اقتصادی

گوشت تنظیم بازاری کیمیا شد!

گزارش میدانی از مراکز توزیع گوشت تنظیم بازاری و بازدید از بازار عرضه مستقیم کالا، علت کمبود عرضه و گرانی گوشت قرمز چیست؟

به گزارش روند بازار، گوشت گوسفندی چرا کمیاب شد؟
به نقل از خراسان، در بازدید میدانی ما از بازار عرضه مستقیم کالا در منطقه بابا نظر، سیدی و سجادیه، تقریبا نیمی از غرفه های این بازارها خالی بود.

ابتدا به بازار عرضه مستقیم کالا در خیابان بابا نظر می رویم. ساعت حدود ۹ و ربع در این مرکز باز می‌شود و تا نزدیکی های ساعت ۱۰که آن جا حضور داریم، خلوت است و به جز ۳ یا ۴ نفر از غرفه داران و چند نفر از مردم عادی، کس دیگری در این بازار نیست. غرفه های خالی زیادی در این مرکز وجود دارد و خبری از غرفه گوشت قرمز نیست.

یکی از غرفه داران این مجموعه می‌گوید: امروز به هوای گوشت قرمز نباشید. روز یک شنبه فرماندار این جا بود و گفت باید تا دوشنبه غرفه گوشت قرمز راه بیفتد. چون در کمتر از یک هفته ای که این جا راه اندازی شده، گوشت قرمز در این مدت در این بازار نبوده است.

او ادامه می دهد: برای تجهیزات باید یخچال بیاورند و…کلی کار دارد که به نظرم تا آخر هفته طول می کشد چون کارها را کند انجام می دهند. بعد مرا به سمت سه غرفه خالی راهنمایی می کند و می‌گوید: این سه غرفه متعلق به جهاد کشاورزی است و قرار بوده این جا گوشت قرمز بیاورند، اما خالی است.

خانم میان سال دیگری که به این بازار مراجعه کرده، می‌گوید: این جا حتی یخچال هایشان را نیاورده اند. این مجموعه سر و ته ندارد. یک نفر باید خبر داشته باشد امروز گوشت می‌آورند یا نه؟

گوشت های منجمد و کم کیفیت


به بازار عرضه مستقیم کالا در منطقه سیدی می رویم. تنها غرفه دار گوشت قرمز این مرکز درباره قیمت ها می‌گوید: قیمت دست و ران گوساله ۱۳۸ هزار تومان و قیمت گوشت چرخ کرده ۱۱۰ هزار تومان است.

او درباره کیفیت گوشت های قرمز می گوید: تازه امروز اولین روزی است که گوشت قرمز آوردیم، آن هم فقط گوشت گوساله. چون گوشت گوسفندی نیست. تازه تاریخ همین‌هایی هم که به دستمان رسیده مربوط به دیروز است و کیفیت ندارد.

فروشنده جوان درباره میزان توزیع گوشت می گوید: برای ما گوشت را در ظرف های یک کیلو ونیمی آورده اند که مجموعا شاید ۳۰ تا ۴۰ کیلو باشد. در مراجعه ام به بازار استقلال یکی از فروشندگان این بازار درباره کیفیت گوشت بازارهای عرضه مستقیم کالا می گوید: گوشت تنظیم بازار منجمد است. از طرفی هم برش گوشت طوری است که قسمت های بی کیفیت گوشت بسته بندی می‌شود و ارزان تر می‌دهند.

توزیع گوشت قرمز با تاخیر؛ انتظار ساعتی مردم در صف


به بازار عرضه مستقیم کالا در بلوار سجادیه می‌روم. این بازار هم غرفه های خالی زیادی دارد. ساعت ۱۱ و ربع است و مردم ساعت‌های زیادی در صف منتظر بودند تا گوشت قرمز برسد. مرد میان سالی می گوید: الان دو ساعت منتظرم تا گوشت قرمز بیاورند. مرد جوان دیگری می گوید: من یک ساعت در صف ایستادم تا گوشت قرمز برسد، اما هنوز خبری نیست.

گوشت گوسفندی نیست!


نگاهی به یخچال تنها غرفه گوشت قرمز در مرکز سجادیه می‌اندازم، کاملا خالی است. از فروشنده درباره زمان رسیدن گوشت قرمز سوال می‌کنم، می‌گوید: تماس می‌گیرم به من می‌گویند در راه هستند، هنوز مشخص نیست . احتمالا بعد از ظهر می‌آورند. سر صحبت را که با او باز می کنم، می‌گوید: دیروز برای من ۱۳ بسته یک و نیم کیلویی گوشت گوساله آوردند که حدود ۲۰ کیلو می شد. گوشت چرخ کرده هم ۱۲ کیلو بود.

او درباره قیمت ها می گوید: دیروز برای ما فقط گوشت گوساله آوردند با قیمت ۱۳۸ هزار تومان، گوشت چرخ کرده هم ۱۱۰ هزار تومان بود. گوشت گوسفندی هم نیست. غرفه دار گوشت قرمز در بازار عرضه مستقیم کالا در منطقه سیدی نیز درباره قیمت گوشت گوسفندی گفته بود: گوشت گوسفندی اصلا نیست. حداقل برای ما نیاورده‌اند.

کمبود و گرانی گوشت گوسفندی؛ ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت در۳ روز!


برای اطلاع از جزئیات بازار گوشت قرمز به بازار استقلال می روم. گوشت گوسفند خیلی کم است و روزبه روز قیمتش افزایش پیدا می‌کند.

دیروز قیمت گوشت گوسفندی ۱۸۰ هزار تومان بود، اما امروز ۱۹۰ هزار تومان شده است. در یک روز ده هزار تومان زیاد شد و همین دو هفته اخیر از قیمت ۱۴۵ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رسید. یکی دیگر از فروشندگان نیز می گوید: قیمت گوشت گوسفند تلاطم دارد. سه روز پیش گوشت گوسفندی زنده از کیلویی ۶۰ هزار تومان به ۸۴ هزار تومان رسید. گوشت گوسفند را ما ۱۴۵ هزار تومان می فروختیم و الان ۱۹۰ هزار تومان می فروشیم. یعنی در دو یا سه روز ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. بازار سنگین شده، بازار شب عید خوب نیست و مردم قدرت خرید ندارند.

یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید: کشتار گوسفند کم شده و قیمت افزایش پیدا کرده است. ران گوسفندی بدون چربی آن ۱۹۰ هزار و قیمت ران گوساله ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ است. در این دو هفته اخیر گوشت گوسفند حداقل ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

یکی دیگر از مغازه داران این بازار می‌گوید: یک ماه پیش لاشه گوسفند برای ما کیلویی ۱۲۰ هزار تومان در می آمد، اما الان ۱۶۰ هزار تومان . این دو، سه روز اخیر هم روند افزایش قیمت شتاب گرفت و ۱۲ هزار تومان قیمت ها افزایش پیدا کرد. یکی دیگر از فروشندگان می گوید: گوسفندهایی که ۶ ماه پیش سمت عراق فرستادند، الان صدایش در می آید. گوسفند زنده روزی هزار و پانصد تومان افزایش قیمت دارد. دو هفته پیش گوسفند زنده تقریبا کیلویی ۶۰ هزار تومان بود، اما امروز کیلویی ۸۳ هزار تومان خریدیم چون گوسفند زنده کم است. در دو ماه گذشته گوشت زنده نزدیک به ۳۰ هزار تومان گران شده و خود گوشت نزدیک به ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. ران گوسفند ۱۷۰ هزار تومان می‌فروختم و قبلا ۱۵۰ هزار تومان بوده است. در مشهد به این بزرگی در بازار باید نزدیک به ۱۰ هزار گوسفند زنده باشد اما ۲ تا ۳ هزار گوسفند زنده است.

عرضه گوشت گوسفندی گرم از سه شنبه؛ ۱۰ هزار تومان زیر قیمت بازار

ناصر شعربافیان مدیر نظارت بر بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان می‌گوید: در این مراکز از نظر میزان عرضه هیچ محدودیتی وجود ندارد. آن چه که این بازارها کشش داشته باشد و مردم استقبال کنند شرکت پشتیبانی امور دام آن را تامین می کند. وی در پاسخ به این سوال که میزان توزیع به این مراکز چقدر است، می‌گوید: دقیق از نظر وزنی نمی دانم چون مراکز به مرور در حال راه اندازی هستند.

شعربافیان در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به نزدیک بودن به عید مراکز کاملا راه اندازی نشده است، می گوید: درحال انجام است . فکر می کنم غرفه های باقی مانده مربوط به پوشاک، و کیف و کفش است. تامین کالای این غرفه ها به عهده دو دستگاه است. یکی سازمان جهاد کشاورزی و ادارات زیر مجموعه آن که مربوط به اقلام کشاورزی و کالاهای اساسی است و دیگری، به عهده سازمان صمت و زیر مجموعه آن در رابطه با سایر اقلام است.

وی درباره قیمت ها می گوید: قیمت گوشت گرم گوساله ۱۳۸ هزار تومان برای هر کیلو است. قیمت گوشت گوسفندی منجمد مخلوطی که ما تحویل غرفه داران می دهیم، ۱۰۲ هزار تومان و قیمت برای مصرف کننده ۱۰۵ هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی منجمد ران ۱۱۲ هزار تومان برای غرفه دار و ۱۱۵ هزار تومان برای مصرف کننده است. برای گوشت گوسفندی سردست منجمد برای غرفه دار ۱۰۷ هزار تومان و برای مصرف کننده ۱۱۰ هزار تومان است. هماهنگ شده برای توزیع آزمایشی گوشت گوسفندی گرم از سه شنبه اگر متقاضی وجود داشته باشد، ۱۰ هزار تومان زیر قیمت بازار عرضه شود.

کمبود عرضه؛ علت گرانی

شعربافیان درباره تاخیر ارسال گوشت به این مراکز می گوید: ماشین های یخچال دار باید ساعت ۱۰ صبح گوشت را به دست غرفه داران برسانند. فردا مراجعه می کنم و تذکر می دهم که ساعت ۱۰گوشت در اختیارشان باشد. وی درباره واحد پروتئینی منطقه بابانظر می گوید: ان شاءا… از سه شنبه آن جا هم واحد پروتئینی خواهد داشت.

وی درباره کمبود و گرانی گوشت گوسفند در بازار می گوید: در این فصل زایش است و بارندگی وجود دارد، مسلما فصل عرضه دام پرواری در بازار نیست. بنابراین کمبود عرضه باعث گرانی شده است. وی در پاسخ به این سوال که در ایام عید کمبود و گرانی خواهیم داشت یا خیر، می گوید: ان شاءا… با گسترش عرضه در مراکز عرضه مستقیم سعی می شود تنظیم بازار گوشت قرمز در کل کشور ایجاد شود.


ورود ۶۳۰ تن گوشت قرمز به چرخه تنظیم بازار

حمید جنتی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره قیمت های گوشت قرمز می‌گوید: روند قیمت ها رو به افزایش بوده است. ما خروجی گوشت به سمت استان‌های دیگر را داریم. در کارگروه تنظیم بازار هم مطرح شد و موضوع به قرارگاه امنیت غذایی واگذار شد که تصمیم گیری کنند در رابطه با محدودیت‌های قابل اعمال خروج گوشت کمتر انجام شود. حدود سه روز پیش ۶۳۰ تن گوشت قرمز وارد چرخه تنظیم بازار شد و به همان نسبت استمرار خواهد داشت. افزایش قیمت ها قطعا متوقف خواهد شد.

وی درباره میانگین قیمت های گوشت در روز دوشنبه می گوید: قیمت هر کیلو گوشت زنده روز دوشنبه بین ۷۵ هزار تا ۷۸ هزار تومان است. قیمت لاشه گوسفند معمولا دوبرابر قیمت گوشت زنده است که ۱۵۰ هزار تومان است. گوشت زنده گوساله بین ۵۵ هزار تا ۵۸ هزار تومان و لاشه گوشت گوساله هم ۱۲۰ هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده ها حاکی از این است که گوشت های بازار عرضه مستقیم کیفیت ندارد، می گوید: دیشب گوشتی که من در این بازارها کنترل کردم کیفیت اش نسبتا خوب و قابل قبول بود، اما من شنیده بودم که زیر گوشت را چربی می‌گذارند. این موضوع را دیشب من دیدم خیلی قابل توجه نبود. وی درباره تاخیرها می گوید: من قبول دارم در بحث حمل و نقل آن، این مشکل ایجاد می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا