود و اعلام کرد تا پایان جولای نماینده خود را معرفی می‌کند، اما این کار در زمان تعیین شده انجام نشد.

کمیته انتخاب پان-کانادایی کانادا، با هماهنگی «تله فیلم کانادا» از فیلمسازان خواسته بود تا فیلم‌های خود را تا ۱۵ جولای برای بررسی ارسال کنند تا در نهایت تا پایان آگوست از میان آنها انتخاب صورت بگیرد.

آکادمی فیلم شیلی نیز ۲۰ جولای را برای معرفی فیلم‌های فیلمسازان و انجمن تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی ژاپن ۲۸ جولای را تعیین کرده بودند، اما هنوز انتخابی از میان فیلم‌های ارسال شده انجام نداده‌اند.

مرکز ملی سینماتوگرافی رومانی یکم آگوست را برای معرفی فیلم‌ها تعیین کرده بود و در مرحله بعد قرار است بین ۲۲ تا ۲۸ همین ماه نماینده خود را معرفی کند.

در کاستاریکا نیز فیلمسازان تا ۳ آگوست فرصت داشتند تا فیلم‌هایشان را برای بررسی ارسال کنند و مراکش ۱۱ آگوست را تعیین کرده بود.

آکادمی سینمای برزیل ۲۱ آگوست را به عنوان آخرین فرصت برای بررسی فیلم‌ها دانسته و قرار است ۹ سپتامبر انتخاب خود را انجام دهد.

کمیسیون امور هنری ترکیه ۲۲ آگوست و بنیاد ملی فیلم و ویدئو آفریقای جنوبی هم ۲۹ آگوست را برای ارسال فیلم فیلمسازان تعیین کرده‌اند.

مکزیک، کمیته اسکار اوکراین، کمیته انتخاب اسکار نیجریه، وزارت فرهنگ و ورزش یونان، اتاق اقتصادی اتریش ۳۱ آگوست را به عنوان آخرین زمان برای معرفی فیلم‌ها برای بررسی تعیین کردند.

کمیته انتخاب آکادمی اوگاندا هم تاریخ ۳۱ اگوست را برای ارسال فیلم تعیین کرده و قرار است تا ۱۵ سپتامبر فیلم انتخاب شده معرفی شود.

مرکز ملی سینماتوگرافی آلبانی و نیز انجمن فیلم بوسنی و هرزگوین از فیلمسازان دعوت کردند تا فیلم‌های خود را تا یکم سپتامبر ۲۰۲۲ برای بررسی ارسال کنند.

کمیته اسکار قرقیزستان هم همین تاریخ را برای بررسی تعیین کرده و قرار است ۵ سپتامبر از میان فیلم‌ها، فیلم انتخاب شده معرفی شود.

مرکز ملی سینما و تصویر فرانسه هم از فیلمسازان دعوت کرد تا فیلم‌های خود را تا یکم سپتامبر برای بررسی ارسال کنند. فهرست نهایی شامل سه تا پنج فیلم قرار است ۱۵ سپتامبر اعلام و معرفی فیلم منتخب ۲۲ سپتامبر انجام می‌شود.

مرکز فیلم صربستان ۲ سپتامبر را برای دریافت فیلم تعیین کرده و کمیته انتخاب آکادمی پاکستان هم تا همین تاریخ فیلم‌های ارائه شده را می‌پذیرد و قرار است نتیجه انتخاب خود را ۳۰ سپتامبر اعلام کند.

آکادمی ملی فیلم ارمنستان ۴ سپتامبر را برای معرفی فیلم‌ها برای بررسی تعیین کرده و کمیسیون فیلم سلطنتی اردن ۱۰ سپتامبر و ایتالیا ۱۶ سپتامبر را برای ارسال فیلم‌های فیلمسازان تعیین کرده‌اند.

کمیته انتخاب اسکار کنیا از فیلمسازان دعوت کرد تا فیلم‌های خود را تا ۱۴ سپتامبر برای بررسی ارسال کنند. قرار است فیلم منتخب این کشور ۲۲ سپتامبر معرفی شود.

مرکز ملی فیلم لتونی ۲۵ آگوست را برای ارسال فیلم تعیین کرده و مرکز فیلم‌سازی کوزوو از فیلمسازان دعوت کرد تا فیلم‌های خود را تا ۲۶ آگوست برای بررسی ارسال کنند.

آن‌هایی که یک گام جلوتر هستند

مرکز ملی فیلم بلغارستان فهرستی متشکل از ۹ فیلم منتخب از میان فیلم‌های ارسالی را منتشر کرده است: «فرار» اثر ویکتور بوژینوف، «استخوان ماهی» اثر دراگومیر شولف، «در قلب ماشین» اثر مارتین ماکاریف، «مادر» ساخته زورنیتسا سوفیا پوپگانچوا، «پتیا، پتیای من» ساخته الکساندر کوسف، «فی ۱.۶۱۸» ساخته تئودور اوشف، «شکسپیر مانند سگ خیابانی» ساخته والری یوردانوف، «حدس‌و گمان‌ها» اثر گئورگی دی. کوستوف و «به بیان ملایم» ساخته آن ری کولف.

کمیته اسکار آلمان هم فهرستی از ۹ فیلم واجد شرایط را منتشر کرد: «همه آرام در جبهه غربی» ساخته ادوارد برگر، «جاعل» ساخته مگی پرن، «لیبر کورت» ساخته تیل شوایگر، «بیشتر مینیمالیست» از ناتیا برانکهورست، «نیکو» ساخته الین گرینگ، «هیچکس با گوساله‌ها نیست» ساخته سابرینا سرابی، «رابیه کورناز در مقابل جورج دبلیو بوش» ساخته آندریاس درسن، «صحبت درباره آب و هوا» ساخته آنیکا پینسکه و «ما ممکن است مرده باشیم» اثر ناتالیا سینلنیکوا.

کمیته انتخاب اسکار هلند هم از جمله کشورهایی است که یک گام جلوتر رفته و در حالی که یکم آگوست را برای بررسی تعیین کرده بود اکنون فهرستی متشکل از ۱۱ فیلم را انتخاب کرده که باید از میان آن‌ها فیلم نماینده خود را راهی اسکار کند. این فیلم‌ها عبارتند از: «در مسیر» ساخته میک دی جونگ، «الحوب» ساخته شریف نصر، «آخرین سواری گرگ‌ها» ساخته آلبرتو دی میکله، «ملاقات میس» ساخته سام دی یونگ، «نارکوسیس» ساخته مارتین دی یونگ، «ماه صورتی از کف اتاق» ساخته فن در مولن، «شابو» ساخته شامی را رافائل، «جنگجو» ساخته کامیل شوونیر، «توتم» ساخته ساندر بورکر، «به سمت خورشید بچرخ» ساخته آلیوننا فن‌در هوست و «دریای زمان» ساخته تئو بوئرمانز. قرار است فیلم منتخب از این میان تا ۱۲ سپتامبر انتخاب شود.

مؤسسه فیلم لهستان فهرستی از ۷ فیلم واجد شرایط را منتشر کرده که شامل فیلم «بالکن» ساخته پاول لوزینسکی، «قله پهن» ساخته لژک داوید، «EO» ساخته یرژی اسکولیموفسکی، «بورنهلم لعنتی» ساخته آنا کازژاک، «ایلویا» از مارتا مینوروویچ، «وولز ووچمن ساکت» ساخته آنگا. «سقف» ساخته آنا یادووسکا است. از این میان فیلم منتخب قرار است ۲۶ آگوست معرفی شود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسپانیا هم ۲۳ آگوست را تعیین کرده تا اعضای خود به فهرست کوتاهی متشکل از ۳ فیلم که از میان ۴۲ فیلم ارسال شده انتخاب شده‌اند، رأی دهند. این ۳ فیلم ۲۵ آگوست معرفی می‌شوند و اعلام فیلم نهایی ۱۳ سپتامبر انجام می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا