۱۰ شرکت بزرگ دولتی جهان در ۲۰۱۹

امسال برای بازار جهانی سال فراز و نشیب‌های بسیار بوده است. بازار سهام با اوج گرفتن نوسان‌ها، هم شاهد سودهای عمده بود هم زیان‌های هنگفت، تجارت بین ایالات متحده و چین بالا گرفت، و بسیاری از شرکت‌ها با مقررات مالیات شرکتی جدید آمریکا قوت گرفتند.

۱۷امین رتبه‌بندی سالانه‌ی فوربس از بزرگترین شرکت های دولتی جهان بازتابی از وضعیت اقتصاد جهانی امروز است: چه شرکتی در صدر قرار دارد؛ کدام در حال رشد است؛ و کدام شرکت سابقا روزگار بهتری داشته است.

بانک صنعت و تجارت چین دوباره برای ۷امین سال رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داد. این معدن مالی که صاحب آن دولت است، بر بیش از ۴ تریلیون دارایی کنترل و نظارت و حدود نیم میلیون نفر را در استخدام خود دارد. در کل بخش مالی نیز سال خوبی را پشت سر گذاشت: باقی «چهار بانک بزرگ» چین همه در بین ده مورد اول قرار گرفتند، و JPMorgan Chase تا جایگاه دوم بالا آمد.

از ۶۱ کشور ارائه شده در این فهرست، ایالات متحده خانه‌ی بیشترین تعداد شرکت‌ها است یعنی ۵۷۵ مورد. چین و هنگ کنگ با ۳۰۹ شرکت در جایگاه بعدی قرار دارند و سپس ژاپن با ۲۲۳ مورد قرار گرفته است. این تفکیک بسیار متفاوت از آن چیزی به نظر می‌رسد که بار اول فوربس در ۲۰۰۳ منتشر کرد. آن سال، ایالات متحده ۷۷۶ شرکت در فهرست داشت در حالی که چین و هنگ کنگ تنها ۴۳ شرکت داشتند.

نام شرکت کشور صنعت مدیر عامل ارزش بازار
ICBC چین بانکداری شو گو ۳۰۵.۰۶ میلیارد دلار
JPMorgan Cahse ایالات متحده بانکداری جمی دایمون ۳۶۸.۵ میلیارد دلار
بانک ساخت و ساز چین چین بانکداری وانگ ژوئی ۲۲۴.۹۹ میلیارد دلار
بانک کشاورزی چین چین بانکداری هوئان ژائو ۱۹۷.۰۵ میلیارد دلار
بانک آمریکا ایالات متحده بانکداری برایان موینیهان ۲۸۷.۳۴ میلیارد دلار
اپل ایالات متحده سخت افزار کامپیوتر تیم کوک ۹۶۱.۲۶ میلیارد دلار
گروه بیمه‌ی پینگ آن چین بیمه متنوع ما مینگ‌ژه ۲۲۰.۲ میلیارد دلار
بانک چین چین بانکداری چن سیکینگ ۱۴۲.۹۶ میلیارد دلار
رویال داچ شل هلند عملیات نفت و گاز فن بوردن ۲۶۴.۹۴ میلیارد دلار
ولز فارگو ایالات متحده بانکداری تیموتی اسلوئان ۲۱۴.۶۸ میلیارد دلار

منبع: مجله کسب و کار بازده

خروج از نسخه موبایل