اقتصادی

کمبود پوست خام؛ معضل صنعت چرم کشور+ رشد ۵۰درصدی قیمت پوست ظرف یک سال

روند بازار – علی حسن زاده دلیر رئیس انجمن صنایع چرم ایران در خصوص اصلی ترین چالشی که تولیدکننده‌های محصولات چرمی با آن درگیر هستند گفت: در حال حاضر از دو نظر بازار محصولات چرمی، در وضعیت خوبی قرار ندارد. از یک طرف با توجه به رشد قیمت ارز و یا افت ارزش پول و کاهش قدرت خرید مردم، شاهد افت بازار و بی‌رونقی هستیم. از سوی دیگر وقتی گوشت قرمز به کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده و به دلیل نبود تقاضا شاهد کاهش کشتارها می‌باشیم، بطور طبیعی با کمبود پوست مواجه خواهیم بود. به عبارت ساده‌تر معضل امروز صنعت ما کمبود پوست بوده و قیمت تمام شده نیز افزایشی شده است.

در شرایطی که در حوزه تولید و توزیع چرم، کشور ایتالیا همچنان بزرگترین تامین کننده چرم از نظر ارزش است و ۲۳ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، مقام دوم در این رتبه بندی به کشور برزیل با حدود ۱۰ درصد سهم تعلق دارد و پس از آن نیز کشور چین قرار دارد.

*بازار ۴۱۹ میلیارد دلاری کالا‌های چرمی در ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش در حالی که چرم طبیعی و مصنوعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه کالا‌های چرمی محسوب می‌شود، بازار کالا‌های چرمی همچون کفش، دکوراسیون منزل، مبلمان و… نیز روند پویایی دارد. به نحوی که در جدیدترین گزارشی که سایت THE BRAINY INSIGHTS ارائه داده آمده است: ارزش بازار جهانی این حوزه در سال ۲۰۲۲ به ۴۱۹ میلیارد دلار رسیده و پیش بینی می‌شود از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ نیز سالانه حدود ۷ درصد رشد کند.

آمار بازار جهانی کالا‌های چرمی در سال ۲۰۲۲

آمار بازار جهانی کالا‌های چرمی در سال ۲۰۲۲

به این ترتیب برآورد می‌شود ارزش بازار جهانی کالا‌های چرمی تا ۲۰۳۰ از ۶۹۳ میلیارد دلار عبور کند. این در شرایطی است که بر اساس داده‌های این گزارش انتظار می‌رود در مدت معین شده آسیا و اقیانوسیه سریعترین رشد را رقم بزنند.

*حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران: معضل امروز صنعت ما کمبود پوست است که به دلیل کاهش کشتار‌ها است، ضمن اینکه قیمت تمام شده نیز افزایشی شده است

نکته قابل تامل اینکه ایران نیز جزو کشور‌های های صاحب صنعت چرم سبک و سنگین محسوب می‌شود که فعالان این حوزه نیز مانند بسیاری دیگر از حوزه‌های صنعتی درگیر مشکلات و چالش‌هایی هستند. به طوری که «علی حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران» معتقد است: وضعیت تولید کننده‌های حوزه چرم بهتر از دیگر تولید کننده‌ها نیست و به عبارتی فعالان این بخش نیز حال و روز خوشی ندارند.

حسن زاده در خصوص اصلی‌ترین چالش‌هایی که تولید کننده‌های این بخش با آن درگیر هستند گفت: در حال حاضر از دو نظر بازار در وضعیت خوبی قرار ندارد؛ از یک طرف با توجه به رشد قیمت ارز و یا افت ارزش پول مالی ما و کاهش قدرت خرید مردم موجب افت بازار و بی رونقی شده است چرا که بر کسی پوشیده نیست وضعیت بازار با قدرت خرید مردم ارتباط مستقیم دارد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر وقتی گوشت قرمز به کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده آن هم به دلیل نبود تقاضا و به تبع کاهش کشتارها، در نتیجه ما با کمبود پوست مواجه هستیم. به عبارت ساده‌تر معضل امروز صنعت ما کمبود پوست است و قیمت تمام شده نیز افزایشی شده است.

ایران توان تولید کفش مورد نیاز کشورهای منطقه را دارد



*افزایش ۵۰ درصدی قیمت پوست نسبت به سال قبل

علی حسن زاده افزود: مجموع این عوامل موجب رکود بازار شده است. اگرچه منحصر به ایران نیست و یک رکود جهانی بر بازار حاکم است. به طوری که به عنوان مثال شاهد هستیم این رکود بر بازار ترکیه به عنوان یک کشور صاحب صنعت نیز جاری است چرا که در این کشور نیز ارزش پول ترکیه نسبت به قبل افت کرده است.

حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران: کمبود پوست موجب کاهش تولید شده است، به طوری که در حال حاضر کارخانجات با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند

رئیس انجمن صنایع چرم ایران همچنین در پاسخ به این سوال که قیمت پوست نسبت به سال قبل به واسطه کاهش کشتار‌ها چقدر گران شده است، گفت: در حال حاضر نسبت به سال قبل افزایش ۵۰ درصدی قیمت پوست را شاهد هستیم این در حالی است که در مورد برخی پوست‌ها افزایش قیمت‌ها بیشتر از این مقدار هم بوده است.

وی همچنین در خصوص تبعات کمبود پوست گفت: طبیعتا کمبود پوست موجب کاهش تولید شده است. به طوری که بعید می‌دانم در حال حاضر کارخانجات این صنف بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار کنند.

حسن زاده همچنین در خصوص میزان سرمایه گذاری‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه ماشین آلات این بخش به صورت خاص صورت گرفته است نیز گفت: سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات این بخش بسیار ضعیف و کم بوده است. تا جایی که شنیده‌ها حاکی است بین یک تا ۳ درصد سرمایه گذاری شده است. به این معنا که برخی کارخانجات دستگاه‌ها و ماشین الات خود را به روز رسانی که نه، اما تا حدودی ارتقا داده اند.

وی در خصوص علل عدم سرمایه گذاری در این حوزه نیز اظهار داشت: به هر حال باید بپذیریم که سرمایه گذار به این نیت سرمایه گذاری می‌کند که بتواند از آن بهره وری داشته باشد؛ بنابراین غالب کارخانجات فعلا با همان دستگاه‌ها و تجهیزات قدیمی یا بازسازی شده ادامه مسیر می‌دهند.

حسن زاده در خصوص پیش بینی روند بازار نیز اظهار داشت: بعید می‌دانیم امسال تا پایان سال رشد یا حرکتی در این حوزه داشته باشیم.

*شادکام، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران: در حالی امروز از نظر تامین پوست در مضیقه هستیم که پوست وارداتی هم نداریم و لذا فقط باید پوست داخلی مصرف کنیم

گفتنی است در شرایطی صنعت چرم امروز با کمبود پوست مواجه است که طی سال گذشته صنعت دامپروری کشور به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه بودند به اجبار برخی از مادینه‌های خود را نیز راهی کشتارگاه‌ها کردند و امسال نیز با چالش‌های بسیار همچون افزایش قیمت نهاده و علوفه و همچنین مساعد نبودن بازار مواجه اند. به این ترتیب با کاهش تقاضای مردم برای گوشت قرمز، کشتار‌ها کاهش یافته است و تولید کنندگان صنعت چرم و کفش را دچار چالش ساخته است.

به طوری که پیش از این سعید شادکام، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران و نماینده سندیکای کارخانجات چرمهشر ورامین نیز اظهار داشت: در حالی امروز از نظر تامین پوست در مضیقه هستیم که پوست وارداتی هم نداریم و لذا فقط باید پوست داخلی مصرف کنیم که شاهد هستیم هر روز کشتار کمتر می‌شود.

شادکام همچنین افزود: میزان پوستی که امسال به دست ما می‌رسد نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: تحلیل بازار

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا