سیاسی

بازارها گوش به زنگ باشند / رئیسی چه می‌خواهد بگوید؟

قرار است رئیس جمهور دوشنبه ۲۶ مهرماه در یک گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم صحبت کند. صحبت‌های او در آستانه بالا گرفتن بحث مذاکرات هسته‌ای، این سوال را ایجاد کرده که آیا ابراهیم رئیسی می‌خواهد در مورد موضوع مشخصی صحبت کند؟

به گزارش روند بازار، آنگونه که تاکنون اعلام شده قرار است موضوع گفتگوی زنده تلویزیونی ابراهیم رئیسی، درباره مسائل و موضوعات مهم کشور و برنامه‌های دولت سیزدهم برای حل مشکلات مردم باشد. اما رئیسی فردا شب چه خواهد گفت؟

مذاکرات هسته‌ای چه می‌شود؟

اولین موضوعی که انتظار می‌رود در این گفتگوی تلویزیونی به آن پرداخته شود، ماجرای مذاکرات هسته‌ای است. آنگونه که مقامات ایرانی گفته‌اند ایران به زودی به میز مذاکرات باز می‌گردد. از طرف دیگر دو رسانه خارجی هم اعلام کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای تا قبل از پایان اکتبر آغاز می‌شود.

با این حساب، ممکن است مذاکرات قبل از ۱۰ آبان ماه برگزار شود. براین اساس انتظار می‌رود که رئیسی در سخنان فردا شب خود به مساله مذاکرات هسته‌ای و رویکرد ایران اشاره کند.

اگرچه تجربیات قبلی نشان داده که ابراهیم رئیسی، درباره مذاکرات هسته‌ای کمتر صحبت می‌کند و بیشتر بر حل مشکلات با تکیه بر توان و امکانات داخل تاکید می‌کند.

بر این اساس اگر سخنان رئیسی و نگاه او به مذاکرات هسته‌ای مانند چند ماه قبل باشد، ممکن است او سیگنال مثبتی به بازارها ندهد.

رونمایی از جزئیات طرح مسکن؟

اما گفته شده که رئیسی قرار است درباره مشکلات و راهکارهای دولتش صحبت کند. رئیسی در آخرین سفر استانی خود به چند مساله اشاره کرده بود که محور آنها درباره ایجاد اشتغال بود. انتظار می‌رود او فردا شب هم درباره اشتغال صحبت کند و راهکارهای دولتش برای اشتغال را مطرح کند.

اما موضوع دیگری که قطعا رئیسی درباره آن صحبت خواهد کرد، ماجرای مسکن است. طرح جهش مسکن رئیسی، از جمله‌ وعده‌های انتخاباتی اوست که اتفاقا از نخستین روزهای آغاز به کار دولت رئیسی پیگیری شده و قرار بود هفته جاری سامانه ثبت نام مسکن رئیسی راه‌اندازی و بازگشایی شود. احتمالا او در این سخنان درباره این طرح صحبت خواهد کرد.

کسری بودجه، افزایش نقدینگی و تورم هم از دیگر محورهایی است که احتمالا رئیسی به آنها می‌پردازد. احتمالا او در این سخنان وعده کاهش تورم را مطرح خواهد کرد.

انتشار اوراق و بورس

اما نکته مهم دیگری که ممکن است اعلام شود تاکید رئیسی بر ماجرای انتشار اوراق دولتی است. نکته‌ای که در هفته گذشته باعث افت شاخص کل شد و بسیاری عنوان کردند این سیگنال منفی دولت رئیسی به بورس بوده است.

حالا در حالی که شاخص اندکی رشد کرده، طرح مجدد این مساله می‌تواند برای بورس نگران‌کننده باشد.

از طرف دیگر، موعد تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ است. ممکن است در این گفتگوی زنده تلویزیونی مواردی مانند افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ و نحوه جبران هزینه‌های بالای خانوارها مطرح شود.

همچنین ممکن است رئیسی با اشاره به بودجه، یکی از راه‌های کاهش کسری بودجه را افزایش قیمت حامل‌های انرژی صنایع بداند. اشاره او به این موارد هم سیگنال مهمی برای بازارها محسوب می‌شود.

چون بسیاری از کارشناسان می‌گویند سهامداران منتظر انتشار بودجه هستند تا بدانند آیا دولت تصمیم خاصی درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ گرفته یا نه. اعلام نظر رئیسی درباره بودجه می‌تواند سیگنال‌های مثبت یا منفی به بازار سرمایه بدهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا