اقتصادی

۳۴ هزار نفر از صندوق بازنشستگی دو حقوق می‌گیرند

روند بازار به نقل از ایرنا نوشت: ۳۴ هزار و ۱۴۵ نفر ماهیانه دو حقوق از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کنند که میزان دریافتی برخی آنها به بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه نیز می‌رسد.

براساس قانون پس از فوت بازنشسته، بازماندگانش مشمول دریافت مستمری بازماندگان هستند. طبق ماده ۸۶ «قانون استخدام کشوری»، وراث قانونی متوفی، عبارتند از «فرزندان، زوج یا زوجه دائمی، مادر و پدری که در کفالت متوفی بوده‌اند و همچنین نوادگانی ‌که پدر و مادرشان فوت شده و در کفالت متوفی هستند».

 البته، قانون برای هر یک از وارثان قانونی، شرایطی را هم تعیین کرده‌است. به عنوان نمونه، فرزندان یا نوادگان پسر، باید کمتر از ۲۰ سال سن داشته باشند. این افراد، تنها در صورتی که بر اساس مدارک معتبر، در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، مشغول به تحصیل باشند، می‌توانند از مستمری بازماندگان تا رسیدن به ۲۵ سالگی استفاده کنند.

اما افرادی هستند که علاوه بر مستمری خود، همزمان حقوق همسر و پدر و مادرشان نیز ماهیانه به حساب آنها واریز می‌شود. جالب است بدانید تنها در صندوق بازنشستگی کشور که آمار آن در این گزارش آمده است با یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۳۴۳ حکم بازنشستگی، ۳۴ هزار و ۱۴۵ نفر دو حقوق بازنشستگی می‌گیرند. به این صورت که همسر علاوه بر حقوق ماهیانه خود مستمری شوهر فوت شده را دریافت می‌کند یا فرزندان همزمان حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را دریافت می‌کنند.

همانطور که گفته شد تا اردیبهشت سال جاری یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۳۴۳ حکم بازنشستگی در صندوق بازنشستگی ثبت شده است که از این تعداد ۲۵۷ هزار و ۶۹۵ نفر فوت شدند و یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۸ پرونده دیگر نیز شامل افرادی می شود که بازنشسته یا از کار افتاده هستند.

برابر قانون، حقوق فرد متوفی به وراث وی می‌رسد، براین اساس فرد می‌تواند تک یا چند وارث باشد. آمارهای صندوق بازنشستگی نشان می‌دهد که ۱۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر تک وارث هستند به این شکل که به همسر، فرزند، مادر، پدر، نوه و خواهر حقوق می‌گیرند. برابر آمار ۱۴۱ هزار و ۸۶۵ زن (همسر)، ۴۲ هزار و ۴۸ فرزند دختر و چهار هزار و ۴۰ فرزند پسر جزو تک وارثانی هستند که حقوق مستمری دریافت می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۷ هزار و ۷۵۶ نفر فوت شده عضو صندوق بازنشستگی که حقوق مستمری دارند بین ۲ تا ۱۲ وارث دارند که باید حقوق به حسابشان واریز شود.

در خصوص افراد بازنشسته یا از کارافتاده صندوق بازنشستگی کشور نیز می‌توان گفت که به ترتیب یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۷۹ نفر بازنشسته و ۱۳ هزار و ۳۶۹ نفر از کارافتاده هستند.

صندوق_بازنشستگی_کشوری

حقوق ۱۰ میلیونی دو حقوقی‌های بازنشسته

در جامعه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور رکوردهایی وجود دارد که زن و مرد هر دو عضو صندوق هستند و حقوق مرد پس از فوت به حساب همسر واریز می‌شود، بنابراین در سال جاری ۳۰ هزار و ۹۴۴ زن دو حقوق بازنشستگی دارند.

براساس این گزارش، ۴۴۷ نفر از این زنان، ماهیانه در مجموع (حقوق بازنشستگی خود و همسر) بیش از ۱۰ میلیون تومان و ۲۷ هزار و ۹۱۳ نفر بیش از ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

همچنین سه هزار و ۲۰۱ فرزند دختر و پسر هستند که همزمان حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را که فوت شده‌اند دریافت می‌کنند.

نزدیک به ۲ هزار فرزند دختر دو حقوق بازنشستگی می‌گیرند

در قانون استخدامی کشوری آمده است: فرزندان و نوادگان اناثی که شوهر، حرفه و شغل نداشته باشند می‌توانند از حقوق مستمری پدر و مادر بازنشسته خود استفاده کنند. براین اساس هم اکنون یک هزار و ۸۷۷ دختر تک ورثه حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را دریافت می‌کنند. مجموع حقوق آنها بین پنج تا ۶ میلیون تومان است.  

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا