اجتماعی

طرح رئیسی برای معیشت خانوارها / افزایش حقوق، یارانه یا سهام عدالت؟

آنطور که از اظهارات رئیسی و اعضای پیشنهادی کابینه‌اش در مجلس برمی‌آید، دولت سیزدهم به دنبال پرداخت کمک‌های معیشتی به خانوارهاست، یکی از این یارانه‌ها همان وعده کارت اعتباری معیشت خانوار است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، از زمان شروع ثبت‌نام کاندیداها تا همین هفته که موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم مطرح است، هم رئیسی و هم وزرا روی موضوع کمک به معیشت خانوارها از طریق یارانه جدید، افزایش حقوق و کمک به معیشت خانوارها تاکید می‌کنند.

به گفته رئیسی پنج محور اصلی برنامه‌های دولت سیزدهم که وزرا نیز باید به آن متکی باشند شامل: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و توسعه روابط بین‌المللی بر اساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.

او گفته که دولت به دنبال تقویت معیشت مردم و همچنین رفع مشکلات معیشتی در فضای کسب و کار است. او همچنین در هفته گذشته نیز از متناسب سازی حقوق با تورم گفته بود.

بنا بر اظهارات رئیسی از هفته‌ها قبل تاکنون، احتمالا در نیمه دوم سال یکی از طرح‌های زیر اجرایی می‌شود:

افزایش حقوق

رئیسی در این خصوص گفته که، متناسب‌سازی حقوق با تورم یک امر ضروری است و صرفا به یک قشر تعلق ندارد و باید همه گروه‌های شغلی را شامل شود.

بنابراین افزایش حقوق در نیمه دوم سال یکی از برنامه‌های دولت جدید است. برای سال ۱۴۰۰ حقوق کارمندان ۲۵ درصد و حقوق کارگران ۳۹ درصد افرایش یافته است.

براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه که از فاکتورهای تاثیرگذار روی تعیین میزان افزایش حقوق است در پایان مرداد به رقم ۴۵٫۲ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای نیز به ۴۳٫۳ درصد رسیده است.

فاصله حقوق تا تورم برای بخش کارمندی کشور حدود ۲۰ درصد و برای بخش کارگری حدود شش درصد است، اما این نکته حائز اهمیت است که سطح حقوق کارگران از کارمندان پایین‌تر است که احتمالا فاصله تورم تا حقوق این قشر از شاغلان نیز کمتر از ۲۰ درصد نباشد.

بنابراین افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی حقوق برای همه‌ی گروه‌های شغلی بعید به نظر نمی‌رسد، اما احتمال اجرایی شدن طرح دیگری به نام «کارت اعتباری معیشتی» بیشتر است.

کارت اعتباری معیشتی خانوار

ابراهیم رئیسی برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

یارانه جدید برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. طبق گفته رئیس‌جمهور دولت سیزدهم این یارانه از آذر امسال پرداخت می‌شود.

در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از سه ماه آینده اجرایی می‌شود.

همچنین خانوارها قرار است این کمک‌های معیشتی را به دولت برگردانند، اما رئیسی گفته که به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

سهام عدالت جدید

تخصیص سهام عدالت جدید موضوعی است که وزیر اقتصاد نیز روی آن تاکید دارد و می‌گوید قرار است عرضه اولیه‌ها در بورس زیاد شود. مجلس نیز در بودجه امسال تخصیص سهام عدالت به حدود هفت میلیون نفر را در دستور کار قرار داده است.

از بین سه طرحی که گفته شد، احتمال اجرایی شدن پرداخت کارت اعتباری معیشتی خانوار و سهام عدالت جدید که حالا در قانون بودجه آمده بیشتر است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا