اقتصادی

۲۱۰۰ کارت بازرگانی صادرکننده متخلف تعلیق شد

رئیس سازمان توسعه تجارت از تعلیق کارت بازرگانی ۲۱۰۰ صادر کننده متخلفی که رفع تعهد ارزی آن‌ها صفر بود، خبر داد.

روند بازار – به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حمید زادبوم با بیان اینکه، کسانیکه رفع تعهد ارزی انجام نداده اند در دو گروه تولیدی و بازرگانی دسته بندی کردیم گفت: برای واحدهای تولیدی مقرر کردیم تا آخر شهریور مهلت داشته باشند به رفع تعهد ارزی در تعامل با بانک عامل خود اقدام کنند در غیر این صورت ۳۱ شهریور کارت بازرگانی آن‌ها تعلیق می‌شود.

وی افزود: در حوزه بازرگانی، کارت بازرگانی ۲ هزار و ۱۰۰ صادر کننده‌ای که صفر درصد تعهد ارزی داشتند تعلیق شد، در این حوزه صادرکنندگانی که تا ۳۰ درصد ایفای تعهد ارزی داشتند اگر تا ۱۵ شهریور تعهد ارزی آن‌ها رفع نشود در این روز کارت آن‌ها تعلیق می‌شود و صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی آن‌ها ۳۱ تا ۶۹ درصد است در تاریخ ۳۱ شهریور و در صورت ایفا نشدن بقیه تعهد ارزی، کارت بازرگانی شأن تعلیق می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: البته ما کارت‌های بازرگانی را ابطال نکردیم بلکه فعلاً تعلیق کردیم تا در صورت اعلام بانک مرکزی مبنی بر ایفای تعهد ارزی، دوباره کارت آن‌ها فعال شود این تصمیم بر اساس نظر کارگروه پایش رفتار تجاری، اتاق بازرگانی، گمرک و وزارت صمت اجرایی شد.

زادبوم افزود: در ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات آمده، اگر کسی کارت بازرگانی گرفت و سو رفتار تجاری داشت می‌توان کارت این فرد را تعلیق یا ابطال کرد از این رو ما در هماهنگی با اتاق بازرگانی و بانک مرکزی و براساس صورتجلسه با اتاق بازرگانی و گمرک ایران، ایفا نشدن تعهدات ارزی را سو رفتار تجاری تشخیص دادیم لذا کسی که مطابق منویات کمیته ماده (۲)، رفع تعهد ارزی نکند رفتار او به منزله سو رفتار تجاری است و باید برای تعلیق کارت بازرگانی این فرد تصمیم بگیریم.

وی درباره تغییر روند صدور کارت بازرگانی از مبدأ اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت وزارت صمت گفت: هم اکنون سامانه جامع تجارت در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی هیچ مشکلی ندارد و این سامانه از ابتدای مرداد کار صدور کارت و از ۱۵ مرداد نیز کارت تمدید بازرگانی را انجام می‌دهد، اما از آنجا که این مسیر مسیری جدید است ممکن است کاربران در اتاق بازرگانی یا استان‌ها با مشکلاتی مواجه شده باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: وقتی تغییری را به سمت الکترونیکی شدن فرآیند انجام می‌دهیم مقاومت‌هایی از جاهای مختلف انجام می‌شود با این وجود سامانه جامع تجارت و سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی کارت بازرگانی هیچ مشکلی ندارد و متقاضیان از طریق سامانه می‌توانند امورات خود را انجام دهند و سامانه جامع تجارت و دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در این باره پاسخگوست.

کالای صادراتی

پیشنهاد اضافه شدن ۵ شرط جدید به فرآیند صدور کارت بازرگانی

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین از ارائه پیشنهاد برای اضافه شدن ۵ تغییر و شرط جدید به شروط سابق صدور کارت بازرگانی در توافق با اتاق بازرگانی خبر داد.

زادبوم گفت: این ۵ شرط جدید به شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاد شده و هر وقت در این شورا به تصویب برسد در فرآیند صدور کارت بازرگانی، اجرایی می‌شود.

وی افزود: به طور نمونه در سال ۸۹ شرط سابقه کار برای صدور کارت بازرگانی حذف شده بود که متوجه شدیم بسیاری از تعهدات ارزی ایفا نشده مربوط به کسانی است که بدون هیچ سابقه‌ای، کارت بازرگانی گرفتند و مشکل ایجاد کردند از این رو یکی از شروط جدید پیشنهادی این است که حداقل متقاضی کارت بازرگانی، حداقل دو سال سابقه کار داشته باشد که این هم خواست ما و هم خواست اتاق بازرگانی است.

ممنوعیت واردات برای ۲ هزار و ۴۰۰ ردیف تعرفه کالایی

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره محدودیت‌های جدید برای ثبت سفارش گفت: از اوایل امسال محدود کردن ثبت سفارش برای کالاهایی که مشابه داخل دارد شروع شد و براساس آن ممنوعیت‌های واردات هزار و ۶۰۰ ردیف تعرفه کالایی در سال گذشته هم اکنون به ۲ هزار و ۴۰۰ تعرفه ردیف کالایی افزایش یافت.

زادبوم افزود: در چهار ماه نخست امسال ۱۱ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۸۴ درصد آن کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است و حدود ۱۵ درصد هم کالاهای مصرفی مانند برنج، موز و گوشی تلفن همراه است که در این ۱۵ درصد هم کالاهایی مانند برنج جزو اقلام ضروری است.

وی اضافه کرد: فهرست کالاهای وارداتی به صورت هفتگی با پیشنهادهایی که از سوی معاونت‌های تولیدی وزارت صمت ارائه می‌شود توسط دفتر مقررات صادرات و واردات رصد می‌شود و ثبت سفارش‌های کالاهایی که تولید داخل دارد بتدریج بسته می‌شود تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک در حوزه کالاهایی که ساخت داخل داریم واردات نداشته باشیم. /

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا