اقتصادی

همه چیز درباره رمزارز چینی / یوان دیجیتال بخریم یا نخریم؟

یوان دیجیتال حالا دیگر در حد حرف و ایده نیست بلکه ۲۶۰ میلیون کاربر دارد. المپیک زمستانی هم در راه است و احتمالا ارز دیجیتال چینی به زودی عرضه عمومی می‌شود. در این گزارش به ناگفته‌های یوان دیجیتال می‌پردازیم و اینکه ارز دیجیتال چینی بخریم یا نخریم؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، این روزها ارزهای دیجیتال به یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی و سیاسی دنیا بدل شده. این نوع پول جایگاه ویژه‌ای در جنگ‌، صلح، روش پرداخت و سازوکار اقتصادی دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالا یوان دیجیتال چین در چند ماه آینده از فاز آزمایشی خود خارج و عرضه عمومی می‌شود.

چند ماه پیش بود که اپلیکیشن یوان دیجیتال برای سیستم‌ عامل‌های IOS و اندروید در در فروشگاه‌های آنلاین چینی در دسترس قرار گرفت. این برنامه حالا در ۱۲ شهر چین استفاده می‌شود و به زودی در بازی‌های المپیک زمستانی برای بازدیدکنندگان خارجی در دسترس خواهد بود. البته فعلا با مخاطبان محدود.

WeChat متعلق به Tencent اعلام کرد که یوان دیجیتال را به عنوان یک گزینه پرداخت به ۱/۲ میلیارد کاربر خود معرفی می‌کند. در سال ۲۰۲۱ هم اعلام شد که یوان دیجیتال با اکوسیستم خدمات علی‌بابا ادغام می‌شود. این یعنی کاربران از این پس می‌توانند برای سفارش غدا و مواد غدایی و خدمات الکترونیک از یوان دیجیتال استفاده کنند.

کاربران چینی در ۱۲ شهر در سراسر چین، شانگهای، پکن و شنزن اکنون می‌توانند از یوان دیجیتال برای خرید کالا و خدمات استفاده کنند. ثبت نام برای استفاده از یوان دیجیتال می‌تواند از طریق هفت بانک بزرگ چین و دو بانک آنلاین چینی امکان پذیر است.

اولین آزمایش یوان دیجیتال توسط بانک خلق چین و بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. اوایل آزمایش یوان دیجیتال در چهار شهر آغاز شد و در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۴۰ میلیون چینی از یوان دیجیتال برای پرداخت‌های خود استفاده کردند. اما این موضوع خیلی قدمی است. حالا اپلیکیشن یوان دیجیتال ۲۶۰ میلیون کاربر دارد و تاکنون ۱۳ میلیارد دلار تراکنش با این ارز انجام شده است.

البته اپلیکیشن یوان دیجیتال فعلا فقط در داخل چین و به زبان چینی در دسترس است.

e-CNY چیست؟


e-CNY نسخه دیجیتالی از پول ملی چین (RMB) است که توسط بانک مردمی چین (PBOC) صادر می‌شود. این ارز دیجیتال عمدتا برای معاملات خرده‌فروشی در مقیاس کوچک طراحی شده است. یوان دیجیتال بخشی از پایه پولی (MO) کشور را تشکیل می‌دهد. این یعنی این ارز دیجیتال پول نقد محسوب می‌شود.

e-CNY نوعی ارز دیجیتال است؟


یکی از پرتکرارترین سوالات در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی این است که آیا این نوع پول نوعی ارز دیجیتال است؟ پاسخ قاطع است، خیر.

یوان دیجیتال یا هر نوع پول دیجیتالی که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می‌شود ارز دیجیتال نیست. چون توسط نهادی واسط (بانک مرکزی) صادر می‌شود و غیرمتمرکز نیست. همچنین روی بلاکچین هم کار نمی‌کند بلکه بستری اختصاصی و متمرکز دارد.

مهم‌ترین ویژگی یک ارز دیجیتال این است که غیرمتمرکز باشد. این یعنی توسط دولت یا نهادی کنترل و عرضه نشود. نسیم نیکولاس طالب، نویسنده معروف کتاب قوی سیاه در مورد ارزهای دیجیتال می‌گوید: ارزهای دیجیتال به دولت‌های یادآوری می‌کند که دیگر پول در اختیار دولت‌ها نیست.

پشتوانه e-CNY چیست؟


یوان دیجیتال همان واحد پول رسمی چین است. برخلاف همه ارزهای دیجیتال، یوان دیجیتال پولی با نرخ مبادله ثابت است نه یک ارز شناور آزاد که ارزش آن توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ارزش یوان دیجیتال با توجه به ارزش RMB و سیستم تجارت خارجی چین (CFETS) که شامل دلار و یورو است تعیین می‌شود.

چگونه e-CNY بخریم؟


در حال حاضر شهروندان غیرچینی قادر به خرید یوان دیجیتال نیستند. با این حال همیشه راهی برای دور زدن دولت‌ها وجود دارد. برخی از چینی‌ها از این موضوع استفاده می‌کنند و یوان دیجیتال را بعد از خرید از دولت به کاربران خارجی می‌فروشند. البته خرید یوان دیجیتال فعلا برای خارجی‌ها قابلیت استفاده ندارد و صرفا جنبه سرمایه‌گذاری دارد. چون خارجی‌هایی که می‌خواهند از یوان دیجیتال استفاده کنند باید یک حساب بانکی در یکی از ۱۲ منطقه‌ای که یوان دیجیتال قابل استفاده است داشته باشند.

یوان دیجیتال در حال حاضر در منطقه‌های شنزن، سوژو، منطقه جدید Xiong’an، چنگدو، شانگهای، چانگشا، شیان، چینگدائو، دالیان، پکن و Zhangjiakou (محل بازی های المپیک زمستانی) در دسترس قرار دارد.

برنامه چین برای آینده e-CNY


چین قصد دارد یوان دیجیتال را در المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ در اختیار خارجی‌ها قرار دهد. چندین رسانه داخلی و خارجی در رابطه با این موضوع گزارش دادند و این یعنی یوان دیجیتال تا ۴ فوریه امسال برای بهره‌برداری آماده است. المپیک زمستانه ۲۰۲۲ اولین فرصت بانک خلق چین است تا با یوان دیجیتال در عرضه بین‌المللی حضور پیدا کند.

گفته می‌شود بازدیدکنندگان خارجی می‌توانند با استفاده از دستبندها و کارت‌های اعتباری از یوان دیجیتال در چین استفاده کنند.

آیا مردم از e-CNY استفاده می‌کند؟


بیاید با یکدیگر صادق باشیم. آیا اصلا مهم است که مردم از ابزاری که دولت برای پرداخت در اختیار آن‌ها می‌گذارد استفاده کنند؟ راستش را بخواهید نه. چون مردم در مواردی مجبور به استفاده از یوان دیجیتال می‌شوند.

دولت چین در سال ۲۰۲۱ استخراج و معامله ارزهای دیجیتال را در این کشور ممنوع کرد. چین که زمانی قطب ارزهای دیجیتال دنیا بود در چند ماه از هرگونه صرافی و خودپرداز بیت‌کوین تهی شد. طولی نکشید که یوان دیجیتال به بازار آمد. حالا دانلود اپلیکیشن یوان دیجیتال به بیشترین حد خود رسیده ۲۶۱ میلیون کاربر دارد. براساس گزارش‌ها تا کنون ۸۷ میلیون یوان (۱۳/۷۸ میلیارد دلار) تراکنش با یوان دیجیتال انجام شده است.

یوان دیجیتال بخریم یا نه؟


مهم‌ترین سوال این است که چرا یوان دیجیتال اهمیت زیادی دارد؟ پاسخ ساده است.

در چند سال اخیر چین به اقتصاد دوم جهان تبدیل شده و درگیری‌های این کشور با آمریکا (اقتصاد اول جهان) به بالاترین حد خود رسیده است. اخبار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که چین در معاملات اخیر خود با روسیه و سایر کشورهای هم‌پیمان خود دیگر دلار را به عنوان ارز ذخیره ارزش جهانی قبول ندارد. این کشور دلارزدایی از اقتصاد خود را آغاز کرده و به نظر می‌رسد دلار دیگر آنقدری که باید پاسخگوی نیاز اقتصاد جهانی نیست.

چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است. این موضوع دست برتر یوان دیجیتال خواهد بود. جمعیت زیاد یعنی تقاضای زیاد برای یوان دیجیتال. اما آیا این موضوعات یعنی ما باید یوان دیجیتال بخریم؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یوان دیجیتال نه ابزاری برای سرمایه‌گذاری بلکه پایه پولی برای مبادلات خرده‌فروشی است. ارزش این ارز دیجیتال با توجه به ارزش پول ملی چین تعیین می‌شود. پس همه چیز به اقتصاد چین بستگی دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا