اقتصادی

گران ترین خودروهای تولیدی جهان در سال ۲۰۲۱

در این مطلب گران ترین خودروهای دنیا را به‌اختصار معرفی می‌کنیم که در سال ۲۰۲۱ برندهای شناخته‌شده‌ای مثل فراری، بوگاتی، پاگانی و مکلارن تولید می‌کنند.

روند بازار – برندهای بوگاتی و فراری و مکلارن مشهورترین سازندگان خودروهای میلیون‌دلاری در دنیا هستند. علاوه‌بر‌این‌، کارگاه‌های کوچک و بزرگی در سراسر جهان وجود دارند که خودروهای کلکسیونی با قیمت بیش از یک‌میلیون دلار تولید می‌کنند. همچنین، شرکت‌های تیونینگ مدل‌های سفارشی با تزیینات خاص و شرایط فنی ویژه دارند که ممکن است بسیار گران‌قیمت و مطابق سلیقه افراد متمول عرضه شوند.

پیش از آغاز قرن بیست‌ویکم، خودروهای میلیون‌دلاری به نمونه‌های کلاسیک با قدمت تاریخی محدود بود؛ اما از سال ۲۰۱۰ و ظهور بوگاتی ویرون و بهبود اوضاع اقتصادی در کشورهای صنعتی شرایط تغییر کرد. هزینه‌های طراحی و تولید ویرون بسیار زیاد بود و از همان ابتدا، مشخص شد محصول نهایی برای شرکت سازنده سودآوری نخواهد داشت. بسیاری از مسئولان فولکس واگن، خصوصا فردیناند پیچ (Ferdinand Piëch)، مدیرعامل این گروه، تولید نمونه جاده‌ای از ویرون را به‌دلیل ارزش تبلیغاتی و اهمیت رسیدن به فناوری‌های عالی اجرا کردند. ظهور بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ به خودروسازان دنیا ثابت کرد ثروتمندان پرشماری حاضرند مدل‌های صفرکیلومتر مجهز به امکانات لوکس و پیشرانه‌های پرقدرت را بخرند.

اخبار مرتبط

در این مطلب، تعدادی از گران ترین خودروهای دنیا را معرفی کرده‌ایم که سال ۲۰۲۱ تولید می‌شوند. گفتنی است بسیاری از مدل‌های تیونینگ‌شده و تک‌نمونه سفارشی و ابرخودروهای در حال ساخت مثل هنسی نوم F5 با هدف جلوگیری از زیاده‌گویی در مقاله حاضر بررسی نشده‌اند.

گران ترین ماشین های ۲۰۲۱

  1. پاگانی هوایرا (Pagani Huayra)
  2. مکلارن الوا (McLaren Elva‎)
  3. مکلارن اسپیدتیل (McLaren Speedtail)
  4. بنتلی بکلار (Bentley Mulliner Bacalar)
  5. فراری مونزا (Ferrari Monza)
  6. پینین فارینا باتیستا (Pininfarina Battista)
  7. مرسدس AMG پروژه یک (Mercedes-AMG Project One)
  8. استون مارتین والکری (Aston Martin Valkyrie)
  9. بوگاتی بولید (Bugatti Bolide)
  10. بوگاتی شیرون پیور اسپرت (Bugatti Chiron Pur Sport)
  11. لامبورگینی سیان (Lamborghini Sian)
  12. ریمک نورا (Rimac Nevera)

پاگانی هوایرا (Pagani Huayra)

خودروسازی پاگانی با معرفی زوندا در سال ۱۹۹۹ شروعی طوفانی داشت. این برند با استفاده از پیشرانه‌های ساخت مرسدس AMG، مفهومی تازه برای ابرخودروهای مدرن تعریف کرد و قبل از بوگاتی ویرون به شهرت رسید. زوندا تا سال ۲۰۱۷ در خط‌تولید پاگانی باقی ماند تا نوبت به دومین محصول شرکت سازنده برسد.

Pagani Huayra BC

هوایرا از سال ۲۰۱۸ تا امروز با نسخه‌های مختلف تولید شده است. این ابرخودرو به پیشرانه ۶ لیتر ۱۲ سیلندر تویین‌توربوشارژ مرسدس AMG مجهز است و در مدل‌های مختلف، بین ۷۳۰ تا ۸۳۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. تیراژ نهایی پاگانی هوایرا مشخص نیست و تا امروز، ۲۶۰ دستگاه عرضه داشته است.

تمامی انواع هوایرا از جعبه‌دنده هفت‌سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی برخوردار هستند و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت آن‌ها بین ۲٫۲ تا ۲٫۸ ثانیه است. آستانه قیمت پاگانی هوایرا درصورت ثبت‌نام و دریافت از شرکت سازنده، ۱٫۴ میلیون دلار است؛ اما نسخه‌های ویژه مثل هوایرا BC رودستر ۳٫۴ میلیون دلار قیمت دارند.

مکلارن الوا (McLaren Elva‎)

خودروسازی مکلارن به‌اندازه فراری و لامبورگینی قدیمی نیست؛ اما سابقه‌ای درخشان در مسابقات فرمول یک دارد و برای کلکسیونرها جذاب است. محصولات این برند انگلیسی عموما در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار هستند؛ اما گاهی اوقات مدل‌های تولید‌محدود این شرکت با قیمت بیش از یک‌میلیون دلار نیز عرضه می‌شوند.

 McLaren Elva 2020

الوا یکی از محصولات کلکسیونی جدید مکلارن است که مشابه فراری مونزا و استون مارتین اسپیدستر، بدون سقف و شیشه جلو راننده رونمایی شد. الوا به پیشرانه چهار لیتر تویین توربوشارژ V8 مجهز است که ۸۰۴ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. زمان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت این خودرو ۲٫۸ ثانیه است. تنها ۲۴۹ دستگاه مکلارن الوا با قیمت ۱٫۷ میلیون دلار تولید خواهد شد. خریداران این مدل از سال ۲۰۲۱ می‌توانند شیشه جلو برای الوا سفارش دهند.

مکلارن اسپیدتیل (McLaren Speedtail)

جدیدترین ابرخودرو مکلارن، F1، مدل ۱۹۹۲ را یادآوری می‌کند، با این تفاوت که لوکس‌تر و بسیار راحت‌تر است. این مدل دو‌در و سه صندلی دارد تا راننده در وسط باشد. اسپیدتیل ابرخودرویی هیبریدی با مجموع قدرت ۱۰۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۱۵۰ نیوتن‌متر است.

McLaren Speedtail

اسپیدتیل ۱۲٫۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۴۰۲ کیلومتربرساعت است. این خودرو در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و خیلی زود تمامی ۱۰۶ دستگاه تیراژ تولیدش را با قیمتی درحدود ۲٫۲ میلیون دلار پیش‌فروش کرد.

بنتلی بکلار (Bentley Mulliner Bacalar)

پرداخت مبلغ میلیون‌دلاری برای محصولی از بنتلی بسیار نادر است. این برند اصیل بریتانیایی سال ۲۰۱۹ مدل ویژه به نام بکلار (Bacalar) را رونمایی کرد که براساس کانتیننتال ساخته شده بود و ۱٫۹ میلیون دلار قیمت داشت. بکلار به پیشرانه پرچم‌دار بنتلی مجهز است. برخی از ویژگی‌های این خودرو عبارت‌اند از: ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، موتور شش لیتری W12، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۳٫۵ ثانیه و نهایت سرعت ۳۲۲ کیلومتربرساعت.

Bentley Mulliner Bacalar

تنها ۱۹ دستگاه بکلار به سفارش مشتریان خاص با تزیینات ویژه در استودیو مولینر بنتلی تولید و تحویل داده خواهد شد. تعداد زیادی از این خودروها در کلکسیون‌های شخصی هنوز صفرکیلومتر هستند.

فراری مونزا (Ferrari Monza)

برخلاف رقبا، فراری توجه ویژه‌ای به خودروهای میلیون دلاری نمی‌کند. این برند به‌ندرت تک‌نمونه‌های سفارشی برای مشتریان خاصش می‌سازد و به ساخت مدلی ویژه و متفاوت از دیگر محصولات علاقه‌ای نشان نمی‌دهد.

مونزا یکی از معدود پروژه‌های فراری در سال‌های اخیر است که با تیراژ بیش از یک دستگاه و قیمت نهایی نزدیک به دومیلیون دلار تولید شد. این سوپراسپرت با بدنه الهام‌گرفته از فراری تستاروسا مدل ۱۹۵۷، فاقد شیشه جلو است و در دو مدل به‌صورت تک یا دو صندلی (SP1 و SP2) عرضه می‌شود.

نمای سه چهارم خودرو اسپیدستر فراری مونزا / Ferrari Monza SP1 نقره ای رنگ

پیشرانه مونزا ۶٫۵ لیتر دوازده سیلندر تنفس‌طبیعی از سری F140 فراری است که ۸۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. وزن خالص مونزا ۱۵۰۰ کیلوگرم و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعتش ۲٫۹ ثانیه و نهایت سرعت آن ۳۰۰ کیلومتر‌برساعت است. قیمت و تیراژ تولید فراری مونزا دقیقا مشخص نیست؛ ولی براساس شنیده‌های غیررسمی، خریداران فعلی مونزا حدود ۱٫۷ میلیون دلار برای آن پرداخته‌اند.

پینین فارینا باتیستا (Pininfarina Battista)

شرکت پینین فارینا استودیو طراحی خودرویی است که از سال ۱۹۳۰ فعالیت می‌کند و سابقه درخشانی در این زمینه دارد. امروزه، مجموعه‌ی پینین فارینا تحت مالکیت گروه صنعتی ماهیندار هندوستان است و علاوه‌بر دفتر اصلی در تورین ایتالیا، مرکزی اداری و مهندسی در مونیخ آلمان دارد.

Pininfarina Battista

ابرخودرو باتیستا تمام‌برقی است و از چهار موتور الکتریکی ۱۹۰۰ اسب‌بخار می‌گیرد و ۲۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو از باتری‌های ساخت ریمک، انرژی لازم برای حرکت تا شعاع ۴۵۰ کیلومتر  می‌گیرد. پینین فارینا باتیستا در کشور کرواسی و با همکاریِ ریمک مونتاژ می‌شود.

باتیستا دو ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد و برای رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت دوازده ثانیه زمان لازم دارد. نام این خودرو از بنیان‌گذار شرکت پینین فارینا (Batista Farina) گرفته شده است. تعداد ۱۵۰ دستگاه باتیستا به قیمت ۲٫۵ میلیون دلار تولید خواهد شد.

مرسدس AMG پروژه یک (Mercedes-AMG Project One)

تنها ابرخودرو جاده‌ای مرسدس بنز در قرن بیست‌ویکم، هنوز به تولید نهایی و مرحله تحویل مشتری نرسیده است. این محصول سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و همچنان تأکید زیادی بر پیشرانه و تجهیزات فنی مشابه خودرو فرمول یک مرسدس AMG دارد؛ به‌همین‌دلیل، با مشکلاتی در تولید رو‌به‌رو است. مهندسان شرکت سازنده قول داده‌اند پروژه یک (Project One) امسال به دست تعدادی از خریداران برسد.

Mercedes-Benz AMG Project ONE

ابرخودرو هیبریدی مرسدس AMG حدود ۱۲۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و از موتورهای برقی روی چرخ‌های جلو استفاده می‌کند تا ضمن بهره‌گیری از سیستم دودیفرانسیل، در زمانی حدود ۲٫۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد.

قوای محرک پروژه یک ترکیبی از پیشرانه توربوشارژ شش سیلندر ۱٫۶ لیتری با چهار موتور برقی است که هرکدام ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت دارند. قرار است تعداد ۲۷۵ دستگاه از مرسدس AMG پروژه یک با قیمت ۲٫۷۲ میلیون دلار تولید شود.

استون مارتین والکری (Aston Martin Valkyrie)

شرایط تولید برای ابرخودرو استون مارتین مشابه مرسدس AMG پروژه یک است. والکری نیز سال ۲۰۱۷ با هدف ساخت خودرویی نزدیک به مدل‌های فرمول یک معرفی شد؛ اما تحویل آن به مشتری تا سال ۲۰۲۱ به تأخیر افتاد.

Aston Martin Valkyrieگران ترین خودروهای جهان

آمار فنی استون مارتین والکری با گذشت پنج سال از رونمایی هنوز شگفت‌انگیز است. قدرت ۱۱۶۰ اسب‌بخار حاصل از پیشرانه تنفس‌طبیعی ۶٫۵ لیتر دوازده سیلندر و یک موتور برقی، وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم و سیستم انتقال نیروی دیفرانسیل عقب، والکری را به ابرخودرویی مدرن با عملکرد کلاسیک مشابه مدل‌های مسابقه‌ای تبدیل کرده است.

قیمت نهایی استون مارتین والکری حدود ۳ میلیون دلار و تیراژ تولیدش ۱۵۰ دستگاه تعیین شده است؛ البته درصورت کسب موفقیت تجاری با نسخه بدون سقف، افزایش تولید خواهد داشت.

بوگاتی بولید (Bugatti Bolide)

بولید یکی از محصولات جدید بوگاتی است که ازنظر فنی و ظاهری، تفاوت‌هایی با شیرون دارد. این محصول ابرخودرویی مخصوص پیست به‌شمار می‌آید که نسبت وزن به قدرتش ۰٫۶۷ کیلوگرم بر اسب‌بخار است. این خودرو ۱۲۴۰ کیلوگرم وزن و ۱۸۲۵ اسب‌بخار قدرت دارد و در ۲٫۱۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد.

Bugatti Bolide بوگاتی بولاید

بوگاتی بولید به پیشرانه هشت لیتر W16 مجهز است که پیش‌تر روی چنتودیه‌چی (Centodieci) و شیرون سوپراسپرت +۳۰۰ نصب شده بود. این موتور با بنزین مخصوص مسابقات و اکتان ۱۱۰، حدود ۱۸۲۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بیشترین قدرت در هفت‌هزار دور و نهایت گشتاور از دوهزار دوربردقیقه فراهم می‌شود.

مهندسان بوگاتی ادعا می‌کنند بولید می‌تواند حدود ۷٫۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت سیصد کیلومتربرساعت برسد سرعت‌گیری صفر تا چهارصد کیلومتربرساعت ۱۲ ثانیه فراهم کند. تیراژ تولید بوگاتی بولید هنوز اعلام نشده است؛ اما احتمالا ۵ تا ۱۰ دستگاه خواهد بود. قیمت این ابرخودرو سه تا چهار میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بوگاتی شیرون پیور اسپرت و سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس 

تولید نسخه‌های مختلف بوگاتی شیرون سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد یافت. امسال، مدل ویژه‌ای با نام پیور اسپرت (Bugatti Chiron Pur Sport) معرفی شده است که ازنظر فنی، تفاوت خاصی با نمونه اصلی ندارد.

بوگاتی شیرون پیور اسپرت از همان پیشرانه مشهور هشت لیتر W16 با چهار توربوشارژر بهره می‌برد و ۱۵۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این ابرخودرو از اصلاحات آیرودینامیک و تزیینات ویژه با یک بال عقب اختصاصی برخوردار است و قیمتی درحدود ۳٫۶ میلیون دلار دارد.

chiron Pur Sport بوگاتی شیرون پیور اسپرت

مدل ۳۰۰ پلاس شیرون هم بدنه‌ای متفاوت از نسخه استاندارد دارد. این مدل اولین خودرو جهان با نهایت سرعت ۳۰۰ مایل‌برساعت (۴۸۳ کیلومتربرساعت) بود؛ اما سرعت نمونه‌های تجاری برای فروش به ۲۷۷ مایل‌برساعت (۴۴۶ کیلومتربرساعت) محدود خواهد شد. قیمت بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰+ تقریبا ۳٫۹ میلیون دلار است.

لامبورگینی سیان (Lamborghini Sian)

جدیدترین محصول لامبورگینی در کلاس قیمتی بیش از یک‌ میلیون دلار سیان نام دارد. این محصول سبک‌بدنه و طراحی جدیدتری درمقایسه‌با دیگر تولیدات شرکت سازنده دارد و از فناوری‌های مدرن لامبورگینی برای خودروهای آینده بهره می‌برد.

Lamborghini Sian Roadster / لامبورگینی سیان رودستر نمای جلو

سیان، تنها محصول تاریخ لامبورگینی است که از پیشرانه هیبرید برقی و بنزینی با ترکیب پیشرانه تنفس‌طبیعی دوازده سیلندر و یک موتور برقی بهره می‌برد. قدرت این خودرو ۸۰۸ اسب‌بخار است و ۲٫۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد.

تیراژ تولید لامبورگینی سیان به ۶۳ دستگاه محدود خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، عدد ۶۳ روی بال عقب خودرو نوشته شده است. قیمت نهایی این خودرو ۳٫۶ میلون دلار برآورد می‌شود.

ریمک نورا (Rimac Nevera)

شرکت دانش بنیان ریمک در کشور کرواسی یکی از برندهای تازه‌تأسیس و تاریخ‌ساز در صنعت ابرخودروهای برقی است. محصول جدید ریمک نورا (Nevera) نام دارد.

ابرخودرو برقی ریمک نوارا Rimac Nevera

مهم‌ترین مشخصات فنی نورا ۱۹۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور حاصل از چهار موتور الکتریکی روی هر چرخ است که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌بر‌ساعت ۱٫۹۷ ثانیه را فراهم می‌کند. وزن خالص ریمک نورا ۲۱۵۰ کیلوگرم و تقسیم وزن آن ۴۸ به ۵۲ درصد است.

مجموع ظرفیت باتری‌های این خودرو ۱۲۰ کیلووات‌ساعت است که انرژی لازم برای رانندگی در مسیری به طول ۵۵۰ کیلومتر را ذخیره می‌کنند. شرکت ریمک، تنها ۱۵۰ دستگاه نورا با قیمتی حدود ۲٫۵ میلیون دلار تولید خواهد کرد.

کونیگزگ رگرا و یسکو و جمرا

کونیگزگ در سال جاری، دو محصول مشهور خود، رگرا و یسکو را تولید می‌کند. ابرخودرو جدید این برند سوئدی به نام جمرا با قابلیت حمل چهار سرنشین نیز، احتمالا اواخر سال به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

کونیگزگ رگرا، قوی‌ترین خودرو پلاگین هیبرید جهان در زمان رونمایی سال ۲۰۱۶ بود. این مدل، یک پیشرانه بنزینی توئین‌توربوشارژ ۵ لیتر دارد که همراه سه موتور برقی، مجموع قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. کونیگزگ رگرا با نهایت سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۲٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. آستانه قیمت این ابرخودرو، ۱٫۹ میلیون دلار است و به‌زودی با اتمام ظرفیت تولید ۸۰ دستگاه مواجه خواه شد.

Koenigsegg Jesko /کونیگزگ یسکو

کونیگزگ یسکو، دیگر محصول شرکت سازنده با مشخصات فنی مشابه رگرا است. یسکو در دو نسخه با قدرت ۱۲۸۰ و ۱۶۰۰ اسب بخار عرضه می‌شود و آستانه قیمت سه میلیون دلار دارد. این مدل، می‌تواند به نهایت سرعت ۴۸۰ کیلومتربرساعت برسد و از نظر آیرودینامیک، برتری‌هایی نسبت به رگرا فراهم کند.

جمرا (Jemera) سریع‌ترین خودرو چهار صندلی دنیا محسوب می‌شود. این ابرخودرو نه‌تنها به‌عنوان نخستین محصول چهارنفره در تاریخ کونیگزگ بی‌سابقه است؛ بلکه برای اولین‌بار از پیشرانه‌ی سه سیلندر نیز استفاده می‌کند. محصول انقلابی کونیگزگ از پیشرانه‌ی سه سیلندر توئین‌توربوشارژ دولیتری همراه‌با سه موتور برقی نیرو می‌گیرد. یکی از موتورهای برقی روی محور جلو و دو عدد متصل به هر‌کدام از چرخ‌های عقب هستند. مجموع قدرت جمرا به ۱۷۰۰ اسب‌بخار و نهایت گشتاورش به ۳۵۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این مشخصات باورنکردنی سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۱/۹ ثانیه‌ و نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کنند. 

قیمت نهایی کونیگزگ جمرا هنوز مشخص نیست؛ اما می‌توان اطمینان داشت بیش از دو میلیون دلار باشد. ۳۵۰ دستگاه از این ابرخودرو تولید خواهد شد.

منبع:زومیت

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا