سبک زندگی

۱۰ عادت به ظاهر ساده ای که برای کلیه ها بسیار مضر هستند

کلیه ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن دارند. این اندام گلبول های قرمز خون را تولید می کند، فشار خون را تنظیم می کند، اندام های داخلی را سم زدایی می کند، آب اضافی بدن را از بین می برد و میزان تمامی مواد معدنی ضروری موجود در خون را کنترل می کند. به همین دلیل است که لازم است با ترک عادت های بد خود و جایگزین کردن آن ها با عادت های درست، ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی را در خود پایین آورید. در ادامه به عادت های به ظاهر ساده ای می پردازیم که صدمه ی زیادی به کلیه ها می زنند.

۱- نگه داشتن ادرار

خالی نکردن به موقع ادرار، یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات کلیوی است. اگر اغلب در برابر میل به ادرار کردن مقاومت می کنید، باید بدانید که وقتی ادرار برای مدتی طولانی درون مثانه ی شما باقی می ماند، باکتری ها با سرعت بسیار بیشتری شروع به تکثیر شدن می کنند. این مسأله می تواند منجر به مشکلات جدی ای مثل عفونت های کلیوی و بی اختیاری ادرار شود.

۲- نشستن طولانی مدت

تحرک فیزیکی منظم، فشار خون را بهبود می بخشد و سوخت و ساز گلوکز در بدن را در حالت نرمال نگه می دارد. هر دوی این موارد، فاکتورهای مهمی در حفظ سلامت کلیه ها هستند. اما نشستن طولانی مدت و تحرک نداشتن ممکن است ریسک ابتلا به بیماری کلیوی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

اگر بیشتر از ۸ ساعت در روز را نشسته روی صندلی، در محل کارتان سپری می کنید، سعی کنید در خانه سبک زندگی پرتحرکی داشته باشید. دست کم ۲ تا ۳ بار در هفته ورزش کنید و از هر فرصتی برای پیاده روی در اطراف خانه ی خود استفاده کنید.

۳- افراط در ورزش

انجام ورزش های سنگین به مدت طولانی می تواند منجر به بروز بیماری رابدومیولیز شود. در اثر این بیماری عضلات صدمه می بینند و محتویات فیبرهای عضلانی مرده وارد جریان خون می شوند. این مسأله می تواند منجر به مشکلات جدی ای مثل نارسایی کلیوی شود.

بنابراین اگر خیلی بیشتر از قبل ورزش می کنید و علاوه بر دردهای عضلانی، رنگ ادرارتان هم تیره شده، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

۴- افراط در مصرف داروهای مسکن

گرچه مصرف متعادل داروهای ضد التهابی ای مثل آسپیرین و ایبوپروفن بی خطر است، اما مصرف افراطی چنین داروهایی به طور منظم، می تواند منجر به صدمه دیدن کلیه ها و حتی نارسایی کلیوی شود. احتمالا دلیل این مسأله آن است که مسکن های بدون نسخه گردش خون به سمت کلیه ها را کاهش می دهند و عملکرد این اندام را مختل می کنند، به ویژه اگر شخص پیش از آن هم به بیماری کلیوی مبتلا بوده باشد.

بنابراین حتی اگر درد شدیدی دارید، هرگز فراموش نکنید که داروهای مسکن را فقط باید برای مدتی کوتاه و با کمترین دوز ممکن مصرف کنید.

۵- کم آب خوردن

حفظ آب بدن به کلیه ها کمک می کند ادرار تولید کنند و به این ترتیب، سدیم و سموم بدن از آن دفع شوند. اگر مرتباً آب کم می خورید، این مسأله ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل سنگ کلیه شود.

برای بیشتر افراد، نوشیدن ۱/۵ تا ۲ لیتر آب برای حفظ سلامت کلیه ها کفایت می کند. ضمناً به خاطر داشته باشید که بقیه ی انواع نوشیدنی ها تأثیر آب را ندارند و مقدار ذکر شده در مورد آب خالص است.

اما از کجا بفهمیم که دقیقا به مقدار مورد نیازمان آب می نوشیم؟ ادرار شما باید به رنگ زرد روشن باشد و اندکی تیرگی رنگ آن هم ممکن است از نشانه های احتمالی مشکلات کلیوی باشد.

۶- کمبود خواب

خواب کافی و مناسب شبانه نه فقط برای سلامت عمومی بدن، بلکه برای سلامت کلیه ها هم اهمیت بسیار زیادی دارد. چرخه های خواب / بیداری شما عملکرد کلیه هایتان را تنظیم و هماهنگ می کنند و بافت های این اندام فقط زمانی که در خواب هستید احیا می شوند. بنابراین اگر خواب کافی نداشته باشید، این فرآیند مختل می شود و ریسک آسیب کلیوی بالا می رود.

به علاوه، خواب نامناسب می تواند باعث تصلب شرایین یا همان سفت و بسته شدن عروق خونی شود. این مسأله موجب بالا رفتن فشار خون می شود که می تواند فشار زیادی به کلیه ها وارد کند و به مرور زمان باعث نارسایی کلیوی شود.

۷- مصرف نوشابه های رژیمی

به گفته ی کارشناسان، بین مصرف نوشابه های رژیمی و مشکلات کلیوی ارتباط نزدیکی وجود دارد. در سال ۲۰۰۹ تحقیقی بر روی بیش از ۳ هزار زن انجام شد که روزانه ۲ عدد یا بیشتر نوشابه ی رژیمی مصرف می کردند و نتایج تحقیق حاکی از افت عملکرد کلیه ها در این زنان بود. برخلاف نوشیدنی هایی مثل نوشابه های رژیمی که در آن ها از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود، نوشیدنی هایی که شیرین کننده ی آن ها شکر است چنین تأثیری روی کلیه ها ندارند.

۸- مصرف زیاد گوشت

افراط در مصرف پروتئین های حیوانی، اسید زیادی را وارد خون می کند که می تواند منجر به اسیدوز شدن شود. در این حالت، کلیه ها قادر نیستند pH بدن را متعادل نگه دارند. با گذشت زمان، این اختلال ممکن است باعث مشکلات گوارشی شدید و مشکلات کلیوی مزمن شود.

توصیه می شود روزانه به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، ۱ تا ۱/۶ گرم پروتئین مصرف شود. بنابراین، به جای مصرف بیش از اندازه ی گوشت، سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و انواع مختلفی از پروتئین مثل تخم مرغ، ماهی، انواع لوبیا و مغزهای خوراکی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۹- افراط در مصرف قند و نمک

۹۵ درصد از سدیمی که همراه غذا مصرف می کنیم را کلیه های ما از طریق فرآیند سوخت و ساز دگرگون می کنند. بنابراین اگر در مصرف غذاهای پرنمک افراط کنید، کلیه هایتان مجبور می شوند بیشتر فعالیت کنند تا بدن تان را از سدیم اضافی موجود در آن خلاص کنند. این مسأله در نهایت ممکن است منجر به افت عملکرد کلیه ها و انباشت آب در بدن شود، بنابراین فشار خون بالا می رود.

مصرف بیش از اندازه ی قند و شکر هم باعث بالا رفتن فشار خون و همچنین چاقی و افزایش ریسک ابتلا به دیابت می شود. این موارد، اصلی ترین علل بروز نارسایی کلیوی هستند.

توصیه می شود روزانه حدود ۳/۷۵ گرم (یا ۰/۷۵ قاشق چایخوری) نمک و حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم (یا ۶ تا ۹ قاشق چایخوری) قند مصرف کنید. برای حفظ سلامتی کلیه های خود، هنگام خرید مواد غذایی در فروشگاه ها به محتویات آن ها که روی بسته بندی شان درج شده دقت کنید. مواد غذایی فرآوری شده و بسته بندی شده معمولا سدیم و قند بالایی دارند.

۱۰- بی اعتنایی به عفونت های معمول

وقتی بیماری های معمولی مثل سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا یا ورم لوزه دارید، بدن شما پروتئین هایی به نام آنتی بادی تولید می کند تا با این بیماری ها مقابله کند. این مولکول ها معمولا در قسمت فیلترهای کلیه ها ساکن شده و باعث بروز التهاب می شوند. بنابراین اگر بیماری تان مدت زیادی طول بکشد، ممکن است کلیه هایتان صدمه ی جدی ببینند.

برای محافظت از کلیه هایتان، عفونت های باکتریایی تان را همیشه به طور کامل درمان کنید. در چنین مواقعی استراحت کنید، خوب بخوابید و در صورت لزوم آنتی بیوتیک مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا