اقتصادی

مشکل پرداخت نشدن وام مسکن روستایی چیست؟

به گفته رئیس بنیاد مسکن، برخی مسئولان، با اعطای یارانه ۱۳ درصدی به وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مخالفت می‌کنند و معتقدند این مبلغ، بار مالی به دولت وارد می‌کند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، اواخر آبان سال گذشته، رئیس جمهور افزایش تسهیلات مسکن روستایی را ابلاغ کرد. مبلغ وام مسکن روستایی ۱۰۰ میلیون تومان بود که با درخواست بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت و نوسازی مسکن روستایی و موافقت رئیس جمهور مبلغ وام به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن، در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، گفت: سود وام ۲۰۰میلیونی مسکن، ۵ درصد است و مابه‌التفاوت سود (سود بانکی ۱۸ درصد) یعنی حدود ۱۳ درصد آن را دولت به‌صورت یارانه خواهد پرداخت.

براساس گزارش بانک مرکزی، از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته، تعداد ۳۰ هزار و ۱۷۲ فقره وام مسکن روستایی پرداخت شده است.

بانک مرکزی نیز موضوع افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن روستای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. اما برای پرداخت وام نیاز هست که ضمانتنامه لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تسهیلات به صورت یارانه‌ای و با تضمین دولت داده شود.

رئیس بنیاد مسکن در خصوص مشکلات تسهیلات وام مسکن روستایی می‌گوید: برخی مسئولان، با اعطای یارانه ۱۳ درصدی به وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مخالفت می‌کنند و معتقدند این مبلغ، بار مالی به دولت وارد می‌کند.

به گفته نیکزاد، در حال حاضر وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی به متقاضیان اعطا می‌شود. البته ارائه وام مسکن به‌صورت یکجا نیست و در پنج مرحله با توجه به پیشرفت ساخت ارائه می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور بر پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تأکید دارد، مشکلات پرداخت این وام بزودی حل و وام به متقاضیان اعطا می‌شود.

مسأله‌ای که رئیس بنیاد مسکن از آن به عنوان مشکل پرداخت وام مسکن روستایی اعلام کرده است در حقیقت عدم ارسال نامه این سازمان با محوریت تضمین اصل و سود ما‌به‌التفاوت نرخ اعلام شده ۵ درصد با نرخ شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا