اجتماعی

کمبودهای دارویی آغاز شده است

رئیس هیات‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان این که تخصیص ارز برای دارو توسط بانک مرکزی آغاز شده است، گفت: فرآیند تخصیص ارز و واردات مواد اولیه زمانبر است و ما در تابستان کمبود شدیدی در حوزه دارو خواهیم داشت.

به گزارش روند بازار به نقل از اقتصادآنلاین، محمد عبده‌زاده، رئیس هیات‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفتگو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو صحت دارد گفت: برای دارو خیر، اما برای یک‌سری تجهیزات پزشکی که تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها هستند و نگرانی درباره افزایش قیمت‌شان وجود داشت که بیمه نتواند این افزایش هزینه‌ها را پوشش دهد، همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شود.

عبده‌زاده افزود: از اوایل اسفند سال گذشته پیش‌بینی این را که به مشکل می‌خوریم را صراحتا هم به مجلس و هم به دولت نامه ارسال و اعلام کردیم که با این روند تخصیص ارز بانک مرکزی و روندی که سازمان برنامه و بودجه دارد، نمی‌تواند ریال مورد نیاز سازمان‌های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی را تهیه کند و به تبع آن، دانشگاه‌های علوم پزشکی هم نمی‌توانند مطالبات شرکت‌های پخش را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: از اردیبهشت و خرداد کمبودهای دارویی آغاز شده و وارد کمبودهای دارویی شده‌ایم و صحبت‌های نمایندگان مجلس در این‌باره درست است، باید پیشگیری می‌شد که متاسفانه انجام نشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بانک مرکزی تخصیص ارز را شروع کرده، سازمان برنامه و بودجه هم باید در این سه ماهه حداقل یک چهارم بودجه را تخصیص می‌داد که نداد، البته کم کم شروع کردند، ولی همه این‌ها نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است.

عبده‌زاده بیان کرد: تابستان کمبودهای زیادی خواهیم داشت، چند ماه آینده مانند سال گذشته دچار مشکل می‌شویم. هیچ‌وقت به فکر پیشگیری نیستیم و همواره به دنبال رفع بحران هستیم، اما لازم بود زودتر اقداماتی انجام می‌شد تا از کمبود دارو پیشگیری شود. الان کمبودها اتفاق افتاده و بیماران دچار مشکل شده‌اند، آیا نمی‌شد این تدابیر در اسفند و فروردین رخ می‌داد.

وی گفت: با آغاز این اقدامات کمبودها موقتی رفع می‌شود و سه ماه دیگر همین اتفاقات مجدد تکرار می‌شود.

رئیس هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پایان تاکید کرد: فرآیند تخصیص ارز و واردات مواد اولیه زمانبر است و ما در تابستان کمبود شدیدی در حوزه دارو خواهیم داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا