اقتصادی

کم از رقبای خارجی نداریم

انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران با حضور هیات‌مدیره فعال خود از زمان تاسیس تاکنون اقدامات درخور توجهی انجام داده است که در این راستا می‌توان به برگزاری نمایشگاه در سال گذشته، انتشار نشریه، اقداماتی در زمینه تامین مواد اولیه و پیگیری موضوع تعرفه ترجیحی برای تولیدکنندگان این صنعت اشاره کرد.

خبرنگار: مینا باقری

با تاسیس و راه‌اندازی انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران، مشکلات این صنف به‌صورت هدفمند و سیستماتیک پیگیری می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند با خیالی آسوده فعالیت کرده و موجب رشد و توسعه این صنعت در کشور شوند. همچنین توجه به ارتقای کیفیت محصولات و ماشین‌آلات در این صنعت از دیگر اقدامات این انجمن به‌شمار می‌رود.

مجید صفی‌نیا، رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران
مجید صفی‌نیا، رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران

صنعت پلی‌یورتان ظرفیت‌های بسیاری دارد

مجید صفی‌نیا، رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران در گفت و گو با ما عنوان کرد: تشکیل انجمن تولید کنندگان پلی‌یورتان ایران، به همت جمعی دوستان بود و سبب خرسندی است که امروز انجمن جایگاه خوبی بین فعالان این صنعت پیدا کرده است. معتقدم که بالاتر از کمیت و تعداد افراد عضو انجمن، این کیفیت و محتواست که اهمیت دارد، چراکه تراوشات فکری و صنعتی از جایی نشأت می‌گیرد که ابتکار زیاد وجود داشته باشد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اینکه این صنعت در ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد، ما در بین کشورهای همسایه نیز موقعیت بهتری داریم، البته موضوع رقابت نیست بلکه باید با این دید نگریست که ما مکمل یکدیگر هستیم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران در پاسخ به این پرسش که انجمن برای حل مشکلات تولیدکنندگان در این صنعت چه اقداماتی انجام داده است، گفت: ما سراغ تعرفه ترجیحی رفتیم و خواستار حمایت از تولیدکنندگان این صنعت شدیم. تاکید ما بر این بود که بین کالای وارداتی و تولید داخل تمایز قائل شویم، البته نباید به این دلیل انحصارطلبی شکل بگیرد. از سوی دیگر باید محدودیت‌های ارزی و ریالی برای شرکت‌هایی که متکی به واردات هستند، برداشته شود.
وی در ادامه با اشاره به نشستی که با انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان پاکستان داشته‌اند، خاطرنشان کرد: صنعت ایران قابل قیاس با پاکستان و هندوستان نیست. ما در کشور خود ظرفیت‌های بسیاری داریم. با رئیس انجمن پلی‌یورتان پاکستان گفت‌وگویی داشتیم و پیرامون مباحث صادراتی با ایشان صحبت کردیم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران در ادامه عنوان کرد: ظرفیت این صنعت در کشور افزایش پیدا کرده است. البته مشکلات و سختی‌های بسیاری پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد، اما با تعامل و همسویی در بین صنعتگران می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.
صفی‌نیا در پاسخ به این پرسش که چالش اخیر انجمن درباره چه موضوعی بوده است، گفت: یکی از موارد مورد پیگیری روشن شدن وضع تولیدکنندگان در مقابل کالای وارداتی مشابه است که این اقدام بزرگ‌ترین لطمه را به تولیدکنندگان وارد می‌کند. متاسفانه استقبال ما از کالای خارجی بیشتر است، چراکه هنوز بر این باور هستیم که جنس خارجی از ایرانی بهتر و برتر است و در این راستا نیازمند این امریم که روی این موضوع کار بیشتری انجام دهیم.

جمشید رفیعی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران


هدف اصلی انجمن، تقویت دانش فنی است

جمشید رفیعی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران گفت: از زمان راه‌اندازی انجمن پلی‌یورتان بر چند موضوع تمرکز بیشتری داشته‌ایم. ابتدا موضوع تعرفه ترجیحی را مطرح و پیگیری کردیم، موضوع دیگر توسعه و رشد این صنعت در داخل کشور بود. همچنین در زمینه رفع مشکلات در گمرک نیز رایزنی‌هایی داشته‌ایم.
رفیعی در ادامه افزود: یکی دیگر از اولویت‌های اصلی ما کار کردن روی دانش فنی در صنعت پلی‌یورتان است. قصد داریم در نمایشگاه امسال روی این هدف تمرکز بیشتری داشته باشیم و به همین دلیل همزمان با برگزاری نمایشگاه فراخوان ارائه مقاله خواهیم داد. همچنین قصد داریم با پژوهشکده پلیمر در این راستا ارتباطات نزدیکتری برقرار کنیم و روی دانش پلی‌یورتان تمرکز بیشتری داشته باشیم. این اقدام هم در جهت ارتقای کیفیت محصولات و هم توسعه بازار در داخل و خارج از کشور انجام خواهد شد.
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران ادامه داد: طی این مدت با انجمن‌های مختلفی تعامل برقرار کرده‌ایم. ما یکی از تشکل‌های زیرمجموعه انجمن پلیمر ایران به شمار می‌رویم، انجمن پلیمر ایران حدود ۱۷ تا ۱۸ تشکل زیرمجموعه دارد و همین موضوع سبب شده که ما با انجمن‌های مرتبط دیگر نیز تعامل برقرار کنیم. برای نمونه با انجمن ماشین‌سازان، انجمن قطعه سازان و سایر انجمن‌هایی که با صنعت ما مرتبط هستند، ارتباط برقرار کرده‌ایم. این ارتباطات بسیار سازماندهی‌شده است، در جلسات آنها حضور پیدا می‌کنیم و از امکانات یکدیگر بهره می‌گیریم. فضای تبادل اطلاعاتی خوبی ایجاد شده و تمام قوانینی که در تمام پتروشیمی‌ها در حال اجراست، انجمن ما نیز از آنها منتفع خواهد شد.
رفیعی در ادامه با اشاره به ارتباطاتی که با انجمن‌های خارج از کشور برقرار کرده‌اند، گفت: سال گذشته در انجمن پلی‌یورتان ترکیه حضور یافتیم و با آنها تعامل داشتیم. همچنین سال گذشته با حضور در نمایشگاه پاکستان با انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان آنجا نیز ارتباط برقرار کردیم. علاوه بر این زمینه‌های همکاری با انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان هند را فراهم کردیم. قطعا این ارتباطات را توسعه خواهیم داد، چراکه می‌تواند سبب سازماندهی رسمی و مراودات بازرگانی بیشتر ما شود.
رفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا با پتروشیمی کارون به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه ارتباطاتی دارید، تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته تعاملات خوبی داشته‌ایم و آنها سال گذشته در غرفه انجمن در نمایشگاه حاضر شدند و مقرر شد همکاری بیشتری با انجمن داشته باشند. امسال پتروشیمی کارون در سالن پلی‌یورتان یک غرفه مجزا دارد و خوشبختانه زمینه انعقاد یک تفاهمنامه بین ما و پتروشیمی کارون فراهم شده است.
وی در ادامه درباره سرمایه‌گذاری روی دانش فنی پلی‌یورتان عنوان کرد: ما از کشور هند الگو گرفته‌ایم؛ هندی‌ها کار زیبایی انجام داده‌اند و از دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح کیفی کار خود کمک گرفته‌اند. ما نیز قصد داریم که وارد گفت‌وگو با دانشگاه‌ها شویم و از آنها برای ارتقای دانش در این صنعت کمک بگیریم. در سال‌جاری مقدمات این کار را فراهم و در فضای گفت‌وگو با دانشگاه‌ها، فضای آموزشی را آماده خواهیم کرد.
این عضو هیات‌مدیره انجمن پلی‌یورتان در پاسخ به این پرسش که انجمن در راستای استانداردسازی تولیدات چه اقدامی انجام داده است، گفت: ما از سوی انجمن تمام استانداردهای لازم را به سازمان استاندارد ارائه داده‌ایم و این اقدام در راستای استانداردسازی تولیدات داخلی انجام شده است. انجمن از استانداردسازی استقبال می‌کند تا تولیدکنندگان براساس این استانداردها تولید داشته باشند؛ برای صادرات ما مجبوریم از استانداردها تبعیت کنیم، چراکه این استانداردها، استانداردهای بین‌المللی به‌شمار می‌روند. برای نمونه اسپری که در ساختمان به کار برده می‌شود الزاما باید استاندارد آتش‌زایی را رعایت کرده باشد. همچنین در ارتباط با ضدحریق و عایق بودن این حساسیت استاندارد وجود دارد.
رفیعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم در سطح بین‌المللی پلی‌یورتان صادر کنیم، اظهار کرد: در شرایط فعلی در این صنعت ما در خاورمیانه، خاورنزدیک و آسیای میانه حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم. اما برخی کشورها قوانینی دارند که دست و پای ما را بسته‌اند، برای نمونه ترکیه قوانینی را برای واردات محصول ما وضع کرده که محصول ما گران‌تر تمام شود، اما بطور کلی در زمینه کیفیت، تولیدات ایرانی مشکلی ندارد.

بهرام مواسات دیگر عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران

رسالت انجمن تدوین برنامه بلندمدت برای صنعت است

بهرام مواسات دیگر عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران در پاسخ به این پرسش که با چه انگیزه‌ای عضو هیات‌مدیره انجمن پلی‌یورتان شدید، گفت: قصد داریم نتایجِ به دست آورده و تجربیات خود را به دیگران منتقل کنیم و انجمن بستر مناسبی برای تحقق این مهم است. در انجمن‌ها، شرکت‌های خصوصی حضور دارند که می‌توانند در جهت منافع صنعت گام بردارند.
وی افزود: باوجود انجمن توانسته‌ایم از برخی مسائل تولیدکنندگان که تا پیش از این به نتیجه‌ای برای حل آن نمی‌رسیدیم، با تعامل بهتری عبور کنیم و به اهداف جمعی انجمن پلی‌یورتان دسترسی یابیم. بعد از گذشت بیش از یک سال از فعالیت انجمن، اقدامات خوبی انجام گرفته و همکاران ما در این صنعت با حضور خود در انجمن آن را تقویت کرده‌اند.
مواسات ادامه داد: نمایشگاه با حضور صنعتگران این حوزه به صورت متمرکز برگزار شد که در تعامل بیشتر و صمیمی بین تولیدکنندگان این صنعت بسیار موثر بود. پس از برگزاری نمایشگاه متوجه شدیم که کار جمعی نتایج بسیار بهتری به همراه دارد. سال گذشته ما نتیجه خوبی از در کنار هم بودن گرفتیم. در نمایشگاه‌های خارجی حضور یافتیم و این کار را بطور مداوم انجام دادیم.
وی همچنین با تاکید بر کیفیت محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی عنوان کرد: ما در حوزه خود احساس کمبودی نسبت به رقبای خارجی نداریم.
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران با اشاره به بالندگی این انجمن عنوان کرد: انجمن بسیار بالغی داریم، اعضای انجمن با اینکه رقیب یکدیگر هستند اما در انجمن دغدغه جمعی دارند. همت خود را در مسیر افزایش ظرفیت‌های صنعت پلی‌یورتان قرار داده‌ایم. این صنعت در ایران مهجور مانده درحالیکه امکان افزایش دو برابری ظرفیت‌ها وجود دارد. این صنعت به اندازه‌ای بزرگ است که با یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توان زمینه اشتغال و ارزش‌افزوده بیشتر را ایجاد کرد و هم بالادست و پایین‌دست آن را توسعه داد، چراکه جا برای توسعه دادن این صنعت وجود دارد و ارزش آن را دارد که انجمنی همانند انجمن پلی‌یورتان سبب رشد هرچه بیشتر این صنعت شود.
مواسات همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با دولت نیز تعامل داشته‌اید، گفت: جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و تعاملات اولیه بسیار مثبت بوده است. گرچه در برخی موارد برخی امور در ساز و کار بروکراسی دولتی گیر می‌کند و موجب می‌شود ما به نتیجه دلخواه خود نرسیم. برای نمونه ما سالیان سال است که سعی داریم تعرفه ورود ماده پلی‌یورتان را مشخص کنیم تا آن را از کالای داخلی متمایز سازیم. سختی‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد، برای نمونه اداره گمرک و سازمان استاندارد هر کدام مشکلاتی را مطرح می‌کنند. در ساز و کار دولتی باید به این مشکلات به سرعت پرداخت تا برطرف شوند. با توجه به اینکه توان تولیدکنندگان داخلی به اندازه‌ای است که می‌تواند بازار داخلی را پوشش دهد، از این‌رو لزومی ندارد که واردات داشته باشیم. البته ما همچنان موفق به تغییر تعرفه‌ها برای واردات نشده‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که در این صنعت در آینده به کجا خواهیم رسید، بیان کرد: رسالت انجمن پلی‌یورتان توجه به عرصه تولید است که فضا را باید به گونه‌ای مهیا کرد که روز به روز تولیدات بیشتر، متنوع‌تر و باکیفیت‌تر در کشور به مصرف‌کنندگان عرضه کرد، ولی رسالت اصلی انجمن، برنامه‌ریزی برای صنایع پلی‌یورتان کشور است. برای نمونه باید برنامه‌های ۵ یا ۱۰ ساله در این صنعت تهیه کرد و از طریق اتاق بازرگانی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت این برنامه‌ها را مدون و مصوب کرد. دولت نیز در کنار کسانی که می‌توانند در این حوزه برنامه‌ریزی کنند، قرار بگیرد و در راستای تحقق این برنامه‌ها همکاری داشته باشد. کشورهای دیگر نیز چنین اقداماتی را انجام می‌دهند و در برنامه‌ریزی‌های چهار ساله خود ابتدا از صنعتگران شروع می‌کنند، درحالی‌که دولتمردان ما برنامه‌ریزی‌هایشان به دور از نظر صنعتگران انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر، ارتباط بین اتاق بازرگانی ایران با سیاست‌گذاران دولتی ارتباط کمرنگی است که در نتیجه بهره‌ای حاصل نمی‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران قصد دارد، یک برنامه زیربنایی برای این صنعت طراحی و پیش‌بینی کند تا هر یک از اعضای انجمن بتوانند این فضا را گسترش دهند و در نتیجه صنعت شکل بزرگ‌تری به خود بگیرد و اشتغال‌زایی، تولید و کیفیت بیشتری در صنعت پلی‌یورتان ایجاد شود.

محمد عرب، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران


از واردات به صادرات رسیده‌ایم

محمد عرب، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران درباره اقدامات این انجمن در ۶ ماه گذشته عنوان کرد: صنعت پلی‌یورتان از سال ۱۳۸۶ برای تامین نیاز صنعت کفش در ایران شروع به کار کرد. طی این سال‌ها همکاران ما در این صنعت با تلاش‌های بی‌وقفه سبب رشد آن شدند و از حدود سال ۹۸ این صنعت به صورت سیستمی به رشد قابل توجهی دست یافت.
وی افزود: تا پیش از این، ماهانه حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ کانتینر پلی‌یورتان تنها برای استفاده در صنعت کفش به کشور وارد می‌شد. اما طی این سال‌ها این صنعت داخلی شده است و این حجم از واردات دیگر انجام نمی‌گیرد و حدود دو تا سه کانتینر در موارد خاص وارد می‌شود و در صنایع دیگر صد درصد نیاز به پلی‌یورتان از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود.
عرب با تاکید بر این موضوع که تحقق این مهم تنها به همت تولیدکنندگان داخلی انجام گرفته و این موضوع برای کشور بسیار درخور اهمیت است، گفت: هم‌اکنون قیمت داخلی پلی‌یورتان با قیمت خارجی آن رقابت می‌کند. البته ما با این ادعا که ساخت داخلی داریم، مانع واردات نشده‌ایم.
وی ادامه داد: برنامه ما در انجمن بر این اساس است که تولیدکنندگان داخلی بتوانند کار خود را توسعه دهند که این امر نیازمند حمایت همه‌جانبه است. حمایت دولت نیز در این راستا می‌تواند باشد که اجازه ندهد بازارهای داخلی به رایگان در اختیار واردات قرار بگیرد، بلکه می‌توان بابت صادرات درصدی دریافت کرد تا دولت بتواند آن را برای مردم هزینه کند که تاکنون چنین امری محقق نشده است.
عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران عنوان کرد:‌ درخواست انجمن پلی‌یورتان این است که تعرفه‌هایی، نه برای رقابت بلکه بدین منظور که همگی به این سیستم عادت کنند و محصولات ایرانی باارزش محسوب شود، در نظر بگیرند. به نظر این تقاضا منطقی به‌شمار می‌رود.
عرب با اشاره به این موضوع که مشکلات بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان طی یک سال و نیم گذشته وجود داشته، گفت: ما در انجمن تلاش کرده‌ایم که این مشکلات را برطرف کنیم. اگر به قیمت پلی‌یورتان نگاهی داشته باشید، متوجه خواهید شد که قیمت آن از حدود ۶۹ هزار تومان به حدود ۷۲ هزار تومان رسیده و چندان تفاوت قیمتی را ثبت نکرده است که با ارزش‌افزود بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت محصولات پلی‌یورتان ایران از سایر کشورها بالاتر است، عنوان کرد: من به عنوان یک مصرف‌کننده سابق پلی‌یورتان خارجی عنوان می‌کنم، آن زمانی که واردات داشتیم، شکست در زیره کفش بسیار اتفاق می‌افتاد. اما از زمانی که تولیدات ما داخلی شده است، این مشکل شکست زیره وجود ندارد و به حد صفر رسیده است. بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که کیفیت محصولات ما مطلوب است؛ اگر کیفیت کالای ما مطلوب نبود قادر به صادرات آن به کشورهای همسایه نبودیم و این نقطه قوت ما در این صنعت به شمار می‌رود.
عرب در پاسخ به این پرسش که مواد ایرانی در مقایسه با مواد ایتالیایی‌ چگونه است، گفت: پلی‌یورتان باید براساس استاندارد‌های بین‌المللی تولید شود و ما نمی‌توانیم کیفیت این محصولات را تنزل بدهیم. ما در چندین مرحله محصولات خود را به ایتالیا صادر کردیم اما امروز به دلیل شرایط تحریم‌ها حاضر به خرید از ما نیستند؛ وگرنه از لحاظ کیفیت محصولات ما هیچ مشکلی ندارند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تولید داخلی کفاف نیاز بازار داخلی را می‌دهد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازار داخل به اشباع رسیده است و علاوه بر تامین نیاز بازار داخل قادر به صادرات نیز هستیم. یکی از صنایع مصرف کننده پلی‌یورتان صنعت کفش است که اشباع بازار داخل توسط تولیدکنندگان پلی‌یورتان موجب رشد کارگاه‌های کوچک در آن شد. پیش‌تر واحدهای کوچک قادر به تامین مواد اولیه خود در این زمینه نبودند و باید نیاز خود را از بازار خریداری می‌کردند که به همین دلیل با قیمت‌های گران‌تری آن را تهیه می‌کردند؛ اما از زمانی که تولیدات داخلی بسیار شده است، کارگاه‌های کوچک نیز می‌توانند به‌راحتی مواد اولیه خود را در داخل تهیه کنند.
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران ادامه داد: با وجود فناوری پلی‌یورتان در ایران امروز ما می‌توانیم پایه کارخانه‌های برند کفش را در کشور راه‌اندازی کنیم و آمادگی داریم که ماشین‌سازی، قالب‌سازی، فناوری، مدل‌سازی و طراحی را برایشان انجام بدهیم.
عرب در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان خاطرنشان کرد: برنامه ما در انجمن این است که تمام تولیدکنندگان پلی‌یورتان را دور هم جمع کنیم و در انجمن کارهای علمی و تحقیقاتی انجام بدهیم که برای دنیا قابل قبول باشد تا بتوانند از آن استفاده کنند.

مجید مسکرا از اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران

درصدد رقابت‌پذیر کردن صنعت پلی‌یورتان هستیم

مجید مسکرا یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران گفت: صنعت پلی‌یورتان در دنیا یک صنعت هایتک و پیشرفته به شمار می‌رود و از مزایای این صنعت، صنایع دیگر به خوبی استفاده می‌کنند. در ایران نیز به اهمیت این صنعت پی برده شده است. با وجود اینکه تنها یک سال و نیم از عملکرد انجمن می‌گذرد و تعداد اعضای این انجمن نیز نسبت به سایر انجمن‌ها کمتر است، اما اقدامات در خور توجهی انجام شده و همکاران در انجمن تلاش بسیاری کرده‌اند تا درباره اهمیت این صنعت، فرهنگ‌سازی کنند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا انجمن به اهداف خود نزدیک شده است، گفت: بله، سال گذشته اقدامات خوبی انجام گرفت. با کمک اعضا و هیات‌مدیره، انجمن نخستین نمایشگاه پلی‌یورتان را برگزار کرد. نمایشگاه نتایج خوبی به همراه داشت و توانستیم مذاکرات خوبی در نمایشگاه انجام دهیم. اقدامات لازم برای برگزاری دومین نمایشگاه نیز انجام شده است تا تولیدکنندگان پلی‌یورتان بتوانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.
مسکرا ادامه داد: از انتشار نشریه نیز بسیار راضی هستیم و قصد داریم آن را بطور مستمر منتشر کنیم تا اطلاع‌رسانی خوبی از این صنعت داشته باشیم.
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان در ادامه با تاکید بر یکی از موضوعاتی که انجمن همواره پیگیر آن بوده است، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که انجمن از سال گذشته پیگیر آن بوده، موضوع تعرفه‌های ترجیحی است. معتقدیم صنعت ما این ظرفیت را دارد که به یک صنعت رقابتی در کشور تبدیل شود. خوشبختانه تولیدکنندگان ما در این صنعت با تناژ بالا و تنوع تولید مشغول به کار هستند و کیفیت خوبی دارند.
مسکرا در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت واردات که باوجود تحریم‌ها به اوج خود رسیده، در زمینه تامین برخی مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم و از سویی موضوع انتقال پول بسیار سخت شده است. در این شرایط با وضع تعرفه ترجیحی می‌توان رقابت را منصفانه کرد که تولیدکنندگان مواد اولیه که ظرفیت‌های بسیاری دارند و حتی به سمت صادرات نیز پیش می‌روند، از شرایط بهتری برخوردار باشند؛ بدین معنی که باید بین تولیدکننده داخلی و خارجی تعادلی ایجاد شود که از طریق تعرفه ارز ترجیحی می‌توان این کار را انجام داد.
مسکرا در ادامه افزود: در زمینه واردات باید تفاوت میان مواد فرمول شده با مواد پایه درنظر گرفته و تعرفه‌های آنها به صورت جداگانه تعریف شود. برخی صنایع که مواد اولیه پایه وارد می‌کنند، همان تعرفه مواد فرمول‌شده را پرداخت می‌کنند که در عمل مزیتی برای تولید باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر تامین مواد اولیه‌ وارداتی با مشکل انتقال ارز همراه است، چراکه به دلیل تحریم‌ها ما با محدودیت‌های بانکی روبه‌رو هستیم، بنابراین اگر بخواهیم رقابت‌پذیر باشیم باید برای مواد اولیه‌ای که برای پلی‌یورتان وارد می‌شود، تعرفه ارز ترجیحی تعریف شود تا بتوانیم این رقابت را واقعی کنیم و تولیدکننده داخلی را مورد حمایت قرار دهیم.
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان همچنین درباره صادرات عنوان کرد: قطعا باید در بازارهای جانبی و کشورهای اطراف و همسایه‌ها حضور داشته باشیم. با توجه به مشکلاتی که در منطقه وجود دارد باید بتوانیم از این فضاها استفاده کنیم و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.
مسکرا در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت محصولات ایرانی قابل رقابت با محصولات خارجی است، گفت: من با استدلال ادعا می‌کنم که در زمینه کیفیت مشکلی وجود ندارد و حتی گواهینامه‌های کیفیت محصولات ما در خودرو و سطح کیفی قطعات بسیار متفاوت و همانند صنایع نظامی است.
مسکرا در پایان گفت: باعث افتخار ماست که در انجمن در کنار افرادی هستیم که در سطح علمی و فرهنگی بالایی قرار دارند و با توجه به سطح علمی و فرهنگی این اعضا، آینده خوبی را برای این انجمن هم آرزو دارم و هم پیش‌بینی می‌کنم.

خبرنگار: مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا