اقتصادی

یارانه نقدی چه کسانی در سال آینده حذف می‌شود؟

کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۹ برای شناسایی و حذف سه دهک بالای درامدی از فهرست یارانه بگیران موافقت کرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به انجام این کار شد.

روند بازار به نقل از خبرآنلاین، این اولین بار نیست که موضوع شناسایی خانوارهای برخوردار با هدف حذف آنها از فهرست دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در قانون بودجه پیش بینی می شود .

 با این حال ورود موضوع یارانه به وادی سیاست و تبدیل آن به ابزاری برای گروکشی های سیاسی همواره مانع از آن شد که موضوع یارانه در جایگاه خود مورد بررسی قرار گیرد .

 هر چند در سال های گذشته دلایل مختلفی همچون نبود اطلاعات کافی برای شناسایی افراد، ارجحیت تصمیمات سیاسی بر تصمیمات اقتصادی و مواردی از  این دست مانع تحقق این مصوبه شده است اما در سال جاری اقداماتی در راستای حذف بخشی از یارانه بگیران برخوردار در دستور کار قرار گرفت و در نیمه سال در دو نوبت بیش از ۲۰۰ هزار خانوار که جمعیتی ۸۰۰ هزار نفری را پوشش می‌دادند از فهرست دریافت یارانه حذف شدند . این عملیات با اجرای سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت این حامل سوختی متوقف شد اما پیش بینی شده است یارانه برخورداران در سه دهک که بنا بر اطلاعات موجود جمعیتی ۳۰ میلیون نفری را در بر می گیرند ، در سال اینده کلید بخورد.  

دولت در سند دخل و خرج سالیانه که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد این موضوع را پیشنهاد داد که توسط اعضای کمیسیون تلفیق تایید شد و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. 

در بند یک تبصره ١۴ لایحه بودجه سال آینده آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارایه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.

 یارانه چه کسانی حذف می شود؟

در سال گذشته اعضای کمیسیون تلفیق دارا بودن درآمد بالاتر از ۵ میلیون تومان را عاملی برای حذف یارانه اعلامردند . در عین حال میرزایی سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ در این مقطع به خبرانلاین گفته بود مجموع تراکنش ۴ ماهه ملاک حذف از فهرست یارانه است . وی تاکید کرد: روشی که برای شناسایی خانوارها تهیه شده، بر مبنای هزینه‌های متعارف خانواده‌هاست. مطابق این روش، رقمی معیار برای هزینه متعارف خانواده‌ها (با توجه به تعداد اعضای خانواده‌ها این رقم متفاوت است) در نظر گرفته شده است.  در صورتی که میزان خرید آنها پایین‌تر از رقم تعیین‌ شده باشد، مشمول دریافت یارانه خواهند ماند. در حالی که نوعا درباره شیوه تشخیص دهک‌های بالا ابهاماتی مطرح است، ایرناپلاس در گفت‌وگو با میرزایی، به جزئیات این روش و نحوه شناسایی خانوارهای مشمول حذف یارانه پرداخته است.

وی می‌گوید: اگر متوسط هزینه‌کرد ماهانه خانوار از این اعداد کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود. برای خانوار تک نفره چهار میلیون تومان، دو نفره پنج میلیون، سه نفره ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چهار نفره هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پنج نفره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای خانوارهای ۶ نفره و بیشتر هم به‌ازای هر نفر از اعضای خانوار، ۵۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

به گفته وی هر جایی که اینها مراجعه کرده و اطلاعاتی راجع به کد ملی‌شان ثبت شده بود، از دستگاه‌های مربوطه به اندازه وسعمان این اطلاعات را دریافت کردیم. این اطلاعات را با دقت بسیار بالا، تجزیه و تحلیل کرده و مبنای شناسایی قرار دادیم. اطلاعات یادشده شامل موارد مختلفی از جمله تعداد و ارزش املاک، خودرو، سفرهای خارجی و… است.  همچنین از طریق بانک اطلاعات پزشکان، مدیران دولتی، وکلا، اعضای هیئت علمی دانشگاه، اصناف خاص مثل صرافی‌ها و طلافروشان و بانک‌های اطلاعاتی دیگر مثل مجموع حقوق و دستمزد خانوار، تعداد اعضای خانوار، محل و منطقه زندگی خانوار، اطلاعاتی دریافت شده و مد نظر قرار گرفته است. افرادی که در این مرحله شناسایی شدند، کاندیدای حذف از دریافت یارانه هستند.

 هنوز روشن نیست معیارهای سال اینده با معیارهای کنونی مطابقت داشته باشد یا خیر اما تجربه نشان می دهد همچنان ارزش خودرو، تعداد واحدهای مسکونی تحت تملک، میزان گردش مالی حساب ها و میزان درآمد معیارهایی برای حذف از فهرست یارانه بگیران خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا