اجتماعی

یارانه یک میلیون تومانی خانوار واقعیت دارد؟

در روزهایی که مجلس به دنبال رفراندوم برای حذف یارانه‌هاست مردم منتظر اجرایی شدن وعده یارانه یک میلیون تومانی خانوار هستند. آیا ابراهیم رئیسی به این وعده خود عمل خواهد کرد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی که مردم منتظر تصمیم دولت برای افزایش یارانه‌ها و طرح‌های حمایتی هستند، مجلسی‌ها می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند تا یارانه‌های آشکار و پنهان حذف شود.

اما آیا یارانه یک میلیون تومانی خانوار که مدتی است مطرح شده، واقعیت دارد؟

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده بود که قرار است یارانه جدیدی پرداخت کند. در واقع او وعده داده که قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

اما مبلغ یارانه چقدر است؟ مبلغ این یارانه برای خانوارهایی که در سه دهک اول قرار دارند ۲۰۰ هزار تومان و برای کسانی که در دهک‌های چهارم و پنجم هستند ماهانه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

یعنی یارانه برای یک خانواده پنج نفره در گروه اول یک میلیون تومان و در گروه دوم ۷۵۰ هزار تومان است.

اولین مرحله کی واریز می‌شود؟ در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از شش ماه دیگر اجرایی می‌شود. اما هنوز به این سوالات پاسخ داده نشده که نحوه بازپرداخت چگونه است؟ کل مشمولان چه تعداد هستند؟ شرایط مشمول چیست؟در چند نوبت پرداخت می‌شود؟ بازپرداخت آن چند ماهه است؟ ضمانت کارت اعتباری چیست؟ یارانه به صورت پول نقد است یا بن خرید؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا