سیاسی

گفتگوی آمریکا و اسرائیل درباره ایران و مذاکرات وین

کاخ سفید اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا که به سرزمین های اشغالی سفر کرده است، با ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی درباره ایران و مذاکرات وین بحث و گفت و گو کرد.

به گزارش روند بازار، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن در بحبوبه مذاکرات میان ایران و ۱+۴ به سرزمین های اشغالی و کرانه باختری رود اردن سفر کرده است و برت مک گورک معاون دستیار رئیس جمهوری و هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا و یل لمپرت، دستیار موقت وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک او را در این سفر که با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو کرده است، همراهی کرده اند.

کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه مشترک گروه مشورتی راهبردی آمریکا و رژیم اسرائیل در تدام اتهام پراکنی ها و هراس افکنی ها علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد دو طرف در مورد لزوم مقابله با تمام جنبه های تهدید نشات گرفته از ایران از جمله برنامه هسته ای، فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه و حمایت از گروه های نیابتی تروریستی گفتگو کردند.

در این بیانیه بدون اشاره به وجود زرادخانه های هسته ای آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز نقض برجام و بدعهدی آمریکا در عمل به تعهداتش ذیل این توافق بین المللی ادعا شده است که جیک سالیوان و ایال هولاتا توافق کردند که برنامه هسته ای ایران که به سرعت در حال پیشرفت است، تهدیدی جدی برای منطقه و صلح و امنیت بین المللی محسوب می شود.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، سالیوان به هیأت اسرائیلی در خصوص تحولات اخیر در مذاکرات وین توضیح داد و دو طرف در مورد مسیر پیش رو تبادل نظر کردند.

در این بیانیه با تکرار فضاسازی های غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ادعا شده است که مقامات آمریکایی و اسرائیلی تاکید کردند که در عزم خود برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای همسو هستند.

بر اساس این بیانیه مشترک، سالیوان وهولاتا توافق کردند که در سال آینده (۲۰۲۲) به گفت‌وگوی نزدیک خود در مورد همه موضوعات امنیت منطقه‌ای ادامه خواهند داد.
مشاور امنیت ملی بایدن همچنین بر تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به امنیت و توانایی رژیم اسرائیل در دفاع از خود و بر اهمیت تداوم و گسترش همکاری های دوجانبه در خصوص چالش ها و فرصت های موجود در منطقه خاورمیانه، از جمله گسترش و تقویت توافقنامه سازش تاکید کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه دسامبر در اوریشلم با ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرئیل دیدار و گفت و گو کرد.هیات های همراه در نشست گروه مشورتی راهبردی آمریکا و اسرائیل شامل مقامات ارشد سیاست خارجی، دفاع و سازمان های اطلاعاتی هر دو طرف بود. آنها در مورد سطح خاص تعامل و رایزنی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال گذشته در ارتباط با موضوعات راهبردی و بسیار مهم برای منطقه گفت و گو کردند.

مرحله دوم از دور هفتم مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۴ روز جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ (۱۷ دسامبر ۲۰۲۱) با برگزاری نشست چهارمین کمیسیون مشترک برجام و اعلام موضع طرف‌های حاضر در گفت و گوها به پایان رسید.

بر اساس اعلام سرپرست تیم‌های مذاکره کننده؛ رسیدن به یک متن مشخص به عنوان مبنای توافق، مهم‌ترین دستاورد گفت و گوهای ایران با هیات‌های انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه بوده است؛ متنی که به دلیل کارشکنی و فشارهای رسانه‌ای طرف‌های غربی و تقلای ناتمام رژیم صهیونیستی دیرتر از پیش‌بینی‌ها به دست آمد اما نشان داد که هیات ایرانی در این دوره از گفت و گوها مصمم است تا به رغم فشارها و فضاسازی‌های تبلیغاتی و رسانه ای، تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران را بردارد.

ازسرگیری مذاکرات در وین بستر را برای بروز اختلاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی هموار کرده‌است؛ اختلافاتی که به رویکرد متفاوت واشنگتن و تل‌آویو برمی‌گردد. بایدن دوگانه «دیپلماسی» و «تحریم» را برای دستیابی به توافق برگزیده اما رژیم اسرائیل از هر گونه توافق برد- برد غرب با ایران هراسان است.

رژیم صهیونیستی بقدری از شکل گیری هر گونه توافقی در وین نگران است که نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم، رئیس موساد و وزیر جنگ خود را پیش از مذاکرات راهی واشنگتن کرد تا مقامات آمریکایی را به اتخاذ مواضع سخت گیرانه تری در مذاکرات غیر مستقیم با ایران ترغیب کنند.

به اذعان رسانه های رژیم صهیونیستی، نگرانی واقعی این رژیم از توافق با ایران، فاصله گرفتن آمریکا از منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) است.

رسانه های صهیونیستی می گویند که این رژیم هنوز از دولت دموکرات جو بایدن مطمئن نیست چرا که از سویی به او وعده محدود کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را داده و از سوی دیگر از گفتن این جمله تکراری که “همه گزینه ها روی میز است” فراتر نرفته است.

فضاسازی ها و ایران هراسی های رژیم صهیونیستی در حالی است که خود ضمن برخورداری از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای تاکنون به عضویت معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی ) درنیامده است و اجازه بازرسی به ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نمی‌دهد در حالی که ایران فراتر از ان.پی.تی، در سال‌های اخیر حتی پروتکل الحاقی را نیز داوطلبانه اجرا می‌کرد.

منبع: ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا