اقتصادی

گزارش پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم

پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در تاریخ اول تا چهارم بهمن ماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم برگزار شد. این نمایشگاه تخصصی یکی از بهترین‌ نمایشگاه‌های داخلی است که در چند سال اخیر گوی سبقت را از نمایشگاه‌های سایر استان‌ها حتی تهران ربوده است. حضور فعال مشارکت‌کنندگان و همچنین عقد قراردادهای تجاری از مزیت‌های مهم این نمایشگاه به شمار می‌رود.
سه هزار و پانصد متر فضای مفید به ۱۲۳ شرکت اختصاص داده شده بود و پنج شرکت هم به صورت کانتر در نمایشگاه حضور داشتند.
در نمایشگاه تخصصی کفش و صندل استان قم که با هدف رشد و توسعه صنعت کفش و صادرات استان قم و همچنین معرفی تولیدکنندگان فعال در صنعت برپا شده بود، نیمی از شرکت‌کنندگان از استان قم و نیمی دیگر از استان‌های مشهد، تهران، تبریز، همدان، قزوین، کرج و کرمانشاه حضور داشتند. برای بازدید از نمایشگاه ۱۸۰ میهمان خارجی از ۲۸ کشور مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، گرجستان، ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، عمان، لیبی، کنیا، اوکراین، ترکمنستان، سودان به صورت ویژه همراه با دو روز اقامت رایگان در قم دعوت شده بودند.
اول بهمن ماه نمایشگاه با حضور حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و بهرام سرمست استاندار قم افتتاح گردید.

مجتبی ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی اختصاصی با روند بازار گفت: این نمایشگاه یکی از بهترین‌ها بود. نظم، انضباط، هماهنگی و رضایتمندی بین برگزارکنندگان و غرفه‌داران برقرار بود. کار بی‌بدیلی انجام شد و نمایشگاه صنعت کفش یکی از نمایشگاه‌های خوب استان است که باید حمایت شود. در مورد کمبود جا ما مقصر هستیم و باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم و فضای بزرگتری را به نمایشگاه اختصاص دهیم.
وی عشق و علاقه اعضای صنعت کفش قم را دلیل پیشرفت این صنعت در استان قم می‌داند و می‌افزاید: مواقع بسیاری اتفاق افتاده که این صنف رو به نابودی رفته ولی اعضای آن با چنگ و دندان آن را حفظ کرده‌اند و در بدترین وضعیت هم نگذاشته‌اند که این صنعت زمین بخورد. نکته بعدی وحدت و هماهنگی که بین این صنف در استان قم وجود دارد در جای دیگری وجود ندارد. مسئولین استان هم از صنعت کفش خوب حمایت می‌کنند چون می‌خواهیم این صنعت رشد کند. صنعت کفش و فرش هم به اشتغالزایی کمک می‌کند و هم صادرات برای ارزآوری دارد. در حال حاضر بخش مهمی از اشتغال خانگی ما در این دو حرفه است. مهمترین مسئله برای این صنعت سیاستگذاری است و سیاستگذاری در خصوص صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تولیدکننده باید مطمئن باشد که در طول زمان مشخص، قوانین ثبات دارند تا بتواند برنامه‌ریزی کند. اگر مباحث بیمه، ثبت سفارش، سیاست‌های بانک مرکزی و…. ثبات نداشته باشند تولیدکننده نمی‌تواند صادرات داشته باشد و مشکلات زیادی برایش فراهم می‌شود.
محمود سیرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت قم نیز گفت: ما ۲۵۴ واحد مجوز دار معتبر در استان قم داریم که در زمینه تولید انواع کفش، دمپایی و زیره کفش فعالیت می‌کنند. صنعت کفش استان قم اولین صنعتی بود که خوشه صنعتی را شکل داد و به نتیجه رسید و در مرحله اجرا است. انجمن کفش استان قم یکی از انجمن‌های موفق در سطح استان است. همدلی و همکاری بین اعضای هیات مدیره وجود دارد. همیشه با برنامه پیش رفته‌اند و به دنبال رانت و تسهیلات دولتی نبوده‌اند و با همت و تلاش خودشان کارها را پیش برده‌اند.
در استان قم حدود ۲۲۲۵ صنعت معتبر وجود دارد و ما رتبه دوازدهم را در کشور داریم. کفش یکی از صنایع اصلی ما است که شاید از لحاظ تعداد تولیدی زیاد نباشند اما بسیار تاثیرگذار هستند. هر واحد تولیدکننده کفش حداقل برای ۱۵ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی دارد و این عدد قابل توجهی است. علاوه بر آن با رونق این صنعت، صنایع پیشین ما مثل صنعت گرانول، دی.او.‌پی و پی.‌وی.‌سی هم فعال می‌شود و رونق می‌گیرد.
انجمن کفش و دمپایی ما بهترین انجمن در بحث ارتباط موثر بخش خصوصی با دولت است و در همه امور حضوری فعال دارد. این نمایشگاه هم برای استان قم افتخار بزرگی است و هم نمایشگاه بی‌نظیری است برای صنعت و یک نمایشگاه الگو است.
سید مجتبی فرهادی قمی رئیس اتاق بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در مورد اهمیت صنعت کفش در استان قم گفت: ما حدود ۲۵۰۰ واحد صنعتی داریم که بیش از ۱۰ درصد از آنها تولیدکننده کفش ماشینی هستند. کفش سومین کالای صادراتی استان است. طبق آمار مستند در نه ماهه امسال بیش از ۲۰ میلیون دلار صادرات ثبت شده داریم ولی آمار ما بیش از ۵۰ میلیون دلار است که از طریق گمرکات دیگر یا همراه با کالاهای دیگر صورت گرفته است.
وی در مورد دلایل موفقیت صنعت کفش استان قم گفت: بخش خصوصی و دولتی استان خیلی با هم در تضاد نیستند و آنجایی که با هم همکاری می‌کنند رشد و توسعه خودش را نشان می‌دهد. در مورد کفش این اتفاق افتاده است. ما سه مجموعه خصوصی در زمینه کفش داریم. انجمن کفش ماشینی، اتحادیه صادرکنندگان کفش و اتاق بازرگانی که همکاری آنها باعث ایجاد این رونق شده است.
بیست سال پیش تعداد قالب کفش و تنوع محصول محدود بود ولی در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار تنوع مدل داریم و آن هم به دلیل رقابت بخش خصوصی و حضور در بازارهای بین‌المللی است.
وی در مورد همکاری اتاق بازرگانی در برگزاری نمایشگاه گفت: حدود سه ماه قبل برنامه‌ریزی اجرایی نمایشگاه آغاز شد و ما هم از تجار ۲۸ کشور دعوت کردیم و هم از سفرای کشورها به صورت رسمی دعوت کردیم. این نمایشگاه کاملا توسط بخش خصوصی برگزار شده است و بخش دولتی هیچگونه دخالتی نداشته است. البته مجوزها را ما صادر کردیم اما طراحی و اجرا با بخش خصوصی بوده است. امیدوارم سال آینده فضای بزرگ‌تری را به نمایشگاه اختصاص دهیم.

پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم
افتتاح نمایشگاه تخصصی کفش توسط استاندار
پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم
بازدیدمجتبی ذوالنور نماینده قم از نمایشگاه
پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم
رئیس اتحادیه اصفهان و هیات همراه
پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم
قائم مقام اتحادیه کفش ماشینی و کفش اصفهان به همراه تجار عراقی در نمایشگاه
پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم
بازدید استاندار قم از غرفه ماشین سازی اسدی
پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا