اقتصادی

رای مجلس به حذف یارانه‌ها!/ چه کسانی از لیست یارانه خط می‌خورند؟

خانه ملتی‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، دولت را مکلف کردند که یارانه نقدی و معیشتی گروه‌هی پردرآمد را حذف کنند و یارانه مشمولان بعد از دهک‌بندی درآمدی پرداخت شود. با این حساب سال آینده چه کسانی یارانه نمی‌گیرند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس مصوبه امروز مجلس، تعدادی از یارانه‌بگیران سال آینده از لیست دریافت یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شوند. مجلس مشخصا اعلام نکرده در سال آینده یارانه چه کسانی باید حذف شود و تنها به ذکر لفظ «حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد» بسنده کرده است.

اما پیش از این اعلام شده بود که یارانه نقدی و معیشتی تنها به هفت دهک درآمدی جامعه پرداخت می‌شود و سه دهک پر درآمد از لیست یارانه سال ۱۴۰۱ حذف می‌شوند.

با این حساب، احتمالا نام سه دهک درآمدی بالای جامعه از لیست دریافت یارانه نقدی سال آینده خط می‌خورند و دیگر یارانه ۴۵ هزار تومانی به حساب این افراد واریز نمی‌شود.

اما احتمال اینکه در لیست یارانه معیشتی تغییر خاصی رخ دهد، کم است. دولت از سال ۸۹ که واریز یارانه نقدی را آغاز کرد، به همه جمعیت کشور یارانه داد و همه افراد و دهک‌ها مشمول یارانه نقدی بودند. اقدامی که انتقادات زیادی به آن وارد بود.

برای همین زمانی که قرار شد یارانه معیشتی واریز شود، دولت این یارانه را به همه نداد. بر اساس آمارهای وزارت تعاون، ۶۰ میلیون نفر یا هفت دهک جامعه یارانه معیشتی را دریافت می‌‌کنند و سه دهک بالای درآمدی مشمول این یارانه نمی‌شوند.

با این مقدمه، احتمالا سه گروه بالای جامعه از لیست یارانه نقدی خط می‌خورند اما افرادی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، می‌توانند همچنان در لیست یارانه‌بگیران سال آینده بمانند.

برای اطلاع از اینکه در چه دهک درآمدی قرار دارید، گزارش زیر را بخوانید:

یارانه چه کسانی حذف می‌‌شود؟

به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( ۱۴) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا