اقتصادی

ماجرای گرانی دوباره قیمت بلیت هواپیما

پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما در خردادماه، به نظر می‌رسید صنعت هوایی هم کمی آرام بگیرد، اما مخالفت شرکت‌های هواپیمایی با این نرخ و درخواست برای افزایش بیشتر قیمت و گران‌فروشی آنها، تاکنون ماجرا را کش داده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، نرخ بلیت هواپیما این‌قدر گران شده که از دسترس آنانی هم که توان خرید را داشتند، خارج شده است؛ با این وجود همچنان شرکت‌ها هواپیمایی از نرخ‌های بلیت هواپیما گلایه دارند و با ترفندهای مختلف، به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند. این در حالی است که در اواخر اردیبهشت‌ماه طی خبری اعلام شد که قیمت بلیت هواپیما ۲۹ درصد افزایش یافته است. در همین رابطه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: ستاد تنظیم بازار پس از پیشنهاد شورای عالی هواپیمایی با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده است.

حسین مُذنب، مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

با وجود این ایرلاین‌ها پس از آن اعلام کردند که با این افزایش قیمت موافق نیستند و درخواست افزایش بیشتری داشتند، اما سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاین‌ها را به رعایت سقف قیمتی تعیین‌شده ملزم کرد.

در همین رابطه، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در استدلالی عجیب برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عنوان کرد: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد، برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند. الن با فشار غیرقانونی به قیمت، خیلی از مردمی را که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم.

قیمت بلیت هواپیما در چه صورتی افزایش می‌یابد؟

به نظر می‌رسد این میزان افزایش قیمت، شرکت‌های هواپیمایی را راضی نکرده و بر همین اساس، اکنون صحبت از اضافه شدن ۹ درصد دیگر به قیمت‌های بلیت هواپیما است. اگرچه جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد و مهلت ۱۰ روزه‌ای که به ایرلاین‌ها داده شده، برای اجرای همان افزایش ۲۹ درصدی ستاد تنظیم بازار است.

البته در این میان، محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: طی جلسه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی داشتند، مقرر شد قیمت بلیت هواپیما را تا ۱۰ روز آینده بر اساس همان افزایش ۲۹ درصدی نگه دارند.

وی با بیان این‌که با اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی کشوری، پس از مهلت ۱۰ روزه، ۹ درصد به قیمت بلیت هواپیما اضافه می‌شود، عنوان کرد: افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت در اردیبهشت ماه بر این اساس بود که ۲۰ درصد افزایش قیمت بلیت به همراه ۹ درصد ارزش افزوده اعمال شود، اما حالا با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، ۹ درصد قیمت ارزش افزوده به قیمت بلیت اضافه می‌شود تا بهای بلیت ۲۹ درصد قبلی به همراه ۹ درصد ارزش افزوده گران شود.

بلیت هواپیما چرا غیب شد؟

در این فضا اما برخی از خبرها، از غیب شدن بلیت هواپیما حکایت دارد؛ به طوری که متقاضیان خرید بلیت هواپیما در مراجعه به درگاه‌های فروش بلیت، آژانس‌ها و اپلیکیشن‌ها با این جملات روبه‌رو می‌شدند: «بلیت نیست؛ ظرفیت‌ها تکمیل است.

در همین رابطه، سخنگوی سازمان هواپیمایی‌کشور، دلیل کمبود بلیت را نامتوازن شدن عرضه و تقاضا و کمبود ناوگان اعلام کرد؛ اتفاقی که با ۴دهه تحریم کمرشکن صنعت هوایی کشور رابطه‌ای مستقیم دارد.

بنا بر اظهارات جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، از مجموع ناوگان هواپیماهای مسافری کشور، فقط ۱۷۸ فروند فعال و در حال خدمت‌رسانی هستند و به همین واسطه، در دوره‌های پیک سفر ازجمله آغاز تابستان که تقاضا برای بلیت هواپیما افزایش می‌یابد، متاسفانه کمبود بلیت هواپیما مشهود می‌شود.

البته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم اعتقاد دارد: در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش می‌یابد و مسافرت نسبت به بهار رشد دارد، به‌شدت با کمبود بلیت مواجه خواهیم شد؛ این شرایط ریشه در کاهش نقدینگی ایرلاین‌ها برای تعمیرات به‌ موقع هواپیما و عدم افزایش مناسب قیمت بلیت ناوگان دارد.

مقصود اسعدی‌سامانی در پاسخ به گلایه مردم از عدم امکان دسترسی به بلیت هواپیما، افزود: مزیت حمل‌ و نقل هوایی به دلیل ثبات نرخ بلیت افزایش یافته و تقاضای سفر هوایی بیشتر شده است، این در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی برای تعمیرات هواپیماها، تعداد هواپیماهای بیشتری از گردونه پروازها حذف شده‌اند.

وی ادامه‌داد: در شرایطی که نرخ سفر هوایی از سفر جاده‌ای ارزان‌تر است، کسی که پیش از این با قطار و اتوبوس سفر می‌کرد به دلیل مناسب بودن قیمت و صرفه جویی در زمان به سمت هواپیما می‌رود.

اسعدی‌سامانی بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش می‌یابد و مسافرت نسبت به بهار در سه ماه آینده رشد دارد، به‌شدت با کمبود بلیت مواجه شویم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا