اقتصادی

یک پیش‌بینی از آینده بازار بورس

شاخص بورس در پایان معاملات روز شنبه ۲۲ آذرماه ۹۹، با رشد ۲۱ هزار و ۲۳۴ واحدی به یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۵۲ واحد رسید.

بیشتر بخوانید: روند بازار بورس با ۱۵ هزار واحد افت شروع شد

به گزارش روند بازار به نقل ازخبرآنلاین،در پایان معاملات امروز شنبه ۲۲ آذرماه، شاخص کل بورس با رشد ۲۱ هزار و ۲۳۴ واحدی به یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۵۲ واحد رسید.

 هفته گذشته فعالیت بورس در حالی به پایان رسید که شاخص قرمزپوش بود اما با این حال بسیاری از کارشناسان پیش بینی رشد قابل توجه شاخص را در روزهای پیش رو دارند . برخی معتقدند عبور از پیچ بودجه می‌تواند سبب شود شاخص نفس راحتی را در روزهای آتی بکشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حقیقی‌ها امروز حدود ۶۳۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۲۱هزار و ۳۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۷ درصد یعنی ۱۸هزار و ۳۴۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد.

 بیشتر بخوانید:

در عین حال بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «فرآورده‌های نفتی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

پیش بینی شاخص بورس تهران

سه نماد فولاد، تملتح و فملی لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به وتجارت، شستا و وملل معطوف بود.از سوی دیگر مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان معادل ۲۵۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی بانک تجارت با برتری ۹۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

در عین حال امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۶۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۸نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول هزار و ۵۷۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۹۴۰میلیارد تومان بود.

 گروکشی در راه است؟

بر این اساس بسیاری گروکشی در خصوص بورس را اتفاقی می‌دانند که می‌تواند تاثیر منفی کوتاه مدتی بر شاخص بازار سرمایه به جای بگذارد اما با این حال داده های اقتصادی از رشد بورس در ماه‌های پیش رو حکایت دارد و حتی برخی از فعالان و کارشناسان بازار می‌گویند شاخص بورس می‌تواند حتی سد دو میلیون واحد را بشکند و رکوردی تازه به جای بگذارد.

 شاخص در شرایط کنونی در نیمه محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار دارد و بسیاری می‌گویند شاخص در این محدوده مقاومت نشان می دهد اما این مقاومت به زودی شکسته خواهد شد چرا که گزارش های در حال انتشار ، گزارش های مثبتی از شرکت هاست  مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت بازار گفت: هرچه به انتهای سال نزدیک شویم و شفافیت اطلاعات بیشتر شود، بازار مثبت تر خواهد شد.

وی با اشاره به حجم مطلوب معاملات در بورس تاکید کرد: رقم معاملات یک روز بورس معادل حجم معاملات مسکن در یک ماه گذشته است. این نشان دهنده این است که امید به بازار برگشته و منابع حقیقی ها وراد بازار شده است. به نظرم هنوز چشم انداز مثبت است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت زمانی نگران کننده می‌شود که حجم خرید و فروش حکاهش یابد. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که هفته آینده سود و زیان شرکت ها روشن می شود و با توجه به تورم قابل توجه چند ماه اخیر، پیش بینی می کنیم که سود شرکت ها خیلی بالاست، مطمئن باشید مقایسه میزان سود امسال با سال بعد جریان تقاضا را به شدت بالا میبرد.

 او تاکید کرد: از طرفی در دیگر بازارهایی مثل ارز و طلا و مسکن هم خبر نیست. به همین دلیل هر چه به پایان سال نزدیک میشویم جذابیت بورس بیشتر می‌شود.

 وی با اشاره به بررسی بودجه سال آینده در مجلس شورا اسلامی نیز گفت: خیلی بعید میدانم  مجلس دست به رد کلیات بزند. اما اگر کلیات بودجه رد بشود باید یک بودجه دو دوازدهم بدهند و دوباره بر اساس سال قبل بودجه را بازنویسی کنند. ای اتفاق تاثیر کوتاه مدتی بر بورس به جا خواهد گذاشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا