کسب و کار

یک مربی کسب‌وکار چه وظایفی دارد؟ بیزینس کوچ کیست؟

کوچینگ کسب‌وکار حرفه‌ای است که به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا به اهداف خود برسند. آن‌ها این کار را با ارائه راهنمایی، پشتیبانی و مشاوره در مورد موضوعات مختلف مرتبط با تجارت انجام می‌دهند. بیزینس کوچ‌ها یا مربی کسب‌وکار ممکن است با مشتریان به صورت فردی یا گروهی کار کنند. آن‌ها معمولاً به‌طور منظم با صاحبان کسب‌وکارها ملاقات می‌کنند تا در مورد پیشرفت به سمت اهداف آن‌ها بحث کنند و در صورت لزوم بازخورد و تشویق ارائه کنند.

وظایف شغلی بیزینس کوچ چیست؟

یک بیزینس کوچ معمولاً دارای طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارائه جلسات مربیگری انفرادی با مشتریان برای کمک به آن‌ها برای رسیدن به اهداف تجاری خود از طریق آموزش مهارت‌های جدید و ارائه پاسخگویی به آن‌ها
  • تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، روندها در بخش‌های صنعت و سایر اطلاعات مربوط به عملکرد یک شرکت به منظور ارائه توصیه‌های استراتژیک برای بهبود
  • توسعه و اجرای برنامه‌های کوچینگ متناسب با نیازهای فردی مشتریان
  • ارزیابی شیوه‌های تجاری فعلی مشتریان و شناسایی فرصت‌های بهبود از طریق آموزش یا ابزارهای دیگر
  • برگزاری جلسات برنامه‌ریزی استراتژیک با مشتریان برای کمک به آن‌ها در تعیین اهداف و توسعه استراتژی برای دستیابی به آن اهداف
  • کمک به مشتریان برای توسعه استراتژی‌هایی برای بهبود بهره ‌وری کارکنان، افزایش فروش و افزایش سود
  • ایجاد برنامه‌های بازاریابی، از جمله طراحی مواد تبلیغاتی مانند بروشور
  • شناسایی فرصت‌ها برای توسعه کسب‌وکار جدید و همکاری با مشتریان برای توسعه طرح‌های تجاری برای حمایت از این فرصت‌ها
  • پیشنهاد تغییرات در مدل‌های کسب‌وکار موجود یا پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های تجاری جدید بر اساس شرایط بازار و نیازهای مشتری

چشم انداز شغلی مربی کسب‌وکار

انتظار می‌رود که استخدام بیزینس کوچ در دهه آینده بسیار سریع‌تر از میانگین رشد کند و تقاضا برای مربیان کسب‌وکار افزایش یابد زیرا شرکت‌های بیشتری به دنبال بهبود بهره وری و کارایی هستند. کسب‌وکارها برای توسعه سازمانی، آموزش رهبری و سایر انواع خدمات مربیگری به کمک نیاز دارند.

الزامات شغلی بیزینس کوچ

برای تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ ممکن است نیاز به داشتن موارد زیر داشته باشید:

  • تحصیلات: اکثر کارفرمایان از مربیان کسب‌وکار می‌خواهند که مدرک لیسانس در زمینه‌های مرتبط مانند مدیریت بازرگانی، بازاریابی یا امور مالی داشته باشند. برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند مربیان کسب‌وکار را استخدام کنند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی (MBA) هستند.
  • آموزش و تجربه: بسیاری از مربیان کسب‌وکار از کارفرمای خود آموزش‌های حین کار دریافت می‌کنند. این آموزش به بیزینس کوچ کمک می‌کند تا فرآیندها و رویه‌های خاص کسب‌وکار را بیاموزد. همچنین به مربی کسب‌وکار کمک می‌کند تا نرم ‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری خاصی را که شرکت استفاده می‌کند یاد بگیرد.

برخی از مربیان کسب‌وکار در قالب یک دوره کارآموزی آموزش خواهند دید. دوره کارآموزی دوره زمانی است که در آن یک مربی کسب‌وکار برای کسب تجربه برای یک شرکت کار می‌کند. در طول دوره کارآموزی، بیزینس کوچ بیشتر در مورد دنیای تجارت و نحوه به کارگیری مهارت‌های خود در یک محیط حرفه‌ای یاد می‌گیرد.

دکتر امیررضا نعمتی

مهارت‌های یک مربی کسب‌وکار

مربیان کسب‌وکار برای موفقیت به مهارت‌های زیر نیاز دارند:

  • ارتباط: ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات به دیگران. به عنوان یک مربی کسب‌وکار، ممکن است لازم باشد با مشتریان از طریق تلفن، حضوری یا از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید. ارتباط مؤثر یک مهارت مهم برای مربی کسب‌وکار است زیرا می‌تواند به شما کمک کند پیام خود را به گونه‌ای به مشتریان منتقل کنید که آن‌ها بتوانند درک کنند.
  • گوش دادن فعال: گوش دادن فعال توانایی شنیدن صحبت‌های دیگران و درک پیام اوست. به عنوان یک مربی کسب‌وکار، ممکن است با مشتریانی کار کنید که تازه وارد دنیای تجارت شده‌اند و چیزهای زیادی برای یادگیری دارند. گوش دادن فعال می‌تواند به شما کمک کند تا نیازهای آن‌ها را درک کنید و چگونه به بهترین شکل به آن‌ها کمک کنید.
  • بازخورد: یک مربی کسب‌وکار اغلب با تیمی از افراد کار می‌کند، بنابراین برای آن‌ها مهم است که بتوانند به هر یک از اعضای تیم بازخورد سازنده ارائه دهند. یک مربی کسب‌وکار می‌تواند از بازخورد برای کمک به مشتریان خود برای بهبود شیوه‌های تجاری و دستیابی به اهداف خود استفاده کند. آن‌ها همچنین می‌توانند از بازخورد برای کمک به مشتریان خود برای توسعه مهارت‌های رهبری و بهبود ارتباط خود با دیگران استفاده کنند.
  • پرسش: سؤال کردن مهارت مهمی برای مربیان کسب‌وکار است زیرا نشان می‌دهد که آن‌ها درگیر گفتگو هستند و به پاسخ‌ها اهمیت می‌دهند. پرسیدن سؤال همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نیازهای مشتریان خود بیشتر بدانید و تعیین کنید که چگونه می‌توانید به بهترین شکل به آن‌ها کمک کنید.
  • حل مسئله: مهارت‌های حل مسئله به بیزینس کوچ‌ها اجازه می‌دهد تا به مشتریان خود در یافتن راه‌حل برای چالش‌هایی که با آن مواجه هستند کمک کنند. توانایی شما برای کمک به مشتریان خود در یافتن راه‌حل برای مشکلاتشان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کسب‌وکار خود را توسعه دهند.

از کوچینگ کسب‌وکار چه انتظاری باید داشت

اگر می‌خواهید صاحب کسب‌وکار یا مدیر اجرایی موفق‌تری شوید، کوچینگ کسب‌وکار می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. با مربی مناسب، می‌توانید انتظار رشد نمایی هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای داشته باشید.

در قلب آن، رابطه بین یک مربی کسب‌وکار و صاحب کسب‌وکار بر اعتماد بنا شده است. اگر یک صاحب کسب‌وکار جدید تجربه محدودی داشته باشد، یک مربی حرفه‌ای در واقع می‌تواند از طریق بازخورد به سرعت بخشیدن به رشد کمک کند. اگر رهبران کسب‌وکار نیاز به حمایت برای افزایش حضور اجرایی خود و افزایش درآمد داشته باشند، یک مربی می‌تواند به تنظیم یک برنامه کمک کند.

اما به همین جا ختم نمی‌شود. بهترین مربیان کسب‌وکار مشتریان خود را به چالش می‌کشند. در واقع، برخی از قدرتمندترین روابط مربی مشتری می‌تواند سال‌ها طول بکشد. این روابط می‌تواند دوره‌های طولانی رشد قابل توجه کسب‌وکار را ارائه دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی وظایف شغلی یک مربی کسب‌وکار یا بیزینس کوچ پرداختیم. کوچینگ کسب‌وکار به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست برای کارآفرینان نوپا، صاحبان مشاغل و رهبران کسب‌وکارها است. حتی کهنه‌کاران باتجربه از ورودی‌های بی‌طرفانه مربیان کسب‌وکار قدردانی می‌کنند. در حقیقت، صرف نظر از تجربه، هیچ رهبر به‌طور طبیعی توانایی رسیدگی به خواسته‌های تجاری دنیای چند رشته‌ای را ندارد. همه رهبران برای رشد به سطح بعدی نیاز به حمایت دارند و یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن این حمایت استفاده از یک مربی تجاری است.

برای کمک گرفتن از یک مربی کسب‌وکار حرفه‌ای می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

۰۲۱۲۲۶۴۴۷۷۳

۰۲۱۲۶۶۴۳۰۶۴

۰۲۱۲۶۶۰۱۷۹۵

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

drnemati_official

nematiacademy

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا