اجتماعی

۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان کار نان‌آور خانواده هستند

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، گفت: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان کار نان‌آور خانواده خود هستند که باید مشکل نان آور بودن آن ها در خانواده را حل کرد.

به گزارش روند بازار، محمد عباسی در گردهمایی کودک یاران ایران که با شعار کودک کار امروز، کودکیار فردا در حال برگزاری است، اظهار داشت: هم افزایی فعالان مردمی در کنار دستگاه‌ها و متولیان حوزه کودک، گامی مثبت، مؤثر و ارزشمند جهت تعامل و توجه به جامعه هدف و کاهش و پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی است که البته انتخاب مشهد، شهر ثامن الحجج به ارزش آن افزوده است.

وی نگاه و برخورد همراه با عطوفت و مهربانی به کودکان را از مفاهیم ریشه‌دار در مکتب اسلام و مورد تأکید ائمه اطهار(ع)، عنوان کرد و ادامه داد: امام سجاد علیه السلام در رساله نور به حقوق صغیر، داشتن توجه و نگاه ویژه، داشتن حوصله، اغماض، عطوفت و مهربانی با کودکان اشاراتی داشته اند.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: 80 درصد کودکان کار دارای خانواده هستند و گریز از مرکز وجود دارد به همین دلیل برنامه‌های ما در حوزه کودکان کار و آسیب دیده بیشتر خانواده محور است. با توجه به این که مسئله خانواده فقط معیشت نیست به سایر موضوعات حوزه خانواده از جمله اعتیاد، طلاق و غیره برای کاهش آسیب‌های کودکان باید توجه کرد.

عباسی گفت: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان کار نان‌آور خانواده خود هستند که باید مشکل نان‌آور بودن آن‌ها در خانواده را حل کرد تا سر خیابان مشغول کار نشوند، در حال حاضر آمار دقیقی برای کودکان کار ایرانی و غیرایرانی وجود ندارد، اما باید تلاش کرد تا به جایی برسیم که شمار این افراد کاهش یابد.

به گفته عباسی، مسئله کودک از جمله موضوعاتی است که در تمامی ادیان و ملل مورد توجه قرار گرفته است و همواره بزرگان دین به کودکان نگاه ویژه‌ای داشته‌اند و در تمامی مکاتب به پرورش کودک همراه با تربیت صحیح و نگاه نیک اندیشانه تأکید شده، البته که در کشورهای اسلامی در کنار بعد اقتصادی به جنبه عاطفی توجه ویژه شده است.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به فرمایشات امام علی (ع) و تأکیدات ایشان در نهج‌البلاغه نسبت به مردم، افزود: فعالان اجتماعی به ویژه افراد حاضر در این گردهمایی نه تنها افرادی دغدغه‌مند، بلکه انسان‌هایی دلسوز و شایسته هستند که با گذشتن از زمان، اموال و جوانی خود برای پیشگیری و آموزش به کودکان به طور خاص کودکانه بزه دیده و یا در معرض بزه از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند.فعالان عرصه‌های اجتماعی در تلاش هستند تا با هم افزایی و تلاش به منظور پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در آبادی ایران اسلامی کوشا باشند.

عباسی با بیان اینکه پرداختن به مسئله خانواده، موضوع مهمی است که مورد توجه فعالان این حوزه و دغدغه‌مندان و مدیران کشور بوده است و البته این همایش به منظور پرداختن به موضوع کودکان کار و توانمند سازی فرزندان در بستر خانواده تشکیل شده است که این اقدام، گام مؤثری در کاهش آسیب‌های کشور در این حوزه خواهد بود.

در ادامه این همایش از مجموعه کتاب‌های آموزش تبیینی ویژه فعالان اجتماعی در هشت جلد رونمایی شد.

این مجموعه کتاب‌ها با موضوع مسئله شناسی پدیده کودکان کار و در معرض آسیب تألیف شده است. مفهوم‌شناسی، مرور تاریخی، علل و پیامدها فرآیندهای قانونی و ساختاری، پیمان‌نامه حقوق کودک، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، سند ملی حقوق کودک و نوجوان و نقش مردم از کتب این مجموعه است. در ادامه این گردهمایی برخی از فعالان حوزه کودکان کار مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است، در گردهمایی کودکیاران ایران ۶۰ سمن و فعال اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان از سراسر کشور در کنار نمایندگان دستگاه‌های مسئول حضور دارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا