کسب و کار

گفتگو با دومان سهند درباره بانکداری هوشمند

بانکداری به سرعت در حال گذر از رسوم گذشته است و فناوری‌های جدید این صنعت مالی را دچار تحول کرده است . در این مورد با یکی از علاقه ‌مندان این حوزه “آقای دومان سهند” مصاحبه کردیم :

دومان سهند


سوال : آقای دومان سهند شما قبلا در حوزه سرمایه‌گذاری فعال بودید ولی ظاهراً الان به حوزه پولی و بانکی علاقه مند شده اید ؟
 جواب : سرمایه گذاری هم زیرمجموعه حوزه پولی و بانکی است و بانک های سرمایه گذاری در بسیاری از کشورها به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند ؛ بنابراین فعالیت گذشته من بی ارتباط با بانکداری نبود . البته ترجیح می‌دهم در کلیه زیر مجموعه های حوزه مالی فعال باشم ، گرچه بانکداری نگین انگشتری این صنعت است و البته فعالیت در آن علاوه بر تخصص و تجربه نیازمند مجوزهای قانونی از بانک‌های مرکزی دولت‌ها یا نهادهای مالی بین‌المللی است.
سوال :  بانکداری در حال حاضر بسیار دچار تحول شده ولی شما همچنان جزو منتقدین بانک های حال حاضر جهان هستید ؟ 
جواب : به نظر من بانکداری سنتی با شعب فیزیکی زیاد ، پرسنل بیشمار ، برج های لوکس به عنوان ویترین و مدیران کت و شلوار کراواتی در حال تلاش بی مورد برای بقا است و نرم‌افزارهای جایگزین و جوانان علاقمند به تغییر در قوانین دست و پاگیر و سنتی به زودی رسوم این صنعت را دچار دگرگونی خواهند کرد . بانک‌های هوشمند تا دهه آینده جایگزین بانک های سنتی خواهند شد. 
سوال :  بانک هوشمند که به آن اشاره کردید چگونه بانکی است ؟ 
جواب : استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به جای پرسنل و پلتفرم های پرداخت به جای عابر بانک ها و کارت خوان ها و سایت های بانکی به جای شعبه بانکداری هوشمند است . بانک هوشمند دارای زیر گروه هایی مانند :  “فین تک” که به دنبال آنلاین کردن بانک‌ها و حذف کاغذ بازی با استفاده از فن‌آوری‌های نوین است ، “پی تک” که صنعت پرداخت را دگرگون کرده ، “ولث تک”  که جایگزین مشاوران مالی شده و مدیریت سرمایه‌گذاری را آنلاین کرده ، “اینشورتک” که ترکیب صنعت بیمه و فناوری است و البته کریپتوکارنسی و بلاک چین که زیرساخت پول های دیجیتال است.
سوال :  به نظر شما مهمترین تحول در بانکداری آینده چه خواهد بود ؟ 
جواب : حذف پول های کاغذی و قبول پول های دیجیتال توسط دولت ها و بانک های مرکزی خواهد بود . 
سوال : راجع به بانکداری هوشمند در ایران چه نظری دارید ؟ 
جواب : به نظرم برای صحبت در این مورد بسیار زود است . 
سوال : آیا شما به دنبال ورود به این حوزه با ایده خاصی هستید ؟ 
جواب : برای فعالیت در تمام حوزه‌های بانکداری نیاز به مجوز بانک مرکزی کشور مربوطه است و من فراتر از رعایت قوانین پولی و بانکی دنیا حرکت نخواهم کرد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت تخصصی بانکداری هوشمند دومان سهند مراجعه نمایید

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا