اقتصادی

کف هزینه ساخت هر متر مسکن چقدر است؟

کف هزینه ساخت مسکن در کشور اعلام شد .

به گزارش روند بازار، مجید گودرزی ، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه کف قیمت ساخت هر مترمربع مسکن در ایران بین هشت تا دوازده میلیون تومان، بسته به شهر و هزینه‌ی کارگر برآورد می‌شود، گفت: بین پنجاه تا شصت درصد از قیمت تمام شده‌ی مسکن به قیمت زمین بازمی‌گردد .

 او در توضیح این مطلب اضافه کرد: این نرخ البته بسیار بالاست از این رو تامین زمین رایگان از سوی دولت تاثیر شگرفی بر کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در ایران به جا خواهد گذاشت .

 وی گفت: البته رقم هشت تا دوازده میلیون تومان کف قیمت ساخت است و به فراخور کیفیت مصالح و … سقف هزینه‌ی ساخت می‌تواند تا چندین برابر افزایش یابد اما سازمان نظام مهندسی قیمت هشت میلیون تومان را ارائه داده است و در نهضت ملی مسکن نیز همین بازه‌ی قیمت مد نظر قرار دارد.

وی گفت: شاید تنها در روستاها شخصی سازی مسکن با قیمتی کمتر از این رقم اتفاق بیفتد.

وی نسبت به قفل شدن سرمایه‌گذاری در مسکن هشدار داد و گفت: با توجه به کاهش شدید خرید و فروش مسکن بیم آن می‌رود میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه دستخوش کاهش شود و در نتیجه بحران آتی مسکن شدیدتر از بحران کنونی شود از این رو تلاش برای تشویق سرمایه‌گذاری در مسکن از طریق اعطای تسهیلات تشویقی و زمین رایگان باید در دستور کار قرار گیرد. به عبارت دیگر توجه به این نکته ضروری است که باید امروز طرف عرضه مد نظر قرار گیرد و تشویق این بخش در میان مدت به کاهش التهاب بازار مسکن منجر خواهد شد.

منبع
اقتصاد ۱۰۰

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا